خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حوزه نباید از مجتهدین مطلق خالی باشد

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، با اشاره به حضور علمای بزرگ در شهرها و با بیان این که حوزه علمیه باید مجتهد پرور باشد اظهار داشت: امروز چشم ایران اسلامی بلکه جهان به حوزه علمیه قم دوخته شده، چرا که  امروز بسیاری از شهرها از علما و مجتهدان خالی شده است.
او با بیان این که باید این خلاء را در حوزه پر کنیم و حوزه همیشه باید عده ای مجتهد به اندازه کافی بپروراند تصریح کرد: این هدف زمانی محقق می شود که تحقیقات از این رساله ها شروع شود تا فکرها به حرکت بیافتد و بتوانند احکام را از مدارک شرعی استنباط کنند و مراحل اجتهاد یکی پس از دیگری طی شده و به اجتهاد مطلق برسند.
آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه نباید حوزه از مجتهدین مطلق خالی باشد ادامه داد: اگر این حرکت صورت گیرد، حوزه یا شهرستان ها دیگر از مجتهد مطلق خالی نخواهد شد؛ امروز شهرستان ها به مجتهد نیاز فوری دارند، چرا که مسائلی پیش می آید که نیاز است فورا پاسخ آنها داده شود.
او در ادامه با ارائه پیشنهاد خود مبنی بر تحقیق فضلا و شاگردان از کتاب مضاربه گفت: قصد داریم امسال بحث مضاربه و بانکداری اسلامی را ارائه دهیم، بیشتر فضلا این پیشنهاد را دادند و نظر من هم همین است که می شود مشکلات اقتصادی را از این راه حل کرد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه پیشنهاد می دهم فضلا در  سه ماه آینده از کتاب مضاربه تحقیقات انجام دهند ادامه داد: ما موضوع بحث را از کتاب تحریرالوسیله انتخاب کردیم که ۲۰ مسئله از جلد اول تحریرالوسیله برای نوشتن رساله های تحقیقی با ۵شرط قرار دادیم که در سه ماه آینده یعنی  تا پایان شهریور باید تحویل داده شود.
آیت الله مکارم شیرازی اظهار کرد: این تحقیق نباید از ۲۰صفحه و ۳۰۰۰کلمه کمتر باشد و اولویت با تحقیقاتی است که عربی و تایپ شده باشند.
او بهره گیری از اقوال، احادیث، استدلال ها، نتیجه گیری و عدم استفاده از کتاب دیگر، را از دیگر شرایط آن برشمرد و گفت: در سال جدید تحصیلی در مراسمی از صاحبان تحقیقات برتر با لوح تقدیر  و جوایز ارزنده ای تجلیل به عمل خواهد آمد.
منبع: شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.