خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

کریسمس و سه تاریخ متفاوت | مسیحیان ارتدکس ۷ ژانویه کریسمس را جشن می‌گیرند

بااینکه چندین روز از کریسمس در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا گذشته است اما مسیحیان ارتدکس که عمدتاً در کشورهای شرق اروپا و به‌ویژه در روسیه زندگی می‌کنند قرار است فردا یک‌شنبه هفدهم دی( هفت ژانویه) کریسمس را جشن بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “آسوشیتدپرس” برخی از کلیساهای مشخص برای مسیحیان ارتدکس شرقی ازجمله کلیساهای روسیه و تعدادی از کلیساها با سنت‌های دیگر با پیروی از تقویم “ژوئیه” کریسمس را در هفت ژانویه جشن می‌گیرند.

این در حالی ست که کلیساهای کاتولیک و پروتستان بر اساس تقویم “گریگوری” که امروزه به صورت روزانه در بسیاری از کشورهای سکولار استفاده می شود از کریسمس در بیست و پنجم دسامبر تجلیل می کنند.

کلیسای قدیم رویدادها را براساس تقویم جولین برنامه ریزی می کرد اما بیش از صد سال بعد این تقویم دیگر با سال خورشیدی همخوانی های لازم را نداشت. پاپ گریگوری سیزدهم در قرن شانزدهم میلادی یک تقویم اصلاح شده که از بعد نجومی دقیق تر تهیه شده بود را ارائه نمود و نامش را “تقویم گریگوری” نهاد.

در تقویم گریگوری برای جبران زمان از دست رفته و محاسبه دقیق تر سال کبیسه تقویم چندین روز به جلو افتاد. کلیساهای پروتستان در تاریخ رویدادهای خود از کلیسای کاتولیک پیروی می کنند. دولت های سکولار اروپایی نیز در تاریخ رویدادها و مناسبات از کلیسای کاتولیک پیروی می کند.

تمام ارتدکس های شرقی تا سال ۱۹۲۳ میلادی از تقویم قدیمی استفاده می کردند اما در این سال و به دنبال برگزاری یک نشست درونی بین ارتدکس ها یک نسخه اصلاح شده از تقویم جولین که در اصل انعکاسی از تقویم گریگوری بود، ارائه شد.

بیشتر کلیساهای ارتدکس در یونان از این تقویم استفاده کردند و امروزه در کشورهایی مثل رومانی، بلغارستان و برخی کشورها با سنت های دیگر از این تقویم استفاده می شود.

کلیسای ارتدکس روسیه که بزرگترین کلیسای ارتدکس شرقی به حساب می آید اما همچنان از تقویم قدیمی استفاده می کند اما کریسمس را مطابق با تقویم جدید در هفت ژانویه جشن می گیرد. کشورهای صربستان، گرجستان و برخی کشورهای اروپای شرقی با جمعیت دینی ارتدکس در برگزاری کریسمس از کلیسای روسیه تبعیت می کنند.

اوکراین

تاریخ برگزاری کریسمس در اوکراین اما سیاسی شده است. اوکراینی ها به صورت سنتی و در پیروی از کلیسای روسیه کریسمس را در هفت ژانویه جشن می گرفتند اما با حمله روسیه به این کشور و بروز اختلافات کلان سیاسی، دولت اوکراین تاریخ تجلیل از کریسمس را در بیست و پنجم دسامبر اعلام نمود. اوکراین با عدم پیروی از کلیسای روسیه به نوعی خواست هویت ملی و استقلال فرهنگی خود را به رخ بکشد. کلیسای تازه ارتدکس اوکراین که در سال ۲۰۱۹ از سوی پاتریارک کلیسای قسطنطنیه به رسمیت شناخته شد در سال جاری بیست و پنجم دسامبر را تاریخ برگزاری جشن کریسمس در اوکراین اعلام نمود.

آمریکای شمالی

تاریخ تجلیل کریسمس در آمریکای شمالی از جمله ایالات متحده آمریکا بسته به نوع سنت ها متفاوت است. کلیساها با سنت یونانی و انطاکیه و نیز کلیسای ارتدکس آمریکا کریسمس را در بیست و  پنجم دسامبر جشن می گیرند. برخی کلیساها با سنت اسلاو از جمله صربها و کلیساهای روسی کوچک تر اما کریسم را در هفت ژانویه تجلیل می کنند. در کلیساهای ارتدکس کاریاتو و روسی در آمریکای شمالی که از کلیسای اوکراین و اسلواکی امروزی پیروی می کنند اسقف ها می توانند به تشخیص خود عمل کنند اما حدود یک سوم این کلیساها بر اساس تقویم تازه کریسمس را تجلیل می کنند.

چگونگی برگزاری جشن کریسمس در کلیسای ارتدکس شرقی

اگرچه برگزاری جشن کریسمس در کلیساهای ارتدکس متفاوت است اما برخی جنبه های اساسی مشترک دارند. معمولا شب قبل از کریسمس یک مراسم مذهبی بزرگ در کلیسا برگزار می شود. در کلیساهای ارتدکس صربستان معمولا قبل از آغاز مراسم مذهبی در کلیسا مراسم سوزاندن شاخه یا نهال بلوط در محیط بیرونی کلیسا برگزار می گردد و شرکت کنندگان تولد عیسی مسیح(ع) را اعلام می کنند و به هم تبریک می گویند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.