خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیت‌الله رمضانی: زیربنای سبک زندگی اسلامی خداباوری است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: در سبک زندگی اسلامی مهم ترین بعد آن، زیربنای این سبک است. زیربنای سبک زندگی در اسلام براساس خداباوری است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیت‌الله رضا رمضانی -دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)- که به دعوت شیعیان و مسلمانان کشور تانزانیا برای حضور در جشن‌های میلاد پیامبر(ص) به این کشور سفر کرده بود، در جمع ایرانیان مقیم تانزانیا در شهر دارالسلام با اشاره به موضوع سبک زندگی اسلامی، حضور یافت.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این مراسم با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: مواردی در بیانیه گام دوم در پایان توصیه ها بیان شده است که اولین آن پیشرفت و علم، بعد اخلاق و معنویت، سوم عدالت خواهی و عدالت ورزی و بعد هم مبارزه با فساد و تا توسعه است. ما معتقد هستیم که سبک زندگی اسلام، نرم افزار آن تمدن اسلامی است اگر جامعه بشری بخواهد به معنویت و شهروند اسلامی برسد باید این سبک را عملیاتی کند، وقتی بحث سبک می شود به بحث عمل و نوع ارتباطات انسان ها با انسان ها مربوط است.

وی ادامه داد: در سبک زندگی که در اسلام مطرح می باشد، مهم ترین بعد آن، زیربنای این سبک است. زیربنای سبک زندگی در اسلام براساس خداباوری است، عواملی که باعث شخصیت انسان می شود و انسان تکبر پیدا می کند. در غرب این جزو شاخصه ها و مولفه ها نیست، در بحث های سبک زندگی که مطرح می کنند از بحث جهان بینی و اخلاق به معنای تربیت انسان که انسان صاحب ملکات و پاکدامنی و حکمت و شجاعت و امانت داری شود، خبری نیست. آنها بحث آداب را مطرح می کنند که آداب آن رفتار ظاهری است. ما می گوییم این آداب باید مبتنی بر یک تربیت نفسانی باشد. به عنوان مثال، اگر کسی یک بار پولی را به یک نفر بدهد ما در اخلاق به او جواد و بخشنده نمی گوییم بلکه بخشنده کسی است که اگر شخص نیازمند به سمت او نرود، خودش به سمت او می رود مانند حضرت امیر المومنین(ع) که به در خانه اهل نیاز می رفت و کمک می کند؛ لذا در حوزه اخلاق در غرب مثل فیلسوفی مثل ژکس، اخلاق را رفتاری تعریف می کند که باید برای آن ضمانت حقوقی قرار داد و اگر کسی آن را در یک مجموعه رعایت نکند، می توان از او شکایت کرد.

دبیرکل مجموعه جهانی اهل بیت(ع) افزود: غرب خود را ذیل بحث لیبرالیسم تعریف می کند و بسته های فرهنگی نیز برای آن قرار داده است. آنها یک بسته فرهنگی ۱۲ ساله برای مدارس دارند که ۲ خروجی دارد. یک انسان را سکولار تربیت می کند تا که نسبت به دین، بی اهمیت و بی تفاوت باشد و دیگر دین در متن زندگی او نیست. خروجی دوم که خطرناک تر است انسان را لائیک تربیت می کند. آنها از وسائل ضد اخلاقی نیز در آموزش استفاده می نمایند و بعد ها آن را قانونی اعلام کردند، مانند آلمان، کانادا و فرانسه که چنین رخ داده است.

مسئولیت پذیری در سبک زندگی اسلامی

آیت الله رمضانی با اشاره به جایگاه مسئولیت پذیری در سبک زندگی اسلامی اظهار کرد: نوع سبک زندگی که درغرب مطرح است، بر اساس جهان بینی، خداباوری و اخلاق به معنای صفات فضیلت نیست، بلکه این سبک زندگی در نوع تعاملات خیلی دقیق می باشد. مثلا در حقوق شهروندی که باید مورد توجه قرار گیرد و حق و حقوق افراد محترم شمرده شود به خصوص در حوزه حقوق اخلاقی که دارای اهمیت است. در سبک زندگی اسلامی، یک سری حساسیت ها وجود دارد که در طرف مقابل نیست و یکی از آن موارد، مسئولیت پذیری می باشد. کتابی از «مایک کوک» انگلیسی با عنوان امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که ۲۳۰۰ منبع در این کتاب ذکر شده است. نویسنده در بخشی از کتاب می گوید من در یک میدان حضور داشتم و شاهد یک تجاوز در آنجا بودم و هیچکس به قربانی تجاوز، توجه نمی کرد و علیرغم درخواست کمک، کسی به آن توجه نداشتاین درخواست توجه نمی کرد یا نویسنده در خاطره ای دیگر می گوید کسی مورد ظلم قرار گرفته بود اما کسی به آن کمک نمی کرد. نویسنده می گوید برایم سوال پیش آمد که آیا دینی هست که در این موارد به پیروانش توصیه کرده باشد تا از این کار جلوگیری کنند یا خیر؟ مایک کوک مطالعات زیادی کرد تا به اسلام رسید و نتیجه تحقیق او، یافتن قوانین و قواعدی شد که انسان را وادار می کند تا در مقابل ناهنجاری ها بایستند و در قبال یک اتفاق بی تفاوت نباشند.

وی ادامه داد: نتیجه ای که ذیل بحث لیبرالیسم مطرح می شود این چنین است که باید مشکل خود را خودتان حل کنید و این مشکل ما نیست، اما در اسلام چنین ادبیاتی وجود ندارد. پیامبر(ص) می فرماید “اگر شما به فکر اصلاح امور مؤمنین نباشید، مسلمان نیستید”. در حوزه سیاست خارجی نیز اگر غیرمسلمان هم از شما کمک بخواهد و به او کمک نکنید، مسلمان نیستید. لذا در زمان حکومت حضرت امیرالمومنین(ع) نقل شده است که فردی مسیحی در حال گدایی بود که حضرت با دیدن این صحنه دستور داند که تا آخر عمر از بیت المال به او پول بدهند و فرمودند که این شخص در جوانی مشغول کار بوده و الان نباید محتاج باشد، باید کرامت او حفظ می شد و نباید دست او جلوی بقیه دراز شود. این ادبیات در لیبرالیسم غربی نیست.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، توجه به سیره عملی ائمه معصومین(ع) را ضروری دانست و تصریح کرد: پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع)، سه نکته را برای کسب موفقیت و رسیدن به کرامت در دنیا و زمینه سازی برای آخرت معرفی کردند که هر انسانی باید نسبت به آن حساس باشد؛ اول اینکه انسان مسلمان هر کاری را در جای خود انجام دهد و اهل افراط و تفریط نباشد که در صورت انجام یک کار، از دیگر وظائف خود باز بماند مثلا در صورت اشتغال بیرون ازخانه، از خانواده غافل نشود یا در صورت عمل به مسئولیت فردی از مسئولیت اجتماعی باز نماند مثلا بعضی می گویند مشکلات جامعه به ما مربوط نیست و ما در حال انجام زندگی خودمان هستیم.

مفهوم سعادت در اسلام

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در آلمان بحثی با عنوان معنای سعادت در اسلام را در جمع انسان های فرهیخته مطرح کردم و از آنها خواستم تعریفی برای سعادت ارائه کنند که مورد قبول بقیه باشد اما چنین نشد و هر کس مواردی از از جمله داشتن قدرت، مسئولیت و اندیشه درست را مطرح کرد که در نهایت ۵۰ بیان متفاوت از سعادت بیان شد، اما به یک تعریف واحد نرسیدیم. شهید مطهری در بیانی گفت که بعضی فکر می کنند که معنای سعادت و شقاوت و خوشبختی و بدبختی را می دانند و بدیهی است، اما وقتی وارد متن این مفهوم بشویم، متوجه سنگینی آن می شویم. در واقع سوال اصلی اینجاست که چه سبک زندگی ما را سعادتمند می کند، این سوال بسیار مهمی است که باید توجه داشته باشیم. پیامبر اکرم(ص) می فرمایند باید روی سه چیز تمرکز کنیم، اول اینکه عقل را تربیت کنیم، دوم اینکه به تربیت نفس بپردازیم و در آخر جوارح را تربیت کنیم که همگی باید جمع شوند.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که انسان باید در زندگی خود به توجه داشته باشد این است که باید اهل فکر باشد و با احساس صرف، زندگی را مدیریت نکند، انسان اگر با احساس صرف زندگی کند قطعا دچار مشکلات زیادی خواهد شد و دچار افراط و تفریط می شود، عقل باید تربیت و مدیریت شود. در کتاب کافی در اولین باب، بحث عقل و جهل به جهت اهمیت آن آمده و عقل را مدار خیر، نیکی، ثواب و عقاب معرفی کرده است. سوال می شود که عقل چیست؟ عقل چیزی است که انسان را به بندگی خدا می رساند و او را به بهشت رهنمون می کند که امام خمینی(ره) در کتاب جنود عقل و جهل به شکل مفصل به تفسیر حدیث امام صادق(ع) پرداختند.

آیت الله رمضانی، تفکر را نتیجه تربیت عقل دانست و تصریح کرد: یکی از نتایج تربیت عقل، تفکر است که باید در زندگی اجرایی شود، یک ساعت فکر کردن بهتر از یک سال عبادت است چرا که تفکر در انسان تحول ایجاد می کند. استادی داشتیم به نام دکتر شریعتمداری که قبل از انقلاب در دانشگاه آمریکا بورسیه شده و در حوزه علوم تربیتی متخصص بود، وی در چهار ترمی که در خدمتش بودیم به شکل مداوم حدیث «لا عبادت کالتفکر» را تکرار می کرد و بر آن تاکید داشت. بعضی افراد تسبیح بزرگی به دست می گیرند و قرائت نماز را با وسواس شدید می خوانند، اما وقتی با این افراد همکلام می شوید، متوجه عدم تفکر و تربیت او می شوید. فردی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت شخصی را می شناسم که اهل عبادت است و به شما ابراز علاقه می کند، امام پرسید که آیا اهل تفکر و تعقل است؟ آن شخص در جواب گفت آن چنان اهل تفکر نیست که امام صادق(ع) فرمود چنین فردی مثمر ثمر نیست و عبادتش باعث بالارفتن درجه او نمی شود.

تلاش اسلام برای تربیت مسلمانان خردورز

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: تعبیری داریم به نام عقل ورزی که اگر به درستی از عقل خود استفاده نکنیم، خیلی خطرناک است. عقل باید تحت مدیریت عقل و وحی قرار بگیرد که بحث مفصلی می طلبد. استاد ما علامه جوادی آملی می فرمایند که کتاب کافی باید کتاب بالینی باشد و حتما سعی کنید مبحث عقل و جهل را مطالعه کنید و حدیث امام صادق(ع) پیرامون ۷۵ لشکر عقل و جهل را ببیند. قرآن کریم در حوزه تفکر و تدبر نزدیک به ۳۰۰ آیه مطرح می کند مثلا در سوره انبیا آمده ” لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ” یعنی در حقیقت ما کتابی به سوی شما نازل کردیم که یاد شما در آن است، آیا نمی‏ اندیشید؟”. امام رضا(ع) می فرمایند «لا یَتِمُّ عَقْلُ امْرِء مُسْلِم حَتّی تَکُونَ فیهِ عَشْرُ خِصال: أَلْخَیْرُ مِنْهُ مَأمُولٌ. وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ. یَسْتَکْثِرُ قَلیلَ الْخَیْرِ مِنْ غَیْرِهِ، وَ یَسْتَقِلُّ کَثیرَ الْخَیْرِ مِنْ نَفْسِهِ. لا یَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوائِجِ إِلَیْهِ، وَ لا یَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ. أَلْفَقْرُ فِی اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْغِنی. وَ الذُّلُّ فیِ اللّهِ أَحَبُّ إِلَیْهِ مِنَ الْعِزِّ فی عَدُوِّهِ. وَ الْخُمُولُ أَشْهی إِلَیْهِ مِنَ الشُّهْرَهِ. ثُمَّ قالَ علیه السلام: أَلْعاشِرَهُ وَ مَا الْعاشِرَهُ؟ قیلَ لَهُ: ما هِیَ؟ قالَ علیه السلام: لا یَری أَحَدًا إِلاّ قالَ: هُوَ خَیْرٌ مِنّی وَ أَتْقی» یعنی عقل یک مسلمان کامل نمی گردد مگر این که ده خصلت را دارا باشد: از او امید خیر باشد. مردم از بدی او در امان باشند. خیر اندک دیگری را بسیار شمارد. خیر بسیار خود را اندک شمارد. هر چه حاجت از او خواهند دلتنگ نشود. در عمر خود از دانش طلبی خسته نشود. فقر در راه خدایش از توانگری محبوبتر باشد. خواری در راه خدایش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد. گمنامی را از پرنامی خواهانتر باشد. سپس فرمود: دهمین خصلت چنین است که احدی را ننگرد جز این که بگوید او از من بهتر و پرهیزکارتر است. این موارد همگی ثمره عقل هستند لذا عقل را دست کم نگیرید.

آیت الله رمضانی با اشاره به هدف اسلام اظهار کرد: اسلام سعی دارد که مسلمانان را عاقل و خردورز تربیت کند. عقل انسان را به معرفت ربّ می رساند. انبیاء آمدند تا انسان را به خدای دلپذیر دعوت کنند نه خدای تحمیلی؛ یک فیلسوف غربی می گفت که خدای انبیاء، دلپذیر است نه خدای فیلسوفان و متکلمان. علامه جوادی آملی از قول علامه طباطبایی می فرمودند که قرآن برهانی را که برای خدا بکار می برد، را با عنوان «برهان محبت» مطرح می کند، در داستان حضرت ابراهیم(ع) آمده که این پیامبر الهی به ستاره و خورشید و ماه اشاره کرد اما زمانی که افول کردند، گفت من چیزی را نمی پرستم که محو شود و بدان دل نمی بندم. قطعا سوالی پیش می آید که ای ابراهیم در نهایت چه خدایی را می پرستی؟ در جواب آیه فطرت را می خواند ” فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا” یعنی خدایی را می پرستم که قلب و وجودم، آن را بخواهد و در تمام صحنه های زندگی حاضر باشد نه غائب.

نماینده مردم استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: دوم اینکه اسلام می خواهد انسان در همه جهات زندگی، اخلاق محور و اخلاق مدار باشد همانگونه که پیامبر(ص) می فرمایند” إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق” یعنی من برای شرافت اخلاقی برانگیخته شدم لذا مسلمان باید دستگیر، عفیف، حکیم، شجاع، عادل و امانت دار باشد حتی اگر دشمن به تو امانتی داد باید آن را حفظ کنی؛ مجاهد در جنگ حق ندارد زیاده روی و تعدّی داشته باشد حتی در مورد دشمن؛ این موارد قواعد طلایی هستند که در هیچ جا پیدا نمی شود. اخلاقی شدن زحمت می خواهد که در خطبه ۱۸۴ نهج البلاغه پیرامون صفات متقین آمده که “مَنْطِقُهُمُ الصَّوَابُ وَ مَلْبَسُهُمُ الاِقْتِصَادُ وَ مَشْیُهُمُ التَّوَاضُعُ” یعنی گفتار صحیحی دارند و لباس او معتدل است و متواضعانه حرکت می کند”. متأسفانه جوانان ما دچار مصرف گرایی کاذب شده اند که اصلا قابل دفاع نیست و نمود آن در بالارفتن سن ازدواج مشهود است که مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد.

وصیت ماندگار حضرت امیرالمومنین(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، پرهیز از تکبر را ضروری دانست و تصریح کرد: انسان باید متواضعانه راه برود و از حرکت کردن متکبرانه بپرهیزد؛ حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند: «عَجِبْتُ لاِبْنِ آدَمَ، أَوَّلُهُ نُطْفَهٌ وَ آخِرُهُ جِیفَهٌ وَ هُوَ قَائِمٌ بَیْنَهُمَا وِعَاءً لِلْغَائِطِ ثُمَّ یَتَکَبَّرُ» یعنی در شگفتم از آدمی زاد که آغازش نطفه ای است و فرجامش لاشه ای و در این میان انبار نجاست است و با این حال تکبّر می ورزد. انسان چرا باید متکبر باشد، نسبت به چه چیزی و چه کسی می تواند تکبر داشته باشد در حالی که هیچ انسانی از لحظه بعد خود اطلاعی ندارد. بعضی برای علم خود تکبر دارند در حالی که با یک ضربه به مغز انسان همه آن علم نابود می شود، بعضی برای قدرت تکبر دارند و حال آنکه در کوتاه ترین زمان ممکن از او سلب می شود، عده ای به جهت ثروت متکبر می شوند در صورتی که در یک چشم به هم زدن از بین می رود.

وی ادامه داد: حضرت علی(ع) در ادامه خطبه متقین می فرمایند: غَضُّوا أَبْصَارَهُمْ عَمَّا حَرَّمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ وَ وَقَفَوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَی الْعِلْمِ النَّافِعِ لَهُمْ یعنی چشمانشان را از آنچه خداوند بر آنان حرام کرده فرو نهاده‌اند و گوش‌های خود را وقف شنیدن علم و دانشی کرده‌اند که برای آنان سودمند است؛ در سبک زندگی اسلامی مراقبت از چشم و گوش اهمیت بالایی دارد، بعضی هر چیزی را می بینند و می شنوند که موجب معصیت انسان می گردد.

آیت الله رمضانی افزود: برای اینکه انسان به این مرحله برسد به تعبیر علامه طباطبایی باید تمرین و ممارست داشته باشد. حضرت علی (ع) به مدت ۶۳ سال زندگی کردند که دقیق ترین و عمیق ترین معارف الهی را در کلام ایشان می بینیم؛ ایشان می فرمایند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا یُدْرِکُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا یَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ یعنی ستایش برای خداوندی که اندیشه های دور پرواز او را درک نکنند و زیرکان تیزهوش، به عمق جلال و جبروت او نرسند». ایشان هنگام شهادت، شش وصیت می کنند که بنده طی جلساتی که در شهر وین داشتم، یکی از وصیت ها را در کتاب «وصیت ماندگار» شرح کردم که بسیار شیرین و تأثیرگذار بود؛ حضرت امیرالمومنین(ع) به حفظ انس با قرآن و کمک به یتیم و مسکین وصیت کردند، وقتی نیازمندی به سمت شما می آید از جانب خدا فرستاده شده که به آنان کمک کنی و اگر چنین نکردی قطعا شخص دیگری به او کمک خواهد کرد چرا که خدا رزاق است. مبادا روزی برسد که در عمل به قرآن، کسی از شما سبقت بگیرد یعنی کسی که قرآن را قبول ندارد بدان عمل کند ولی مسلمانان به قرآن بی توجه باشند؛ حضرت امیرالمومنین(ع) توصیه می فرمایند که قرآن را در زندگی خود اجرایی کنید.

وی خاطرنشان کرد: باید عمل خود را با توصیه های دین تنظیم کنیم چرا که به ما شخصیت می دهد و سبک زندگی، تعقل و تفکر انسان را تغییر می دهد لذا در سیره آمده که اهل بیت(ع) قصد دارند که ما خردمند، اخلاق محور و عملگرا باشیم؛ قرآن به عمل انسان اصالت می دهد و می فرماید ” مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ یعنی هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگی پاکیزه‏ ای حیات [حقیقی] می بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می‏ دادند پاداش خواهیم داد. در نوع ارتباطات و تعامل نیز باید نکاتی مطرح شود که به طور مثال با خانواده و فرزندان چگونه رفتار کند، حقوق همسایه را رعایت کند، به کسی آسیبی نرساند و موارد دیگر که امام زین العابدین(ع) بیش از ۵۰ حق را به عنوان حقوق اخلاقی مطرح کرده اند که بسیار مهم است؛ بعضی در زمان حاضر ادعای حقوق بشر دارند و مواردی را تدوین میکنند در حالی که ۱۴۰۰ سال پیش چنین معارفی از زبان امام زین العابدین(ع) نقل شده است. بحث سبک زندگی اهل بیتی در گفتار، بندگی، عبودیت، سیاست، فرهنگ، خانواده و از این قبیل موارد باید به شکل موضوعی و دقیق مطرح بشود که از یک سال گذشته تحت عنوان یک پروژه مهم در مجمع جهانی اهل بیت(ع) مطرح است و در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

منبع ایسنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.