خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیغمبران روشنفکر زمان خود هستند، چراکه در برابر متحجران ایستادند

به گزارش ادیان نیوز، حسن رحیم‌پورازغدی شامگاه یکشنبه در سلسله نشست‌های بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب با عنوان طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن در حسینیه آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای (ره) به ارتباط با ایمان مقلدانه و متعصبانه اشاره کرد که هم‌اکنون در جامعه وجود دارد و اظهار داشت: باید بدانیم تقلید در چه زمان‌هایی خوب است، همانند هنگامی که به دکتر مراجعه می‌کنید که اگر از داروهایی که وی بر اساس تخصص خود به شما می‌دهد استفاده کنید این یک تقلید خوب است یا تقلید از اصول علمی که در اینجا تقلید عین عقلانیت و به معنای پرسیدن از متخصص است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اما نوعی از تقلید نیز وجود دارد که فرد نمی‌‌داند که ریشه دین از کجاست و برای دفاع از خداوند و پیغمبر دلیلی روشن ندارد، اما به گونه‌ای متعصبانه دفاع می‌کند، بر این اساس تعصب از سر جهل است ولی ایمان از روی علم است.
وی با بیان اینکه فرد مومن از صنفی است که در برابر حقیقت زانو می‌زند اما فرد متعصب، متکبر است، گفت: متعصب می‌گوید این کار صحیح است چون من می‌گویم اما فرد مومن می‌گوید این کار را انجام دادم، چراکه درست و حق بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تعصب، جهل است اما ایمان از روی تواضع است و بر همین اساس ایمان حقیقت و از جنس نور است اما تکبر در برابر حق قرار دارد.
رحیم‌پورازغدی اظهار داشت: مومن برای ایمان خود توضیح دارد اما متعصب این گونه نیست و به همه توهین می‌کند و از نظر او هرکسی که بر خلاف عقیده‌اش عمل کند،‌ بی‌تقواست.
وی با اشاره به تفاوت ایمان و تعصب در حوزه‌‌های اخلاق و معرفت گفت: اگر ایمان تنها بر اساس تقلید باشد در این راستا اگر از آنها پرسیده شود که چرا ایمان و اسلام حق است و چرا شیعه حق هستیم، وی اطلاعاتی در این زمینه ندارد بنابراین این ایمان با چشم بسته به وجود آمده و برایش زحمت کشیده نشده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اغلب مردم ایمانشان به این طریق است که اگر از آنها مطلبی پرسیده شود،‌ اطلاعاتی ندارند،‌ گفت: همچنین فرد متعصب به فکر فرو نمی‌رود اما فردی که خودش را به خواب زده است، نمی‌توان بیدار کرد.
وی با اشاره به اینکه ایمان متعصبانه ایمانی است که می‌گوید چون ما انجام می‌دهیم، درست است،‌ اظهار داشت: ایمان متعصبانه یعنی اینکه که عملی را چون ما انجام می‌دهیم درست است اما چون دیگران انجام می‌دهند نادرست است.
رحیم‌پورازغدی افزود: فرق بین ایمان و تعصب این است که فرد با ایمان می‌گوید این ایمان چون درست است ما آن را انجام می‌دهیم و حق و حقیقت است اما متعصب برای هیچ چیزی توضیح ندارد.
وی با بیان اینکه با این وجود اغلب مردم در ایمان خود دچار شکیات هستند، تصریح کرد: خداوند ایمان ناآگاهانه را قبول ندارد چون ایمان نیست و ممکن است فقط بخشی از مشکلات دنیایی شما را حل کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کافر متحجر است، چراکه تنها به دنبال چیزی می‌رود که از گذشتگان به وی رسیده است و به همان سبک زندگی قبلی و تحجر حرکت می‌کند.
وی اظهار داشت: پیغمبران روشنفکر زمان خود هستند، چراکه در برابر متحجران ایستادند،‌ بنابراین در این راستا قرآن نیز طرف ایمان است و طرف گذشته‌گرایی نیست.
رحیم‌پور‌ازغدی گفت: پیامبران حرف نو و جدید زدند و رسم زمان را تغییر دادند اما کافران در برابر حرف نو زمان ایستادند بر این مبنا ایمان باید ایمانی باشد که قرآن از آن سخن به میان آورده است و نباید اقداماتی را مانند کم‌فروشی انجام داد که از آن نهی شده‌ایم.
وی گفت: شیطان و ایادی او مدام انسان‌ها را کنترل می‌کنند اما شما او را نمی‌بینید و این در حالی است که با وسوسه و فریب به کارهای ناپسند انسان را دعوت می‌کند. 
منبع: فرهنگ نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.