خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گسیل نیروهای بسیج مردمی به سوی سوریه

به گزارش ادیان نیوز، صحنه نظامی جدیدی در سوریه آغاز شده است و هم‌پیمانان ارتش با هماهنگی با آن قصد دارند تصویری را تغییر دهند که از دست دادن استان ادلب و گسترش تروریست‌های داعش در غرب این کشور آن را پدید آورد.
روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به این مسئله نوشت: این تصمیم در حالی اتخاذ شد که دولت سوریه مدیریت دیگری را در پیش گرفته است. این در حالی است که جنبش حزب الله لبنان نیز قصد دارد نقش خود را گسترش دهد. محور مقاومت نیز تصمیم گرفته است که ابتکار عمل را به شیوه تازه‌ای در دست گیرد. این مسئله بزودی در قالب هجومی رخ خواهد نمود نه دفاعی.
یک مسئول سوری بلندپایه سه ماه پیش درباره سیاست‌های خصمانه برخی از کشورهای همسایه از جمله نفاق علنی اردن توضیح داد. وی تأکید کرد آنگونه که برخی از دوستان و دشمنان می‌پندارند حضور گسترده ایران در بغداد سبب نشده است که عراق نیز با دمشق در یک محور قرار گیرد و از زمانی که حیدر العبادی نخست وزیری عراق را به دست گرفته است، روابط میان دو کشور به سردی گرائیده است. زمانی که داعش “مرزها را در هم شکست” هواپیمای العبادی باز هم به سوی دمشق نرفت و در واقع “گرایش وی به غرب” اجازه انجام این کار را نداد.
ولی زمانی که موصل اشغال شد و داعش نیز در مناطق مختلف عراق گسترش پیدا کرد، خلبان‌های سوری در مسافت ۴۰۰ کیلومتری پرواز می‌کردند تا مراکز داعش را هدف قرار دهند. واشنگتن هنوز ائتلاف هوایی تشکیل نداده بود؛ همان ائتلافی که موفق نشد از سقوط الرمادی جلوگیری کند، ولی در عین حال برای آزادسازی مناطق مختلف برای مشارکت بسیج مردمی (الحشد الشعبی) شرط تعیین می‌کرد.
سردی در روابط سوریه و عراق به وضوح در اظهارات “ولید معلم” وزیر خارجه سوریه دیده شد که گفت: “ما بر این باوریم که با یک دشمن مشترک روبه‌رو هستیم و باور داریم که با برادرانمان در بغداد در یک سنگر قرار داریم، ولی هماهنگی میان ما به این سطح از خطری که با آن روبه‌رو هستیم نرسیده است… دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که ضرورتا باید با هم [علیه تروریسم] بجنگند”.
امروز دست عراق به سوی سوریه دراز خواهد شد ولی این بار از پیکره‌ مولودی که در سایه سستی ارتش عراق وظیفه آزادسازی شهرهای اشغالی عراق را بر عهده دارد. گروه‌های عراقی امروز چیزی شبیه به “فرماندهی مرکزی” و مرجعیت بارز سیاسی برای نیروهای بسیج دارند. اینان امروز به خطرناک‌تر بودن وضعیت سوریه آگاهند؛ هر چند از سال ۲۰۰۶ به بعد از قدرت و خطر تکفیری‌های نیز مطلع هستند. ولی این خطرات در آن زمان به صورت انفجار و عملیات‌های انتحاری بود.
بنا بر این گزارش، همزمان با نخستین سالگرد اعلام خلافت دروغین داعش، حضور نیروهای عراق در سوریه که در مراحل نخست بحران چندین برابر بود، با کاهش نیمه کاملی مواجه شد. این مسئله زمانی رخ داد که موصل سقوط کرد و اولویت‌های میدانی برای نیروهای عراقی به داخل این کشور منتقل شد. ولی افزایش خطر داعش در طول مرزهای مشترک علاوه بر مساحت‌های گسترده از صحرای سوریه مستلزم این بود که باید در یکی کردن جبهه‌ها “شتاب کرد”.
در همین راستا، شاخه سوری گروهک القاعده نیز به “اریحا” رسید؛ این مسئله بدین معناست که خطر به “لاذقیه” و منطقه میانی سوریه (حماه و حمص) نزدیک شده است. در واقع یک محور (تروریست‌های داعش و القاعده) با یک محور (نیروهای عراق و سوریه و حزب الله) دیگر در عرصه‌های مختلف خواهند جنگید. این مسئله با حضور هزاران نفر از نیروهای بسیج مردمی و تحول کنونی در میزان حضور نظامی و مشاوره‌ای حزب الله آغاز می‌شود. از دست رفتن اریحا نیز سخن از عملیات گروهک القاعده و هم‌پیمانان آن در ریف‌های حلب را آغاز کرده است.
“عبدالله محیسنی” نظریه‌پرداز القاعده که در جنگ جسر الشغور زخمی شد، روز جمعه در یکی از مسجدهای شهر “الارتاب” واقع در ریف ادلب ظاهر شد و خواستار نیروهای داوطلب برای پیوستن به گروهک “جیش الفتح” شد. وی تهدید کرد که عملیات‌های خود را در ماه رمضان آغاز خواهد کرد.
مسیر ارتش و هم‌پیمانان آن در حلب مستلزم درنگی متفاوت با رخدادهای استان ادلب است؛ زیرا هفته‌های گذشته ثابت کرد که معارضان موفق نشدند در جبهه‌های “الشهباء” هیچ موفقیتی کسب کنند. همچنین موقعیت دفاعی ارتش در این شهر و اطراف آن به منزله یک “تصمیم” است و ممکن است در هر لحظه نیروها و خودروهای نظامی خود را به حرکت درآورد.
سفر یکی از فرماندهان برجسته سپاه جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی ارتش سوریه به “سهل الغاب” واقع در “ریف حماه” جالب توجه بود. گزارش‌ها نیز از این مسئله حکایت دارد گه اگر سوری‌ها به کمک‌های بیشتری نیاز داشته باشند نیروهای بسیج مردمی آماده ارائه آن هستند.
در سوریه نیز فرماندهان ارتش از طریق بسیج شمار زیادی از افراد در صفوف خود، در راستای فعال کردن نقش گارد جمهوری فعالیت می‌کند. 
نشست‌های هماهنگی میان همه افراد مهتم به اوضاع میدانی نیز سخن از تشکیلات نظامی و امنیتی و برنامه‌های جدید آموزشی به میان آورده است. البته با این تفاوت که دیگر وجهه هجومی مد نظر خواهد بود. بسیج در سوریه و نیروهای پشتیبانی جدید نیز آماده‌اند تا از شکست‌های متوالی جلوگیری و برای مدیریت متفاوت فعالیت کنند. این نیروها برای عملیات‌های پاتک نقشه جدیدی خواهند داشت که بزودی صورت خواهد گرفت.
منبع: پایگاه خبری داعش
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.