خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حال و هوای زادگاه اندیشه اخوان المسلمین ایران در واکنش به “طوفان الاقصی”

ناحیه غربی ایران که زادگاه اندیشه اخوان المسلمین ایران و ترانه‌های ضدصهیونیستی و حمایت از قدس شریف بود، اکنون به ژئوپلتیک نزاع پیرامون حماس و غزه تبدیل شده است!

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حال و هوای این روزهای جریان های اسلام گرای سنی غرب کشور و کردستان عراق، در واکنش به عملیات طوفان الاقصی و حوادث غزه و فلسطین، کمی عجیب است. ناحیه غربی ایران که زادگاه اندیشه اخوان المسلمین و ترانه‌های ضدصهیونیستی و حمایت از قدس شریف بود، اکنون به ژئوپلتیک نزاع پیرامون حماس و غزه تبدیل شده است!

مواضع ماموستایان، نخبگان و اصحاب رسانۀ کردستان و کرمانشاه ایران، که بعضا در واکنش به حمله “طوفان الاقصی”بی‌تاثیر از مواضع اصحاب تریبون کردستان عراق نیستند؛ یا درسکوت و سردرگمی بسر می‌برند و یا شاهد تفاسیر و تحلیل های شبه ناسیونالیسم و بی‌طرفانه از آنها هستیم.

ناگفته نماند در بین جریان‌های غرب کشور، مواضع قابل قبولی از برخی اشاعره و سلفی ها نظاره‌گر بودیم که از روز نخست عملیات طوفان الاقصی تا کنون، دست از حمایت و روشنگری در جهت تقویت حماس و مجاهدان فلسطینی برنداشته و در برابر ناسیونالیست‌های کُرد از ارائه بیانیه تا صف‌آرایی رسانه‌ای پیش رفتند.

صوفی‌های قادری و نقشبندی، علاوه بر پرهیز از هرگونه محکومیت و حمایت، به مناسک فردی و گروهی خود مشغول بودند و هیچ گونه واکنش سازمانی و جریانی تا به امروز از آن ها به دست نیامد.

جریان مکتب قرآن (طیف سعدی قریشی) که کماکان روزه سکوت اختیارکرده و نه له و نه علیه فلسطین و غزه، سخن به میان نیاورده بلکه در بایکوت خبری بسر می‌برند.

مکتب قرآن کردستان، طیف حسن امینی نیز پس از گذشت ۹ روز از آغاز حملات حماس در سکوت رسانه‌ای بسر برده تا اینکه در روز دهم جنایات صهیونیست‌ها علیه کودکان و مردم بی دفاع غزه، بیانیه‌ای در محکومیت جنایات اسرائیل نه در حمایت از حماس، صادر کرد.

آنچه عجیب‌تر از سکوت و عدم اعلام موضع برخی جریان های غرب کشور است، نزاع برخی صاحبان لحیه، بر سر مشروعیت و عدم مشروعیت و حتی نزاع بر سر ارتداد و عدم ارتداد و کفر حماس است، که انرژی برخی حامیان حماس در کردستان و کرمانشاه، را صرف پاسخ به اینگونه شبهات کرده است.

مخالفان حماس که بعضاً در کسوت ماموستایی هستند، با جهاد علیه آمریکایی‌ها در عراق و جهاد طالبان علیه آمریکا را نیز نامشروع تلقی می‌کردند و اکنون بدون توجه به اجماع نسبی علمای اسلام، معتقدند که: جهاد و نبرد و مقاومت حماس شرعی نبوده و اسلام به وسیله این مبارزات پیروز نخواهد شد.

منبع مطالعات اخوان المسلمین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.