خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرایی ایجاد عرفان های نوظهور

به گزارش ادیان نیوز، اگر کمی دقیق‌تر به روند تولید و ایجاد این جنبش ها بنگریم، متوجه خواهیم شد که غرب از تولید این جریان‌ها اهدافی را دنبال می‌کند. این شاخصه‌ها به‌منظور رسیدن به اهدافی بوده است که غرب آن را دنبال می‌کند. اگر غرب، عرفانی را تولید می‌کند که محور آن دوری از خداوند است یا اندیشه‌ای می‌سازد که انسان را در همین دنیا متوقف کند، آیا بی‌هدف و بی‌برنامه است؟! قطعاً چنین نیست، بلکه این نحله‌ها به دنبال هدف و برنامه‌ای خاص تولید می‌شوند که درادامه به برخی از این اهداف اشاره خواهیم کرد.

ایجاد پایگاه
یکی از دلایل به ثمر نرسیدن برنامه‌های غرب در جوامع دینی و به‌خصوص ایران، نداشتن پایگاه مردمی مناسب است. غرب با ایجاد این پایگاه، می‌تواند برنامه‌های خود را بهتر اجرا کند، ازاین‌رو به تبلیغ جنبش های نو پدید معنوی و ترویج آنها اقدام کرد. این خلأ را پر کرد تا پایگاهی مناسب در میان مردم ایجاد کند. البته این مهم زمانی اتفاق ‌افتاد که در میان صفوف دینی مردم شکاف ایجاد شد. تجربۀ موفق ایجاد فرقه وهابیت در بدنه اهل‌سنت و بهائیت در بدنه شیعه که شکاف‌هایی عمیق در جهان اسلام به وجود آورد، آنها را بر آن داشت تا با استفادۀ ابزاری از برخی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اجتماعی، فرقه‌های مشابهی را ایجاد کنند.

وقتی رد پای آرش حجازی، به‌عنوان یکی از مترجمین رسمی آثار پائولو کوئلیو در ایران، در اتفاقات سال ۱۳۸۸ دیده می‌شود و او به‌عنوان متهم اصلی قتل ندا آقاسلطان معرفی می‌شود، به این باور می‌رسیم که جنبش های نو پدید معنوی برای ایجاد پایگاه در میان مردم تلاش بسیاری می‌کنند. اتفاقات سال ۱۳۸۸ در ایران در راستای اهداف غرب صورت گرفت. غرب تلاش کرد نظام اسلامی را از درون به چالش کشیده و آن را براندازد. یکی از برنامه‌های غرب برای شعله‌ور کردن اعتراضات خیابانی در این سال، کشته‌سازی و از طریق آن تحریک احساسات عمومی بود. برای این کار به کسانی نیاز داشت که این نقش را بازی کنند. حال موعد بهره‌برداری از کسانی بود که سال‌ها آنها را تربیت کرده، برای آنها در میان مردم جایگاه ایجاد کرده بود. آرش حجازی یکی از این افراد است. او به‌عنوان مترجم آثار کوئلیو (که در میان مردم ایران طرف‌داران بسیاری دارد) مطرح شد. چون مردم او را از خود می‌دانند، اگر دست به اقدامی بزند، راحت‌تر رفتار او را خواهند پذیرفت.

بسیاری از جنبش های نو پدید معنوی اساساً با رویکرد نظامی به وجود آمده اند. که در این میان می توان به عرفان اکنکار اشاره کرد که هم بنیانگذار آن، آقای پال توئیچل و هم ادامه دهنده راه او آقای هارولد کلمپ، هردو از بازنشستگان نیرو دریایی آمریکا هستند. بنابراین ایجاد پایگاه در هر نقطه ای از عالم می تواند راحت تر به اهداف استعماری و سلطه گری مستکبرین، کمک کند. /مهدی سالاری
منبع : فرقه نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.