خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جشن دیوالی | آرزوی دسته جمعی برای خوشبختی یا نمایشگاه کالاهای لوکس برندهای معروف دنیا؟

جشن دیوالی در هند به محل مناسبی برای فروش محصولات و کالاهای لوکس برندهای معروف دنیا تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “یورو نیوز”، جشن دیوالی از ریشه سانسکریت “دیپاوالی” به معنای ردیف رشته نور گرفته شده است. دیوالی در حقیقت پیروزی خوبی بر بدی ست که از سوی هندوها، سیک ها و جینیسم ها جشن گرفته می شود. دیوالی بر فراوانی و خوشبختی و بخت نیک تاکید دارد و برگزار کنندگان با روشن کردن شمع، صرف شیرینی و تقدیم هدایا دیوالی را جشن می گیرند.

جشن دیوالی اغلب بین ماه های اکتبر و نوامبر(مهر و آبان) برگزار می شود. جشن دیوالی سال جاری از دهم تا پانزدهم ماه نوامبر قرار است در هند و سراسر جهان برگزار شود و روز اصلی جشن دوازدهم نوامبر خواهد بود. براساس تقویم قمری هندوها، روز اصلی جشن تاریک ترین روز در ماه “کارتیکا” می باشد.

“ساری، لنگا و سالوار کورتا” ازجمله لباس‌های سنتی ست که در جشن دیوالی پوشیده می‌شود اما این روند در سال‌های اخیر تغییر کرده و اکنون هندوهای ثروتمندی که در خارج از هند زندگی می‌کنند بالباس‌های لوکس تولیدشده توسط شرکت‌های معتبر دنیا در این جشن شرکت می‌کنند.

داستان نوع لباس اما برای هندوهایی که از داخل هند در جشن دیوالی شرکت می‌کنند اما متفاوت است: این شرکت‌کنندگان به دلیل مشکلات اقتصادی توان خرید لباس‌های گران‌بها را ندارند.

این تغییر در نوع پوشش و تمایل شرکت‌کنندگان متمول دیوالی به استفاده از لباس‌ها و دیگر وسایل تزئینی فرصت مناسبی را برای فروش محصولات شرکت‌های معتبر دنیا ازجمله “” Jimmy Choo, Swarovski, Gucci فراهم کرده است.

این شرکت‌ها در پاسخ به سفارش مشتریان متمول هندو که در دیوالی شرکت می‌کنند مجموعه‌ای از لباس‌های مختلف را تولید کرده است.

“سیسیلیا مورلی پاریک”، از مؤسسان شرکت تولید لباس‌های لوکس “Le Mill” در بمبئی هند می‌گوید مشتریان شرکت وی که از شرکت‌کنندگان در دیوالی است به استفاده از مدهای به‌روز دنیا علاقه دارند، مدل‌های روز دنیا را بالباس‌های سنتی خود ترکیب می‌کنند و بهترین‌های دنیای جدید و تازه را در هم می‌آمیزند.

جشن+دیوالی+هند
به هر صورت جشن دیوالی به نظر می‌رسد به‌تدریج مفهوم اصلی خود که همان آرزوی دسته‌جمعی برای خوشبختی ست را از دست می‌دهد و به محلی برای تجمل‌گرایی که تنها درصد خاصی از هندوها می‌توانند در آن شرکت کنند تبدیل می‌شود

وی می‌افزاید: در سال جاری سفارش‌های زیادی از سوی مشتریان متمول خود که قرار است در دیوالی شرکت کنند دریافت کرده است.

این در حالی ست که براساس تحقیقات انجام‌شده از سوی نهاد “Mileu” هفتاد درصد هندی‌ها آماده‌اند در دیوالی سال جاری بیشتر از سال قبل هزینه کنند. براساس این تحقیق هندوهای شرکت‌کننده در دیوالی سال جاری سی‌وپنج درصد بیشتر از سال گذشته خرید می‌کنند.

تجمل و مصرف‌گرایی دنیای امروز به مراسمات مختلف “مذهبی، سنتی و اجتماعی” مردم دنیا نفوذ کرده و انگار این سرمایه‌داران هستند که قرار است تمام خوشی‌های مراسمات را از آن خود کنند و فقرا و قشر متوسط تنها از طریق کانال‌های تلویزیونی و اینترنت نظاره‌گر باشند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.