خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ببینید| شادی یهودیان امارات در جشن حنوکا

انتشار ویدئویی از برگزاری جشن حنوکا توسط یهودیان امارات، موجب اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در حالی که قتل‌عام‌ مردم مظلوم غزه توسط رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد، در روزهای اخیر انتشار ویدئویی از حضور یهودیان امارات در جشن حنوکا، موجب انتقاد و اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

البته این رفتار امارات به عنوان یکی از کشورهایی که گزینه عادی سازی و حمایت از رژیم اشغالگر قدس را در پیش گرفته و فعالیت‌های یهودیان همیشه در خاک آن بدون هیچ محدودیتی وجود داشته، مسئله‌ی عجیبی نیست.


واکنش کاربران

سعید ناصر درباره ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی که توسط منابع رسانه‌ای تایید نشد، اظهار داشت: «متاسفانه این صحنه‌های جشن در تل‌آویو نیست، بلکه در امارات است.»

کاربر دیگری در شبکه ایکس نوشت: جشن نسل کشی هزاران غیرنظامی در غزه، جشن با دشمن اسرائیلی است که حتی درختان و سنگ‌ها را با حمایت امارات مورد هدف قرار می‌دهد.»

ابوخالد درباره این ویدئو که به گفته او مربوط به برگزاری جشن در روز جمعه ۸ دسامبر است، نوشت: «این نشان می‌دهد که امارات یک شهرک یهودی نشین است و فرزندان زاید که غیرت عربی و ​​جوانمردی ندارند، در کشتار و آوارگی میلیون‌ها خانواده در یمن، لیبی و سودان و امروز در کشتار مردم فلسطین مشارکت دارند.»

کاربر دیگری نوشت: «در حالی که هزاران کودک و زن در غزه توسط یهودیان کشته می‌شوند، امارات جشن یهودیان «حنوکا» را در دبی جشن می‌گیرد.»

نذیر الخطیب درباره این ویدئو نوشت: «و آنچه پنهان است بزرگتر است… دولت و مردم صهیونیستی امارات، عید برادران یهودی خود، حنوکا را در داخل مستعمره امارات جشن می گیرند!»

مجتهد نجران دیگر کاربر شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «به خدا قسم، نابودی رژیم صهیونیستی اماراتی یک امر واجب است و هیچ تفاوتی با نابودی رژیم اشغالگر فلسطین ندارد»

در سال ۲۰۲۱، حساب توییتر «اسرائیل در دبی» وابسته به کنسولگری اسرائیل در دبی، تصاویری از برگزاری جشن یهودی «حنوکا» و روشن کردن منوره حنوکا یا همان شمعدان ٩شاخه در دبی منتشر کرد.

این حساب توییتری در توضیح این عکس‌ها نوشت: این جشن حنوکا از دبی است نه از اسرائیل. حنوکا مبارک!»

عید حنوکا

حنوکا یا خَنوکَه (به عبری: חֲנֻכָּה) یا عید اخلاص یکی از جشن‌های یهودیان است. حنوکا به معنای افتتاح و گشایش است. این جشن که در ماه دسامبر جشن گرفته می‌شود، خاطره پیروزی های کهن را در یاد مردم یهود زنده می کند. این عید که ٨ روز ادامه می یابد از ٢۵ کیسلو (مصادف با دسامبر) آغاز می شود و در دوم طوت خاتمه می یابد. و تقریباً با ایام کریسمس هم زمان است. مناسبت تاریخی این عید در واقع ورود یهودای حشمونی (یا مکابی) به قدس و از سر گیری شعائر یهودی در معبد توسط اوست و به همین دلیل به این عید، افتتاح و گشایش گفته می شود.

در این عید شمعدان ۹ شاخه ای استفاده می شود که نسبت به شمعدان ۷ شاخه معروف یهودیان، دو شاخه بیشتر دارد. در اعیاد یهودی دو نوع شمعدان استفاده می شود، یک شمعدان ٧شاخه و یک شمعدان ٩شاخه.

شمعدان ٩شاخه شمعدانی است که در عید حنوکا یهودیان استفاده می شود. منوره حنوکا که در هشت روز عید حنوکا یکی پس از دیگری روشن می شود متفاوت با شمعدان ٧شاخه ای است که در معبد سلیمان روشن می شد و نماد اصلی یهودیت است شاخه ی نهم این منوره شماس نام دارد و شمعی که در آن قرار می گیرد برای روشن کردن هشت شمع دیگر در هشت روز عید حنوکا به کار می رود. یهودیان سراسر جهان از ٢۵ ماه کیسلو به مدت ٨ روز در خانه های خود منوره ٩شاخه حنوکا را روشن می کنند. این شمعدان در این ایام معمولاً پشت پنجره ی خانه ها قرار گرفته و روشن می شود.

منبع سیاق
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.