ارسطو، معلم اول به همراه اکثر دانشمندان که به مقام علوم ماوراءالطبیعه پی برده بودند، اعتماد داشت که همه چیز دارای جان و روح است و جهان مادی تحت تاثیر نیروهای متافیزیکی قرار دارند. مسمر بنیاندگذار علم مانیه نیزم (دانش شناخت امواج مغناطیسی در انسان و موجودات دیگر) نیز در سال ۱۷۶۶ اعلام می کند که به علت نزدیکی سیارات منظومه شمسی با یکدیگر ، تاثیرامواج و نیروهای مغناطیسی کرات بر جرم و موجودات کرات دیگر بسیار زیاد است.
به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ارسطو، معلم اول به همراه اکثر دانشمندان که به مقام علوم ماوراءالطبیعه پی برده بودند، اعتماد داشت که همه چیز دارای جان و روح است و جهان مادی تحت تاثیر نیروهای متافیزیکی قرار دارند. مسمر بنیاندگذار علم مانیه نیزم (دانش شناخت امواج مغناطیسی در انسان و موجودات دیگر) نیز در سال ۱۷۶۶ اعلام می کند که به علت نزدیکی سیارات منظومه شمسی با یکدیگر ، تاثیرامواج و نیروهای مغناطیسی کرات بر جرم و موجودات کرات دیگر بسیار زیاد است.
میدانیم که ماه از خود نوری ندارد و روشنی که ما از ماه می بینیم انعکاس نور خورشید است.
دانشمندان علم نجوم ثابت کرده اند که چون پشت ماه از زمین دیده نمی شود اثرات ماه بر زمین ناچیز است ولی به علت گردش زمین به دور خورشید طی یک سال، زمین در برابر لکه های سیاه خورشیدی با آتشفشان های آن قرار می گیرد، ب این روایت می توان گفت اشعه الکترو مغناطیسی ساطع شده از خورشید چه برماه و چه بر تمامی اهل زمین اثر می گذارد همه ما نقش ماه را در بوجود آمدن جزر و مد دریا می شناسیم. آیا کشش و جاذبه ماه که بر آبها اثر می گذارد بر جسم انسان (که بیشتر آن آب است) و بر روان او هم تاثیر دارد؟
احتمالاً می توان بابلیها و کلدانیها را به علت شغل چوپانی و چادرنشینی و در نتیجه ارتباط تزدیکتر با طبیعت و آسمان همچنین به دلیل پرستش اجرام آسمانی، اولین منجمان و ستاره شناسان جهان به شمار آورد با مشاهده کسوف (قرار گرفتن ماه بین زمین و خورشید) با خسوف (قرار گرفتن زمین بین ماه و خورشید) تصور می کردند که حتماً بلایایی در انتظار آنها یا دشمنانشان خواهد بود یا با دیدن تغییرات در سطح خورشید یا با توجه به پستیها و بلندی های ماه آن تصویری که مایل بودند را منقوش بر این دو کرده می پنداشتند . اما آسمان گاهی هم موجب آگاهی و راهنمایی گذشتگان می شده است کهکشان را مسلمانان (راه علی) می نامیده اند و از روی آن راه کعبه را می یافتند.
خیام شاعر و ریاضیدان، تقویم جلالی را و غیاث الدین جمشید کاشانی زیج ر برای اندازه گیری فاصله شهرها تنظیم می کنند چنانکه کپلر هم برای گذران امور به طالع شناسی از طریق نجوم می پردازد. حتی امروزه نیز، به افرادی که از نظر روانی نا متعادلند و در شبهای بدر کمال ناهمگونی آنها به اوج می رسد اوناتیک یا ماه زده (منشعب از کلمه لونا که در لاتین به معنای ماه است) می گویند.
اصطلاح (ماه چینی) نیز همین معنی را می رساند. در بعضی از مناطق جهان، با فرا رسیدن پدیده های طبیعی مثل طوفان ال نیه نو، در مجازات جرائم افراد تخفیفی قائل شوند زیرا معتقدند که پدیده های جوی بر اعمال انسانها موثر است درکتب یهود از جمله تلمود و زوهر نیز گفتارهایی از اثر ستارگان به صورت مثبت یا منفی در زندگی انسانها بچشم میخورد. دانشمندی می گوید (ستارگان بر انسانها اثری ندارند. شبات :۱۵۶ الف) و دانشمند دیگری می گوید (داشتن روزی زیاد، طول عمر و داشتن فرزند به شایستگی انسان بستگی ندارد بلکه به ستاره او مربوط است .موعود قاطان ۲۸ الف) اما اکثریت دانشمندان علوم دینی یهود، اعتماد کاملی به فاعل مختار بودن انسان، بدون تاثیرهای محیط و ژن و ستارگان دارند. آنها میگویند: مریخ میتواند به فرد متولد شده تحت نفوذش زمینه جنگجوی یا استعداد پزشکی بدهد یا خود بر سرنوشت خود مسلط باشد. در تفاسیر تورا آمده است که ابراهیم با استفاده از علم ستاره شناسی دیده بود که فرزندی نخواهد داشت اما خداوند به او فرمود: تو پیامبری و نه منجم و میدانیم که ابراهیم پدر همه اقوام زمین شد.
شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که باربد، موسیقیدان دربار خسروپرویز برای هر روز ماه یک نوع نغمه و آهنگ سروده بود چون معتقد بود که هر روز روح انسان، از شنیدن نوای خاصی لذت می برد و اشعه خورشید هر بامداد و غروب حالت خاصی را بر انسان فرود می آورد.
با درود فراوان بسیار نوشتهای جالب توجه علاقمند به دریافت اطلاعات بیش از پیش در صورت امکان