خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاسیس حزب اسلام؛ پاسخ مسلمانان انگلیسی به حمایت حزب کارگر از رژیم صهیونیستی

پس از موضع کایر استارمر، رهبر حزب کارگر در قبال رژیم صهیونیستی، مسلمانان انگلیسی در اعتراض به موضع‌گیری وی، حزب اسلام را تاسیس کردند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در پی شکاف فزاینده بین حزب کارگر بریتانیا و رای دهندگان مسلمان آن، زمزمه‌های یک چشم انداز سیاسی جدید (تاسیس حزب اسلام) در سراسر این کشور طنین انداز شده است.

موضع کایر استارمر، رهبر حزب کارگر در قبال رژیم صهیونیستی، باعث ایجاد نا امیدی در میان بسیاری از طرفداران مسلمان این حزب شد. مسلمانان که احساس می‌کنند نگرانی‌هایشان توسط حزبی که زمانی از آن حمایت می‌کردند نادیده گرفته شده با تشکیل یک نهاد جدید، با عنوان «حزب اسلام»، دست به یک تغییر سیاسی زدند.این حزب هدف خود را حل مشکلات بریتانیای کبیر و حمایت از همه اقلیت‌های موجود در این کشور بیان کرده است.

بسیاری از مسلمانان بر این باورند که حزب کارگر نه به اندازه کافی از اقدامات رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است و نه موضع قاطعی در مورد حملات این رژیم علیه فلسطینیان اتخاذ کرده است. این بی تفاوتی از دیدگاه بسیاری از رای دهندگان مسلمان، یک خیانت محسوب می‌شود.

Wojciech Zylm خبرنگار لهستانی سایت تحلیلی BNN Breaking در یادداشتی ضمن انتقاد از سیاست‌های حزب کارگر نوشت: « اگرچه گام‌هایی برای افزایش نمایندگی اقلیت‌های قومی در حزب کارگر برداشته شده است، اما کار بیشتری لازم است. حزب باید اطمینان حاصل کند که صدای اقلیت‌ها شنیده می‌شود و به طور واقعی برای خدمت به جوامع متنوعی که می‌خواهد به عنوان نماینده آنها معرفی شود، اقدام کند. کاهش حمایت مسلمانان از حزب کارگر و تشکیل بالقوه حزب اسلام، چالش‌های پیش روی نظام سیاسی بریتانیا را نشان می‌دهد. نیاز به تعامل بیشتر با جوامع اقلیت و یک سیستم سیاسی شفاف‌تر و پاسخگوتر، ضروری به نظر می رسد.»

شایسته عزیز عضو شورای شهر آکسفورد که در اعتراض به حمایت حزب کارگر از رژیم صهیونیستی، از سمت خود در این حزب استعفا داد.

شایسته عزیز روزنامه نگار، نویسنده و عضو شورای شهر آکسفورد نیز در اعتراض به آنچه خیانت جزب کارگر در قبال مسلمانان عنوان کرد، از عضویت در شورای کارگری شورای شهر آکسفورد استعفا داد.

عزیز در یادداشتی که روزنامه گاردین آن را منتشر کرد نوشت:

«پس از عملیات طوفان الاقصی و آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، حداقل ۲۳ عضو شورای کارگری از عضویت در حزب کارگر استعفا داده‌اند. دلیل استعفای من این بود که رهبر حزب کارگر، کایر استارمر، به طرز وحشتناکی مجازات دسته جمعی فلسطینیان در غزه را تایید کرد.

او در مصاحبه‌ای با ال بی سی در ۱۱ اکتبر، در مورد اینکه آیا محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی اقدام مناسبی است یا خیر، گفت: «من فکر می‌کنم که اسرائیل این حق را دارد، بدیهی است که همه چیز باید در چارچوب قوانین بین‌المللی انجام شود، اما من نمی‌خواهم از اصلی که اسرائیل بر اساس آن حق دفاع از خود را دارد، فاصله بگیرم.»

دادستان کل امیلی تورنبری نیز از محکوم کردن قطع آب و برق فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی، خودداری کرد. تا به امروز نه استارمر و نه هیچ کدام از افراد کابینه سایه او آشکارا و با صدای بلند خواهان آتش بس در غزه نشده‌اند.

عزیز همچنین با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال در امدادرسانی بین‌المللی در سراسر منطقه از جمله در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مشارکت داشته گفت: « من همیشه تلاش کرده‌ام تا برای رسیدن کمک به مناطق درگیری مذاکره کنم و از دولت‌ها و سیاستمداران خواسته‌ام همین کار را انجام دهند اما هرگز فکر نمی‌کردم که روزی مجبور باشم در حزب خود نیز همین کار را بکنم.»

یک هفته بعد استارمر شروع به عقب نشینی کرد. اما به جای پذیرش اشتباه خود سعی کرد اینطور وانمود کند که اصلا چنین سخنی از زبان وی جاری نشده است.

او در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی گفت: «من ‌گفتم که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، نه اینکه اسرائیل حق محاصره و قطع آب، غذا، سوخت یا دارو را دارد.»

عزیز در ادامه وضعیت حقوق بشر در فلسطین را برای مسلمانان یک موضوع وحدت‌بخش دانست و افزود: «به همین دلیل است که استعفای اعضای شورا و فعالان مسلمان و تضعیف روحیه رای‌دهندگان بالقوه حزب کارگر واقعا اهمیت دارد. چیزی که از وقایع دو هفته گذشته بسیار واضح است این است که سیاستمداران حزب کارگر ما را از نظر سیاسی یکبار مصرف می‌دانند. به عنوان نمونه از یک منبع ارشد حزب کارگر نقل شده است که استعفای اعضای شورای شهر را به تکان خوردن کک‌ها توصیف کرده است.»

تخمین زده می شود که ۴.۲ میلیون مسلمان در بریتانیا زندگی می‌کنند که تعداد کل آنها در دهه گذشته تا ۴۴ درصد افزایش یافته است.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.