خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رهبران مسلمان: دولت هند از اماکن اسلامی صیانت کند

جمعی از رهبران مسلمان هند با تأکید بر اینکه دولت هند باید به اختلافات بر سر مساجد و معابد هندو پایان دهد، صیانت و حفاظت دولت از عبادتگاه‌های مسلمانان در این کشور را خواستار شدند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، رهبران ارشد مسلمان هند روز گذشته، ۱۳ بهمن از دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور خواستند تا به اختلافات بر سر مساجد و معابد هندو پایان دهد. آنها اعلام کردند اقلیت مسلمان احساس خطر می‌کند و خواستار محافظت از عبادتگاه‌های خود است.

در آخرین پرونده جنجالی، دادگاهی در این هفته به هندوها اجازه داد تا در مسجدی که قدمت آن به قرن هفدهم بازمی‌گردد مراسم دینی برگزار کنند؛ هندوها ادعا می‌کنند این مسجد پس از تخریب یک معبد هندویی ساخته شد.

مولانا خالد سیف الله رحمانی، دبیرکل سازمان حقوق شخصی مسلمانان هند(AIPLB) گفت: بسیاری از مردم در کشور ادعا می‌کنند که برخی از مساجد تاریخی پس از تخریب معابد ساخته شده‌اند، اما این اتهامات نادرست است.

رحمانی در جمع رهبران مسلمان به خبرنگاران گفت: ما از دولت می‌خواهیم که به چنین اختلافاتی پایان دهد و ساختار سکولار کشور را حفظ کند. او گفت که جامعه مسلمانان در کشور خود احساس تهدید و خفقان می‌کند. وزارت کشور هند درباره این اظهارات پاسخی نداد.

منتقدان، مودی و حزب حاکم بهاراتیا جاناتا را به اجرای برنامه‌های افراطی و ترویج تبعیض علیه مسلمانان متهم می‌کنند، اما او این سخنان را رد می‌کند.

گروه‌های هندو از جمله ایدئولوژی که حزب حاکم بهاراتیا جاناتا نماینده آن است می‌گویند که تعدادی از مساجد در هند بر فراز معابد هندو ساخته شده‌اند که در دوران امپراتوری مغول ویران شدند. اوباش هندو در سال ۱۹۹۲ یکی از این مساجد را در شهر آیودیا در شمال کشور تخریب کردند. دادگاه عالی هند در سال ۲۰۱۹ دستور داد این مکان در اختیار هندوها قرار گیرد.

مودی در ژانویه گذشته معبد بزرگی را در آنجا افتتاح و به تعهد دیرینه حزب بهاراتیا جاناتا برای ساخت معبد در آنجا عمل کرد. این افتتاح چند ماه قبل از انتخابات عمومی برگزار شد که قرار است در ماه می آینده(اردیبهشت سال آتی) برگزار شود.

در حکمی که این هفته در مورد مسجد دیگری صادر شد، دادگاه اعلام کرد که هندوها می‌توانند در مسجد گیانواپی در شهر بنارس عبادت کنند؛ گروه‌های هندو مدعی هستند که بررسی باستان‌شناسی شواهدی را نشان می‌دهد که ثابت می‌کند مسجد بر روی یک معبد ویران شده ساخته شده است. رهبران مسلمان می‌گویند که به این حکم اعتراض خواهند کرد.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.