خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشر اکاذیب و اخبار جعلی از جنگ اسرائیل و غزه توسط هندوهای افراطی

در بحبوحه جنگ اسرائیل و غزه، حساب‌های رسانه هندوهای افراطی یکی از تقویت کننده‌های اصلی اخبار جعلی ضد فلسطینی هستند و به نظر می‌رسد که اسلام‌هراسی در هند جایی برای خود در جنگ اسرائیل و غزه پیدا کرده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مارک اوون جونز(Marc Owen Jones)، استادیار مطالعات غرب آسیا و علوم انسانی دیجیتال در دانشگاه حمد بن خلیفه در یادداشتی به موضوع اطلاعات نادرست هندوهای افراطی در مورد تنش‌های اخیر در جریان جنگ اسرائیل و غزه پرداخت و نوشت: با اشغال فلسطین توسط اسرائیل، اطلاعات نادرست اغلب با یک جهت‌گیری ضد فلسطینی و اسلام‌هراسی همراه است. این اطلاعات با پشتیبانی شبکه‌‌های اجتماعی، به ویژه پلتفرم X تحت رهبری ایلان ماسک، که قبلاً توییتر نامیده می‌شد، همراه است.

یک جمله معروف وجود دارد که می‌گوید که اولین قربانی جنگ حقیقت است.

اما یکی از عناصر قابل توجه اطلاعات نادرست که از زمان حمله حماس در ۷ اکتبر(۱۵ مهر) به سرزمین‌های اشغالی، رسانه‌های اجتماعی را فراگرفته این است که بسیاری از آن توسط حساب‌های کاربران جناح راست‌ خارجی هندوهای افراطی و از هند تولید یا پخش شده‌اند.

برخی از این روایات جعلی شامل ربودن یک نوزاد یهودی و سر بریدن یک پسر جوان در پشت کامیون توسط حماس است. حساب‌هایی با تیک آبی (به معنای تأیید هویت شده) گزارش‌های نادرست را وارد فضای مجازی کرده‌اند. یکی از توئیت‌های بسیار محبوبی که هزاران نفر به اشتراک گذاشتند، حتی ادعا کرد که حمله حماس(عملیات طوفان الاقصی) یک عملیات روانی به رهبری ایالات متحده بوده است.

اخبار دروغ در شبکه‌های اجتماعی

BOOM، یکی از مشهورترین سرویس‌های راستی‌آزمایی هند، چندین کاربر تأیید شده هندی در پلتفرم X را در رأس کمپین اطلاعات نادرست یافت.

بر اساس گزارش BOOM، این مخالفان ـ تأثیرگذارانی که به طور معمول اطلاعات نادرست را به اشتراک می‌گذارند ـ بیشتر فلسطین را هدف قرار داده‌اند یا از اسرائیل حمایت می‌کنند. در واقع این حساب‌ها می‌خواهند فلسطینی‌ها را اساساً وحشی نشان دهد.

در یک نمونه، یک حساب کاربری شروع به پخش ویدئویی با این ادعا کرد که ده‌ها دختر جوان توسط یک مبارز فلسطینی به عنوان برده گرفته شده‌اند. با این حال، این ویدئو احتمالاً مربوط به یک اردوی مدرسه به بیت‌المقدس است. فیلم کیفیت نسبتاً پایینی دارد، اما اگر با دقت نگاه کنید، می‌توانید دخترانی را ببینید که با خوشحالی در حال چت کردن و استفاده از تلفن‌های همراهشان هستند.

با این همه این ویدئو هزاران بازنشر و حداقل ۶ میلیون بار بازدید داشت. تجزیه و تحلیل حساب‌های اشتراک‌گذاری ویدئو نشان داد که بیشتر آنها در هند مستقر هستند. این فیلم حتی در کانال تلگرامی Angry Saffron، یک کانال اطلاعاتی که از هند فعالیت می‌کند، به اشتراک گذاشته شد.

در نمونه‌ای دیگر، ویدئویی پخش شد که به دروغ ادعا می‌کرد حماس در حال ربودن یک نوزاد یهودی است. این ویدئو تنها در یک پست بیش از یک میلیون بازدید داشت. هفت توئیت از ۱۰ توئیت که بیشترین اشتراک‌گذاری را نشان می‌دهند، اکانت‌هایی هستند که در هند قرار دارند یا حاوی پرچم هند در بیوگرافی خود هستند.

این هفت توئیت به تنهایی بیش از ۳ میلیون بار در X بازدید دریافت کردند. با این حال، این ویدئو مربوط به سپتامبر بود و هیچ ربطی به آدم‌ربایی یا در واقع با اتفاقات غزه نداشت.

اسلام‌هراسی، هند و رسانه‌های اجتماعی

بسیاری از اکانت‌هایی که این ویدئوهای ساختگی را به اشتراک می‌گذارند، زمان زیادی را صرف ارسال نظرات ضد مسلمانان در X می‌کنند.

یکی از حساب‌های کاربری، به نام آقای سینها(Mr Sinha)، که ویدئوی دروغین سر بریدن یک پسر توسط حماس را به اشتراک گذاشت، هشتگ #IslamIsTheProblem را در همان پست قرار داد.

حساب دیگری که ویدئوی گمراه‌کننده‌ای از ربودن برده‌های جنسی توسط فلسطینی‌ها را به اشتراک گذاشته بود، قبلاً نوشته بود: تنها تفاوت این است که دختران مسلمان وقتی به هندوئیسم گرویده‌اند، با خوشبختی زندگی می‌کنند. اما وقتی دختران هندو به اسلام گرویدند، در یک چمدان یا یخچال (کنایه از محدودیت‌ها) قرار می‌گیرند.

دیگران در تنفر خود از فلسطین آشکارتر و صریح‌تر بوده‌اند. یکی از حساب‌های هندی که ادعا می‌کرد متعلق به یک سرباز بازنشسته هندی است، می‌گوید: اسرائیل باید فلسطین را در این سیاره به پایان برساند.

بر کسی پوشیده نیست که هند مشکل اسلام‌هراسی دارد، مشکلی که از زمان روی کار آمدن نخست‌وزیر نارندرا مودی و حزب او، بهاراتیا جاناتا(BJP) افزایش یافته است.

گزارشی از سوی شورای اسلامی ویکتوریا(Islamic Council of Victoria) مستقر در استرالیا نشان داد که اکثر توئیت‌های اسلام‌هراسی را می‌توان در هند ردیابی کرد.

وضعیت اسفبار فلسطینیان اسلام‌هراسان را مانند شب‌پره به سوی نور کشانده است و این را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد. بخشی از این نفرت آنلاین را می‌توان در چیزی که سلول فناوری اطلاعات BJP (BJP’s IT Cell) نامیده می‌شود، جستجو کرد که شعله‌های نفرت را بیشتر کرده‌اند.

سواتی چاتورودی (Swati Chaturvedi) در کتاب خود، «من یک ترول هستم» (I Am a Troll)، ارتش رسانه‌های اجتماعی آنلاین BJP را مورد بحث قرار می‌دهد. به گفته صداوی خسلا (Sadhavi Khosla)، یکی از مصاحبه‌شوندگان چاتورودی: BJP شبکه‌ای از داوطلبان دارد که دستورالعمل‌ها را از سلول رسانه‌های اجتماعی و دو سازمان وابسته دریافت می‌کنند تا صداهای منتقد را ترول (مزاحمت آنلاین و ) کنند.

وی گفت که پس از خسته شدن از اینکه به طور دائمی باید زن‌ستیزی، اسلام‌هراسی و نفرت منتشر می‌کرد، سلول فناوری اطلاعات را ترک کرد.

یک طوفان کامل: ماسک، BJP و غول‌های فناوری

در حالی که سلول فناوری اطلاعات BJP ممکن است اسلام‌هراسی را ترویج کند اما دارای مشکل پخش اطلاعات نادرست نیز بوده و در درگیری‌های غزه هم نقش‌آفرینی می‌کند.

پراتیک سینها (Pratik Sinha)، یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر وب‌سایت غیرانتفاعی هندی AltNews که راستی‌آزمایی اطلاعات را انجام می‌دهد در توییتی نوشت: با توجه به اینکه هند در حال حاضر اطلاعات نادرست خود را در رسانه‌های جریان اصلی هند و در رسانه‌های اجتماعی در حمایت از اسرائیل صادر می‌کند، امیدواریم که جهان اکنون متوجه شود که جناح راست هند چگونه این کشور را به پایتخت اطلاعات نادرست جهان تبدیل کرده است.

خرید توئیتر (که بعداً به X تغییر نام داد) توسط ایلان ماسک و تصمیم او برای کاهش تلاش‌ها برای جلوگیری از انتشار دروغ در این پلتفرم، به‌طور بالقوه زمینه‌ را برای سایر غول‌های فناوری در مورد پیروی از این اقدام برای مدیریت محتوای مضر فراهم کرده است. به نظر می‌رسد شرکت‌هایی مانند متا و یوتیوب تعهدات موجود خود را برای کاهش سخنان مشوق نفرت‌انگیز، اطلاعات نادرست و سایر محتوای مضر در پلتفرم‌های خود ارزیابی می‌کنند.

هفته گذشته، اتحادیه اروپا در پی سیل اطلاعات نادرست در پلتفرم X پس از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی، هشداری را برای ماسک ارسال کرد.

حمایت غرب از اسرائیل، بی‌تفاوتی مجدد غول‌های فناوری به تعدیل محتوای حساب‌های اسلام‌هراس راست‌گرا از هند، بحران غزه را به سکوی پرشی از نفرت که فلسطینی‌ها و مسلمانان را هدف قرار داده است، تبدیل می‌کند.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.