خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آن روی روابط گرم پاتریارک کریل و کرملین

پاتریارک کریل سال گذشته با رهبری شورای جهانی خلق روسیه (WRPC)، به وسیله تقویت حمایت از جنگ، کرملین را نجات داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شنبه گذشته به مناسبت روز وحدت ملی، پاتریارک کریل، رهبر کلیسای ارتدکس روسیه که از سوی کرملین منصوب شده، جایزه ریاست جمهوری امسال را از ولادیمیر پوتین دریافت کرد.

کریل همچنین پس از دریافت جایزه به همراه پوتین به میدان سرخ رفت و در مراسم اهدای تاج گل در بنای یادبود پیروزی روسیه بر ارتش مهاجم لهستانی در سال ۱۶۱۲ شرکت کرد.

در همین حال، در کیف، مقامات اوکراینی اعلام کردند که یک پرونده جنایی علیه پاتریارک کریل به دلیل انکار تمامیت ارضی اوکراین، توجیه تجاوز مسلحانه و تحریک به خشونت باز شده است.

اما کریل دقیقاً چه کرده است تا شایسته تقدیر و محکومیت همزمان باشد؟

تقدیس ویژه نظامی
به طور رسمی، جایزه ریاست جمهوری به کریل به دلیل کمک به تقویت وحدت ملت روسیه اهدا شده است. کریل سال گذشته در مقام رئیس شورای جهانی خلق روسیه (WRPC)، با تقویت حمایت از جنگ، کرملین را نجات داد.

برای مثال، یکی از ابتکارات کریل این بود که با جدیت تمام پیشنهاد کرد که به جای SVO (اصطلاح معروف عملیات ویژه روسیه در جنگ علیه اوکراین)، «عملیات نظامی مقدس» به کار گرفته شود.

کریل حامی اصلی یک الهیات جنگ ویژه است که بر مبنای دو استدلال استوار است: اولاً، ملت قوی‌تر حق دارد ملت ضعیف‌تری را که داوطلبانه تسلیم آن نمی‌شود، تحت سلطه خود درآورد.

ثانیاً، ورود به بهشت برای هرکسی که جان خود را برای ایجاد این سلطه از دست بدهد، تضمین شده است.

ایجاد اتحادهای جدید
کلیسای ارتدکس روسیه با محکوم کردن بسیاری از مسیحیان خارج از کشور، متحدان جدیدی در میان مسلمانان جهان و به ویژه مسلمانان ایرانی پیدا کرده است.

در این زمینه نیز، کریل از پوتین پیروی کرد و یادآور شد که در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد نگرش ارتدکس به مسیحیت و اسلام، رئیس جمهور روسیه پاسخ داد: مانسبت به سایر گرایش‌های مسیحی به اسلام نزدیکتر هستیم. کریل گفت که او با پوتین موافق است: «اسلام و ارتدکس متعلق به یک گروه شرقی هستند.»

یک عنصر کلیدی در دکترین کریل، اعتقاد او به جهان به اصطلاح روسیه است، که از ایجاد یک ملت تمام روس حمایت می‌کند که شامل روسیه، اوکراین و بلاروس باشد و تحت کنترل کلیسای ارتدکس روسیه قرار گیرد.

شاید بتوان گفت که پاتریارک کریل برای ادامه وفاداری خود به پوتین فداکاری‌های زیادی کرده است. هزاران محله سابق کلیسای ارتدکس روسیه در خارج از کشور، عمدتاً در اوکراین، روابط خود را با مسکو قطع کرده‌اند.

او روابط با رهبران مذهبی غربی را که در آستانه حمله روسیه به اوکراین رو به بهبود بود، کنار گذاشته است.

او جایگاه بین‌المللی، وضعیت حقوقی خود را در خارج از کشور و دارایی‌های خارجی خود را از دست داده است، زیرا مستقیماً مورد هدف تحریم‌های چندین کشور قرار گرفته است، و در حال حاضر حتی اجازه بازدید از خانه مورد علاقه خود در سوئیس را ندارد.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.