خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ارزیابی مثبت رسانه‌ها از سفر مولانا فضل الرحمن به افغانستان

مولانا فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، سفر اخیر خود به افغانستان را «بسیار موفق» خواند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، مولانا فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، سفر اخیر خود به افغانستان را «بسیار موفق» خواند. این عالم بانفوذ پاکستانی تائید نموده است که با رهبر طالبان افغانستان در قندهار دیدار داشته است که یک تحول دیپلماتیک قابل توجهی به شمار می‌رود.

فضل الرحمن پس از بازگشت به پاکستان پس از یک سفر یک هفته‌ای به افغانستان، فاش نمود که در جریان این سفر با رهبران بلندپایه طالبان افغانستانی گفتگو کرده است. نقطه عطف سفر او بدون شک دیدار با هبت الله آخندزاده رهبر طالبان بوده که او را به اولین رهبر پاکستانی تبدیل نموده که با رهبری این کشور ملاقات کرده و پس از مقام عالی قطر، دومین شخص دیدارکننده با ملا هبت الله اخندزاده می‌باشد.

مولانا فضل قبل از پایان سفر خود در گفت وگو با یکی از رسانه‌های افغانستانی، گفت وگوهای خود با هبت الله را جامع و فراگیر توصیف کرده و همه مسائل مربوط بین دو طرف را پوشش داده اند. رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستانی علاوه بر دیدار با رهبر طالبان، با نخست وزیر موقت و همچنین وزرای دفاع، امور خارجه، داخله و مهاجرین گفتگو کرده است. قابل ذکر است که او همچنین با ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران گروه طالبان و یکی از اعضای اصلی دولت موقت، دیداری داشته است.

همچنین گزارش‌هایی در مورد دیدارهای جداگانه بین مولانا فضل و نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان (TTP) و حافظ گل بهادر که گروه شبه نظامی خود را رهبری می کنند، منتشر شد.

علیرغم اینکه دولت پاکستان سفر مولانا فضل را یک سفر شخصی دانسته و اعلام کرده وی نماینده دولت پاکستان نیست، باید توجه داشت که وی قبل از سفر به کابل در مورد موضع پاکستان توضیحاتی را از سوی دولت دریافت کرده است. این مساله نشان دهنده سطح مشخصی از دخالت دولت است. منابع خبری گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود مولانا فضل پس از بازگشت به کشور با مقامات مربوطه دیداری داشته و اطلاعاتی را در مورد تعاملات خود با رهبری طالبان ارائه دهد. با توجه به آگاهی طالبان از موضع پاکستان در قبال تحریک طالبان پاکستان، مقامات پاکستانی به ویژه علاقه مند به درک جزئیات دیدار وی با رهبر طالبان هستند.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد رهبر طالبان پیشنهاد استفاده از کانال‌های سیاسی را برای احیای گفتگوها بین حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان ارائه کرده است. هبت‌الله پیشنهاد کرد که دفتر طالبان در قطر می‌تواند به‌عنوان محل برگزاری این گفت‌وگوها شناخته شود، که بازتابی از تعاملات قبلی میان نمایندگان طالبان و مقامات آمریکایی در دوحه برای مذاکره در مورد توافق صلح است.

اکسپرس تریبون از منابع‌ خود گزارش داده است که هبت‌الله آخندزاده و مولانا فضل‌‌ رحمان در دیدار روز چهارشنبه ۲۰ دیماه به توافق رسیدند که تی‌تی‌پی را مهار کنند. در مقابل نیز اسلام آباد نقش فعال‌‌تری در نابودی شاخه‌ خراسان داعش انجام بدهد. بر اساس این گزارش، در دیدار رهبر طالبان و رهبر جمعیت علمای پاکستان، توافق شده است که یک «آتش‌بس کوتاه‌مدت‌» رسمی میان اسلام‌آباد و تی‌تی‌پی صورت بگیرد.

اگرچه طالبان تاکنون در مورد این دیدار جزئیات رسمی منتشر نکرده‌‌؛ اما به گزارش اکسپرس تریبون، مولانا فضل‌ رحمان‌ با پیامی روشن نزد طالبان آمده است که آنان باید میان پاکستان و تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان) یکی را انتخاب کنند.

منبع ترجمان افغانستان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.