خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آیین گهنبارخوانی چهره میدیاریم در آتشکده زرتشتیان اله‌آباد

انجمن زرتشتیان اله‌آباد یزد آیین گهنبارخوانی چهره میدیاریم‌گاه را با همازوری همکیشان در تالار آتشکده زرتشتیان برگزار کرد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آیین گهنبارخوانی چَهره‌ی پنجم، پسین‌هنگام فروردین ایزد و دی‌ماه گاهشماری زرتشتی روز گذشته ساعت ۱۵:۳۰ با جَشَن‌خوانی موبد پرویز مالی و دستیاری هوشمند یزدانی برگزار شد. نیک‌اندیشان فرشید نامداریان و همسرش پوران فلفلی و هما رستمی که سیروگ و کماچ آیین گهنبار را فراهم آورده بودند.

گهنبار، آیین و جشنی است که از دیرباز در پهنه‌ی ایران فرهنگی، به‌پا داشته می‌شده، جشنی که نخستین بن‌پایه و مایه‌ی آن گردهم آمدن، هم‌افزایی، همازوری و شادی است. شش چهره گهنبار، گاه دادودهش است.

چَهره‌ی پنجم گهنبار در هر سال، میدیاریم‌‌گاه است. میدیاریم یعنی میانه‌ی آرامش، به همین روی این جشن در زمانی برگزار می‌شود که هنگام آرامش و استراحت کشاورزان و دامداران است. زرتشتیان بر این باور هستند که اهورامزدا جهان را در شش «گاه» آفرید. پنجمین گهنبار سال، گهنبار چَهره‌ی میدیارم (گهنبار میانه‌ی زمستان بزرگ)، گاه آفرینش جانوران و چارپایان است. هر ساله برپایه‌ی سالنمای خورشیدی به مدت پنج روز از ۱۰ تا ۱۴ دی‌ماه برابر با مهر ایزد تا ورهرام ایزد در گاهشمار زرتشتی برگزار می‌شود.

منبع امرداد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.