خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نقش تعیین‌کننده کلیسای کاتولیک در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا

پیش‌بینی می‌شود جامعه مسیحیان کلیسای کاتولیک به دلیل جمعیت زیادی که دارند در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در ایالات‌متحده آمریکا نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند و به توسعه گفتمان غیر حزبی کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “Religion News Service” کلیسای کاتولیک با تشویق پیروان خود به ریزش آرایشان به صندوق به نفع یک کاندید خاص همچون انتخابات ریاست جمهوری گذشته آمریکا می‌توانند درنتیجه انتخابات تغییر ایجاد کنند.

اسقفان کلیسای کاتولیک به‌اضافه تمام شهروندان کاتولیک کنونی و حتی کاتولیک‌های پیشین اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه گروه بزرگی را تشکیل می‌دهند که آرائشان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا سرنوشت‌ساز خواهد بود.

آراء کاتولیک‌های دموکرات و جمهوری‌خواه اما در انتخابات آمریکا همواره وضعیت نوسانی داشته است.

بر اساس آمار پژوهشکده ادیان عمومی، کاتولیک‌ها بیست‌ویک و چهاردهم درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند که دوازده و شش‌دهم درصد آن کاتولیک سفید و هشت و شش‌دهم درصد آن کاتولیک اسپانیایی می‌باشند.

از سویی هم داده‌های مرکز تحقیقی “پیو” نشان می‌دهد سیزده درصد آمریکایی‌های بزرگ‌سال قبلاً کاتولیک بوده‌اند و جمیعت کاتولیک‌ها در کل حدود یک‌سوم جمعیت کل آمریکا را تشکیل می‌دهند.

جمعیت کاتولیک‌های آمریکا که بیشترشان در ایالات موسوم به “میدان نبرد” زندگی می‌کنند ازلحاظ کمیت قابل‌ملاحظه هستند و اغلب به پیروز انتخابات ریاست جمهوری رأی می‌دهند.

از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۶۸ میلادی، کاتولیک‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به‌طور قاطع به‌جز در یک مورد استثناء به کاندید دموکرات رأی دادند. گالوپ می‌گوید در انتخابات ۱۹۵۶ کاتولیک‌ها به کاندید دموکرات رأی دادند اما یافته‌های انتخابات ملی نشان می‌دهد کاتولیک‌ها در این سال به کاندید جمهوری‌خواه رأی داده‌اند.

اکثر کاتولیک‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۲ به کاندید جمهوری‌خواه یعنی “ریچارد نیکسون” رأی دادند. آن‌ها در دهه‌های بعدی اما آراء خود را به نفع کاندید دموکرات به صندوق ریختند.

نکته منفی در مورد جمعیت کاتولیک‌ها در حال حاضر دودستگی آن‌هاست به‌طوری‌که در انتخابات اخیر کاتولیک‌ها به‌طور مساوی به کاندید دموکرات و جمهوری‌خواه رأی داده‌اند. بررسی‌های عمیق‌تر نشان می‌دهد که بیشتر کاتولیک‌های سفید، جمهوری‌خواه و اکثریت کاتولیک‌های اسپانیایی، دموکرات هستند.

نگرش‌های انتخاباتی کاتولیک‌ها در آمریکا کاملاً با مسیحیان انجیلی عمدتاً جمهوری‌خواه و پروتستان‌های سیاه و یهودیان عمدتاً دموکرات کاملاً متفاوت بوده است.

انشعابات حزبی در بین کاتولیک‌ها برای کلیسا هم یک چالش و هم یک فرصت به‌حساب می‌آید. مبلغین کاتولیک وقتی با انشقاق سیاسی در بین پیروان خود مواجه می‌شوند به مشکل می‌خورند.

ازاین‌رو مبلغین کاتولیک در موعظه‌های خود از سیاست پرهیز می‌کنند. بر اساس یافته‌های مرکز تحقیقاتی پیو چهل‌ویک درصد کاتولیک‌ها دست‌کم یک‌بار در سخنرانی‌های مذهبی در مورد انتخابات ۲۰۲۰ مطالبی شنیدند. این در حالی ست که هفتادویک درصد پروتستان‌های انجیلی و شصت‌وسه درصد کلیسای سیاه و پروتستان‌های خط اصلی به سخنرانی‌های سیاسی در این سال گوش فرا دادند.

انشقاق‌های سیاسی اگرچه کار تبلیغ را برای مبلغان کاتولیک دشوار می‌سازد درعین‌حال می‌تواند فرصتی نیز برای کلیسای کاتولیک فراهم کند. کلیسای کاتولیک با استفاده از این فرصت می‌تواند مدلی مناسبی از رفتار درست مدنی را به بقیه شهروندان آمریکا نشان دهد.

از سویی هم اسقفان کاتولیک برخلاف وزرای کلیسای پروتستان و کلیسای سیاه به‌صورت سنتی کاندیداهای سیاسی را تائید نمی‌کنند. مبلغان کاتولیک اغلب در مناسبات ملی یک مراسم مذهبی برگزار کرده از سخنرانی سیاسی خودداری می‌کنند.

روحانیون پروتستان درصورتی‌که در سخنرانی‌های خود از الگوی مبلغان کاتولیک پیروی کنند و هیچ کاندید سیاسی را تائید نکنند، قطع به‌یقین با مشکلاتی از سوی پیروان خود مواجه می‌شوند. اسقفان کاتولیک همچنین به اصل “شهروند باایمان بودن” که مشارکت و گفتمان سیاسی را توسعه می‌دهد، پایبند هستند.

کاتولیک‌ها چون به‌صورت رسمی از تبلیغات حزبی منع شده‌اند و به هر دو گروه دموکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا تعلق دارند فرصت طلایی توسعه گفتمان مدنی و پرهیز از سخنان نفرت افکنانه را در اختیار خوددارند.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا نیز کاتولیک‌ها با حفظ پایبندی به اصل اعتقادی خود یعنی شهروند پرهیزگار بودن از تبلیغات انتخاباتی پرهیز خواهند کرد و در عوض روی موضوعات مهمی چون “گرمای جهانی که از سوی پاپ نیز مطرح‌شده، حمایت از حقوق بشر و حفاظت از محیط‌زیست” تمرکز خواهند نمود.

به هر صورت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا که هم برای خود این کشور و هم برای جهان مهم ارزیابی می‌شود، کاتولیک‌ها باید بخشی از راه‌حل باشند و به آن‌ها به چشم یک مشکل نگاه نشود.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.