خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

علت غیبت امام زمان (عج) چیست؟

غیبت، منحصر در امام زمان عج نیست بلکه در برخی از انبیاء گذشته نیز سابقه داشته که برای مدتی از قوم خود به دلیل مصالحی غایب شده بودند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین احسان نظری کارشناس مذهبی در یادداشتی کوتاه موضوع غیبت امام زمان (عج) و علل آن را تبیین کرد.

نظری بحث از غیبت را یک بحث جدید در تاریخ شیعه دانست و نوشت: باید توجه داشت که زندگی در عصر غیبت، زندگی در شرایط عادی نیست بلکه زندگی در شرایط استثنایی است آنچه که خداوند برای بشر اراده فرموده است؛ زندگی همراه با دسترسی مستقیم به حجت الهی برای رسیدن به سعادت است.

وی ادامه داد: البته غیبت، منحصر در امام زمان عج نیست بلکه در برخی از انبیاء گذشته نیز سابقه داشته که برای مدتی از قوم خود به دلیل مصالحی غایب شده بودند. کتاب کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق نیز بر همین اساس نگاشته شده است.

کارشناس مهدویت پیرامون معنای غیبت نوشت: باید در نظر داشت که غیبت امام زمان به معنای عدم حضور ایشان نیست بلکه در واقع پنهان بودن از دیدگان است که بیشتر به این صورت هست که حضرت دیده می‌شود ولی شناخته نمی‌شود البته طبق برخی دیگر از روایات گاهی حتی جسم شریفش نیز قابل مشاهده نیست.

نظری در باب علل غیبت اظهار داشت: برای غیبت عللی در روایات گفته شده است ولی طبق تصریح برخی روایات حکمت اصلی غیبت بر ما پوشیده است ‌و بعد از ظهور روشن خواهد شد. پس این گونه نیست که اگر علل مذکور در روایات بر طرف شد امام حتما ظهور کند.

وی علل گفته شده در روایات را اینگونه برمی شمارد: قدر نشناسی مردم، ترس از جان، آزادی از بیعت طاغوت ها، امتحان مردم، اثبات ناتوانی بشر در اجرای عدالت، عدم فراهم بودن زمینه های سیاسی اجتماعی.

نظری در پایان موضوع غیبت امام زمان (عج) و علل آن به ارتباط مستقیم وظایف دوران غیبت و تشکیل و حفظ و تقویت حکومت اسلامی اشاره کرد و نوشت: باید توجه داشت ‌که ما به اندازه ی توایی مان، مکلف هستیم یعنی اگر یک در صد از اسلام و عدالت را هم بتوانیم انجام دهیم باید آن را اجرا کنیم که لازمه آن تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت است که منجر به ایجاد زمینه های سیاسی اجتماعی برای مصلح کل و اجرای کامل اسلام و عدالت در سطح جهان خواهد شد.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.