خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مرمت ۱۰۸ مسجد تاریخی در مراکش

وزیر اوقاف مراکش از اجرای برنامه مرمت و تعمیر ۱۰۸ مسجد تاریخی این کشور با بودجه ۶۵۳ میلیون درهم خبر داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، احمد التوفیق، وزیر اوقاف و امور اسلامی مراکش، روز گذشته در مجلس سنای این کشور گفت: ۱۰۸ مسجد تاریخی با هزینه‌ای بالغ بر ۶۵۳ میلیون درهم در چارچوب یک برنامه ویژه و بلندپروازانه مرمت می‌شوند. این برنامه برای حفظ میراث فرهنگی مراکش و در قالب طرح محافظت از مساجد اجرا شده است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی در جلسه پرسش شفاهی درباره «برنامه وزارتخانه برای احیای مساجد تاریخی» تصریح کرد: این برنامه با هدف حفظ و مرمت مساجد تاریخی مطابق با استانداردهای پذیرفته شده عمومی برای حفظ آثار تاریخی، با بودجه ۷۱۴ میلیون درهم در ۲۰ سال گذشته اجرا شده است. به گفته وی ۲۸ مسجد تاریخی این کشور با هزینه تقریبی ۱۲۰ میلیون درهم به طور کامل مرمت شده است.

وزیر اوقاف مراکش افزود: این برنامه همچنین شامل اجرای دو طرح دیگر برای مرمت ۳۵ مسجد تاریخی دیگر در محدوده سال ۲۰۲۶ و تکمیل مطالعه فنی برای مرمت ۳۶ مسجد تا سال ۲۰۲۴-۲۰۲۶ با هزینه تخمینی ۱۸۰ میلیون درهم است.

التوفیق در ادامه تصریح کرد: این برنامه شامل تهیه فهرست فنی دقیق از حدود ۵۰۰ مسجد تاریخی و درج ۱۸۹ مسجد در فهرست میراث تاریخی مراکش در کنار تهیه راهنمای مرمت این مساجد نیز می‌شود. به گفته وزیر اوقاف مراکش برنامه ترمیم مساجد تاریخی این کشور همچنین شامل طرح به نام «شناسنامه مساجد» نیز می‌شود که در واقع یک پایگاه داده جامع شامل ویژگی‌های معماری هر مسجد، طرح‌های ویژه هر کدام و اسناد مکتوب مرتبط به مسجد می‌شود.

معماری مساجد مراکش یکی از زیباترین جلوه‌های هنر معماری اسلامی محسوب می‌شود و از سوی بسیاری به عنوان شاهکار هنری و مهندسی توصیف شده است.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.