خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ماشا گسن: هولوکاست نیرنگ سیاسی آلمان و اهرم فشار علیه مهاجران مسلمان است

ماشا گسن «نویسنده یهودی‌الاصل و روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکا» مقوله هولوکاست را نیرنگ سیاسی دولت آلمان برای اهرم فشار به جامعه مسلمانان اروپا دانست و تأکید کرد که وضعیت غزه با محله‌های یهودی نشین در دوران آلمان نازی‌، قابل مقایسه است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، ماشا گسن که خود یک یهودی متولد مسکو است با انتقاد از هولوکاست در مقاله‌ای که اخیرا در «نیویورکر» منتشر شد، نوار غزه را «مثل یک محله یهودی نشین در یک کشور اروپای شرقی که توسط آلمان نازی اشغال شده است» توصیف کرد.

این مقایسه انتقادات زیادی را در آلمان در پی داشت. با شروع جنگ اسرائیل و حماس، رهبران آلمان به طور مکرر ضمن تاکید بر حمایت خود از یهودیان این کشور و اسرائیل، اقدام‌های «یهودی‌ستیزانه» را محکوم کرده‌اند.

این نویسنده در ابتدا قرار بود جایزه هانا آرنت برای اندیشه سیاسی را روز جمعه در تالار شهر برمن، در شمال غربی آلمان دریافت کند، اما بنیاد هاینریش بل، یکی از حامیان این جایزه و سنای شهر برمن اعلام کردند که در مراسم شرکت نخواهند کرد.

بنیاد هاینریش بل، نزدیک به حزب سبز آلمان، این مقایسه را «غیرقابل قبول» خواند. آن‌ها در ادامه اعلام کردند به دلیل این‌که هیات داوران برنده این جایزه را تابستان انتخاب کردند، اهدای جایزه را لغو نمی‌کنند.

خبرگزاری‌های آلمانی گزارش دادند که این مراسم روز شنبه در مکان دیگری با حدود ۵۰ مهمان در یک سالن کوچک و با حضور نیروی امنیتی پلیس برگزار شد.

جایزه هانا آرنت، برای قدردانی از افرادی است که سهمی در رشد اندیشه و کنش سیاسی دارند.

زیر سایه هولوکاست

ماشا گسن در مقاله‌ای با عنوان «زیر سایه هولوکاست» که در روز ۹ دسامبر منتشر شد، به بررسی تاثیر هولوکاست در آلمان پرداخت و استدلال کرد که امروزه در آلمان آزادی بیان درباره اسرائیل وجود ندارد و حزب «آلترناتیو برای آلمان» از ماجرای هولوکاست به عنوان یک «ابزار سیاسی» برای هدف قرار دادن مهاجران مسلمان استفاده می‌کند.

این نویسنده همچنین «جنایت‌های حماس» در حمله روز هفت اکتبر را محکوم کرد، اما از رابطه اسرائیل با فلسطینی‌ها نیز انتقاد کرد و نوشت که نوار غزه «مثل یک محله یهودی نشین در یک کشور اروپای شرقی است که توسط آلمان نازی اشغال شده است.»

او در این مقاله گفته است «این محله یهودی‌نشین در حال نابودی است.»

آلمان نازی در طول جنگ جهانی دوم در کشورهای تحت اشغال خود محله‌های یهودی‌نشین (گتو) ایجاد کرد تا با تفکیک یهودیان از سایرین بتواند آن‌ها را سرکوب کند.

محله‌های یهودی نشین، زندان‌هایی در فضای باز بودند که در آن یهودیان گرسنگی می‌کشیدند، بر اثر بیماری می‌مردند یا کشته می‌شدند. کسانی هم که از آن‌جا جان سالم به در می‌بردند در نهایت به اردوگاه‌ها منتقل می‌شدند و در آنجا قتل عام می‌شدند.

منبع یورونیوز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.