خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب: اگر حدی برای آزادی نگذاریم باید قانون جنگل را بپذیریم

آیت الله سید ابوالحسن نواب «رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب» در دیدار با سفیر دانمارک مطرح کرد: چرا اعتقاد یهودیان درباره هولوکاست می‌تواند خط قرمز باشد اما اعتقاد مسلمانان درباره قرآن نمی‌تواند خط قرمز باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، جسپر وار سفیر کشور دانمارک در جمهوری اسلامی ایران با حضور در دفتر رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت الاسلام و المسلین سید ابوالحسن نواب دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش‌آمد‌گویی به سفیر دانمارک بیان داشت: معتقد به آزادی انسان هستم. آزادی بسیار مقوله مقدسی است و یکی از سه شعار اصلی ما در پیروزی انقلاب اسلامی بود و هنوز هم به آن معتقد هستیم. آزادی یک انسان باید به حدی باشد که آزادی دیگران زیر سوال نبرد و محدود نکند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب گفت: ما دانشگاهی هستیم و اهل گفت‌وگو و مناظره. هیچ کس نمی‌تواند آزادی بی‌حدومرز را بپذیرد. زیرا دیگران نیز حق حیات دارند. شما صدها هزار مهاجر را در کشورتان پذیرفته‌اید و از این جهت ما از شما تشکر می‌کنیم. وقتی شما مهمانی را در کشورتان می‌پذیرید معنایش این است که آن شخص می‌تواند در آنجا زندگی کند. حقوق او به رسمیت شناخته می‌شود و نمی‌توان حقوق او را نادیده گرفت. یک انسان شرقی ولو اینکه مسلمان نیز نباشد تقیداتی دارد که باید از سوی میزبانش در اروپا مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: انسانها اعتقادات و احساساتی دارند و نباید این اعتقادات و احساسات جریحه‌دار شود. اگر حدی برای آزادی نگذاریم باید قانون جنگل را بپذیریم. آیا شما قانون جنگل را می‌پذیرید؟ آیا خطوط قرمزی در دانمارک دارید یا خیر؟ می‌دانم که درباره هولوکاست در دانمارک خطوط قرمزی دارید و حتی بحث‌های علمی در این زمینه جزو خط قرمزها است. همچون بحث درباره ملکه وبعضى از امور و خط قرمزهای دیگر. ما بر این موضوع تحقیقات بسیاری داشته‌ایم.

ایشان افزود: ما دین یهود را قبول داریم و آیات بسیاری درباره یهود در قرآن ذکر شده است. سوال بنده اینجاست که چرا اعتقاد یهودیان درباره هولوکاست می‌تواند خط قرمز باشد اما اعتقاد مسلمانان درباره قرآن نمی‌تواند خط قرمز باشد. با اینکه کل یهودیان دنیا که در بالاترین گمان، ۲۰ میلیون نفر هستند و مسلمانان نزدیک ۲ میلیارد نفر هستند.این معیارهای دوگانه بین خودمان و اروپا و این تفاوت گذاری را درک نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به جنایات اسرائیل در غزه بیان داشت:‌ بنده نگران انسان هستم. ما معتقدیم که باید آلام بشر کاهش پیدا کند. آیا صحبت‌های نتانیاهو که می‌گوید: بچه‌های ما ارزشمند هستند و بچه‌های غزه بی ارزش، با اصول حقوق بشر همسانی دارد؟ آیا شما می‌پذیرید نژادپرستی آپارتاید آفریقای جنوبی یک بار دیگر توسط اسرائیل زنده شود؟ در تابستان گذشته برای سفرای محترم اروپایی کلاس آموزشی وتبیینى گذاشتیم و دوباره آماده هستیم تا برای آشنایى بیشتر با فرهنگ جامعه ما، نیز این کلاس‌ها را ادامه دهیم تا آموزه‌های ادیانی خودمان را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: آلمانی‌ها با ایرانیان هم نژاد هستند و نژاد آریایی دارند. هیتلر معتقد بود که چون آریایی است نژاد برتر است. ما ایرانی‌ها با اینکه هم‌نژاد او هستیم چنین ادعایی نداریم. تمام حرفمان همین است. معیارهای اروپا دوگانه است. هر چه اروپایی خواست می‌شود معیار حقانیت و هر چه نخواست مخالف آن است. ما این معیار را نمی‌پذیریم. جنگ و دعوایی نداریم و به صورت منطقی راجع به آن بحث خواهیم کرد. ما نسبت به اروپایی‌ها بدبینی نداریم و دشمن آنها نیستیم. بنده اگر با آنها دوست نباشم خودم را دشمن هم نمی‌دانم. حتی با آمریکایی‌ها و یهودی‌ها. اگر شما اینترنت را بگردید هیچ دانشگاه دیگری مانند دانشگاه ادیان و مذاهب پیدا نمی‌کنید که به صورت کاملا علمی و آزاد همه ادیان و مذاهب را مورد مطالعه قرار دهد. هر دینی ممکن است برای خودش دانشگاه داشته باشد. دانشگاه‌ها نیز ممکن است بخشی برای این منظور داشته باشند ولی یک دانشگاه جامع برای کل ادیان در هیچ‌جایی وجود ندارد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.