خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکنش نهادها و شخصیت‌های دینی به جنایت تروریستی کرمان

انفجارهای تروریستی در کرمان که منجر به شهادت ده‌ها هموطن شد، با واکنش و محکومیت گسترده از سوی نهادها و شخصیت‌های دینی مختلف همراه شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، انفجارهای تروریستی روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مسیر گلزار شهدای کرمان که منجر به شهادت ده‌ها هموطن شد، با واکنش و محکومیت گسترده از سوی نهادها و شخصیت‌های دینی مختلف همراه شد.

دو انفجار تروریستی بعدازظهر چهارشنبه در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان ۹۱ شهید و ۲۸۴ مجروح برجای گذاشت. گروه تروریستی داعش روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای، رسماً مسئولیت حمله تروریستی در کرمان را بر عهده گرفت. داعش مدعی شده است که «عمر الموحد» و «سیف الله المجاهد» دو عامل انتحاری بودند که با انفجار کمربندهای انفجاری در میان مردم، دست به کشتار زدند.

در ادامه واکنش نهادها و شخصیت‌های دینی داخلی و خارجی به این جنایت تروریستی را مرور می‌کنیم:

رهبر انقلاب
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است.

بسم الله الرّحمن الرّحیم
دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.

ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.

آیت الله العظمی سیستانی
دفتر آیت الله العظمی سیستانی در پی وقوع حادثه تروریستی استان کرمان، با صدور پیامی تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

حادثه تروریستی امروز در استان کرمان که صدها انسان بی گناه را به خاک و خون کشید موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

این مصیبت جانکاه را به خانواده‌های داغ دار و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می‌نمائیم. و از خداوند متعال برای شهدای گرامی رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت داریم.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی
متن پیام آیت الله مکارم شیرازی در پی شهادت و مصدومیت جمعی از هموطنانمان در جنایت تروریستی گلزار شهدای کرمان بدین شرح است:

شهادت مظلومانه و زخمی شدن جمع زیادی از مردم عزیز کشورمان در عملیات تروریستی شهر کرمان در مراسم پاسداشت شهید سلیمانی موجب اندوه و تألم فراوان گردید.

جنایتکارانی که دستانشان به خون کودکان، زنان و مردان بی گناه آغشته است با این جنایت به دنبال ناامنی در این مرز و بوم‌اند تا شکست‌های خود را جبران کنند، اما بدانند که این مردم و همۀ مسلمانان راستین، به وعدۀ حقّ الهی یقین داشته و با صبر و استقامت به پیروزی نهایی بر همه دشمنان و بد خواهان خواهند رسید، إن شاء الله.

این جانب این مصیبت را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و عموم مردم شریف ایران و خصوصاً خانواده شهدا تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق تعالی رحمت واسعه برای ارواح شهدا و شفای عاجل برای مجروحین و مصدومین مسئلت دارم و از مسئولین و نیروهای امنیتی و نظامی، شناسایی عاملان و کیفر آنان را خواستارم.

آیت الله العظمی سبحانی
آیت الله سبحانی در پیامی حادثه تروریستی کرمان را محکوم کردند.متن پیام به شرح زیر است:

با کمال تأسف و تأثر فراوان، بار دیگر دست خون آلود دشمنان اسلام و بشریت در همایش تقدیر از سردار سلیمانی، سرزمین ایران عــزیز را با خون شهداء و مجروحان رنگین کرد و همگان را در غم و اندوه فرو برد.

عامل و عاملان این جنایت هولناک به اشد عذاب الهی گرفتار خواهند بود و قبل از آن با همت سربازان گمنام شناسایی شده و به سزای اعمالشان خواهند رسید.

ما این مصیبت بزرگ را به ملت عزیز ایران و وابستگان شهیدان راه فضیلت، تسلیت گفته و برای آنان علو درجه خواهانیم.

آیت الله العظمی نوری همدانی
متن پیام حضرت آیت الله نوری همدانی در محکومیت حادثه تروریستی گلزار شهدا کرمان به این شرح است:

حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان در سالروز شهادت سردار سرافراز اسلام شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی که منجر به شهادت‌ و مجروح شدن عده‌ای از مردم کشورمان شد موجب تأسف و تأثر گردید.

این حادثه دلخراش ، چهره سیاه دشمنان اسلام و ملت ایران را بار دیگر نمایان نموداما باید توجه داشت این جریان در اراده‌ مردم عزیز ما و نیروهای مقتدر نظامی و امنیتی در مقابل با دشمنان خللی ایجاد نخواهد کرد و همچنان بر همان آرمانی که با امام عظیم الشأن رحمت الله علیه و شهدا بسته اند استوارند و از انقلاب خود و رهبری معظم حمایت می‌کنند.

اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت دردناک از مسئولان محترم میخواهم اقدام و پاسخ مناسب را به این عمل تروریستی داشته باشند و از خداوند متعال علو درجات برای شهدا و عافیت کامل برای مجروحان این حادثه خواستارم.

آیت الله العظمی شبیری زنجانی
آیت الله شبیری زنجانی در پی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی کرمان پیام تسلیتی صادر کردند که متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

حادثه غم‌بار تروریستی در کرمان که به خاک و خون کشیدن ده‌ها تن از عزیزان هم‌وطن انجامید موجب تأثر و تألم شدید گردید.

ضمن عرض تسلیت به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) و عموم مؤمنان داغدار به ویژه خانواده‌های سوگوار این عزیزان، از درگاه احدیت، پاداش و رحمت الهی را برای جان‌باختگان و ثواب صابرین را برای بازماندگان و صحت و شفای عاجل را برای مجروحان و آسیب دیدگان این حادثه تلخ مسالت داریم. امید است به لطف الهی، عوامل این جنایت خونین هرچه زودتر به اشد مجازات برسند.

علمای اهل سنت ایران
مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان،ماموستا فایق رستمی، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری، ماموستا محمد امین راستی، امام جمعه موقت سنندج، حبیب‌الرحمان مطهری مدیر حوزه علمیه احناف خواف، شیخ یوسف جمالی امام‌جمعه اهل‌سنت بندرعباس از جمله علمای اهل سنت ایران بودند که با صدور بیانیه‌ جداگانه حادثه تروریستی کرمان را به شدت محکوم کردند.

شورای علمای شیعه افغانستان
شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه‌ای، ضمن محکومیت حادثه تروریستی ولایت کرمان جمهوری اسلامی ایران، این حادثه غم انگیز را به رهبری انقلاب اسلامی، دولت و مردم شریف ایران و بازماندگان داغدیده آن تسلیت و تعزیت گفته است.
متن این بیانیه شورای علمای شیعه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ
حادثه خونین و غم انگیز تروریستی گلزار شهدای ولایت کرمان در جمهوری اسلامی ایران که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها تن از افراد بی گناه اعم از مردان ، زنان و کودکان گردید مایه تأسف و تأثر فراوان مسلمانان جهان شد.شورای علمای شیعه افغانستان ضمن محکومیت شدید این جنایت تروریستی مراتب تسلیت و تعزیت خویش را به رهبری معظم جمهوری اسلامی ، دولت و مردم شریف ایران و بازماندگان داغدیده این حادثه غم انگیز ابراز می دارد. و از خداوند متعال برای شهدای گرانقدر علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسألت دارد.
شورای علمای شیعه افغانستان

الازهر
الازهر مصر در واکنش به حادثه تروریستی عصر چهارشنبه در گلزار شهدای شهر کرمان بیانیه‌ای صادر کرده که در آن آمده است: الازهر دو انفجار تروریستی که در نزدیکی قبرستان شهر کرمان در جمهوری اسلامی ایران روی داده و بر اساس رسانه ها و نهادهای رسمی ایران بیش از ۱۰۰ کشته و نزدیک به ۲۰۰ زخمی بر جای گذاشته را به شدت محکوم می کند.

الازهر مصر در ادامه این بیانیه ضمن تاکید بر مخالفت قاطعانه خود با همه انواع خشونت و تروریسم که بی گناهان را هدف قرار می دهد، حرمت زنده ها و مردگان را نقض می کند و افراد بی خطر را به وحشت می اندازد، درخواست خود مبنی بر لزوم تلاش در راستای یافتن یک راهبرد جهانی برای نابودی تروریسم، رهایی جهان از شر آن و تحقق امنیت و صلح برای افراد و جوامع را بار دیگر تکرار کرد.

بزرگ ترین موسسه مذهبی مصر در پایان بیانیه خود نیز آورده است: الازهر ضمن محکومیت این حادثه تروریستی بزدلانه، تسلیت صمیمانه خود را به خانواده قربانیان و ملت ایران اعلام می کند و از خداوند متعال برای قربانیان رحمت و مغفرت و برای مجروحان نیز شفای عاجل را مسئلت می دارد. «ما از آنِ خداییم و به سوی او بازمی گردیم».

رابطه العالم
اتحادیه جهانی مسلمانان اقدام تروریستی در شهر کرمان را محکوم و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام کرد.

این اتحادیه با تأکید بر رد و محکومیت خشونت و تروریسم در همه اشکال و صورت‌های آن، همبستگی خود را با مردم ایران و خانواده‌های قربانیان این فاجعه دردناک اعلام کرد و از خداوند متعال بهبودی سریع مجروحان را خواستار شد.

پاپ فرانسیس
پاپ فرانسیس در پیامی در واکنش به جنایت تروریستی داعش در کرمان اظهار داشت: از صمیم قلب تسلیت، غم، اندوه و دعای خود را برای کسانی که در اثر انفجارهای کرمان، کشته (شهید) یا مجروح شدند و برای کسانی که سوگوار هستند، ابراز می دارم.

وی از جان باختن مردم ایران در پی انفجارهای مرگبار روز چهارشنبه در کرمان، به شدت ابراز تاسف کرد و برای جان باختگان، مجروحان و خانواده های داغدار آنها دعا کرد.

سخنان پاپ در پیام تلگرامی که روز جمعه توسط کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان از طرف وی منتشر شد، اعلام شده است.

رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین همبستگی معنوی خود را با مجروحان [این اقدام تروریستی] ارسال کرده و با اشاره به آیاتی از انجیل دعا کرد: همه مردم ایران از برکات خرد و صلح خداوند متعال بهره‌مند باشند.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه
پاتریارک کریل اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور، شهادت جمعی از ایرانیان در حادثه تروریستی کرمان را به ملت ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت گفت.

اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه در این پیام نوشت: رهبر معظم روحانی جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران؛ برادران عزیز! پس از دریافت خبر حمله تروریستی رخ داده در شهر کرمان ایران، عمیقا اندوهگین شده ام. در نتیجه این جنایت افراد بسیاری کشته و زخمی شدند. مراتب عمیق تسلیت اینجانب را پذیرا باشید.
پاتریارک کریل در ادامه این پیام افزود: از شما می خواهم اعلام حمایت و آرزوی آرامش اینجانب را به خانواده کشته شدگان و بهبودی هرچه سریعتر مجروحین انتقال دهید.
اسقف اعظم روسیه در ادامه با اعلام مراتب تسلیت عمیق خود به آسیب‌دیدگان این حادثه و ملت ایران، چنین دعا کرد: خالق رحمان در زمان مصیبت و اندوه به آنها آرامش دهد.

منبع سیاق
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.