خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست علمی «زنان، انقلاب اسلامی، الگوی سوم زن از حقیقت تا برساخت» برگزار شد

الگوی سوم زن، یک الگوی مستقل از الگوی غرب و شرق است؛ براساس الگوی سوم زن و گفتمان انقلاب اسلامی، نقش زن، یک نقش تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، نشست علمی «زنان، انقلاب اسلامی، الگوی سوم زن از حقیقت تا برساخت» با حضور دکتر عاطفه خادمی «مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد»، دکتر سمیه عرب‌خراسانی«عضو هیئت علمی دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب» و دکتر ابوالفضل اقبالی «جامعه‌شناس و مدیر اندیشکده زوج» برگزار شد.

در این نشست دکتر اقبالی اظهار داشت: الگوی سوم زن، یک الگوی مستقل از الگوی غرب و شرق است؛ براساس الگوی سوم زن و گفتمان انقلاب اسلامی، نقش زن، یک نقش تاریخ‌ساز و تمدن‌ساز است. برخلاف الگوی زن غربی، زن در الگوی سوم، توحیدمحور و تمدن‌ساز است.

وی گفت: گفتمان الگوی سوم قدرت گفتمانی ویژه‌ای پیدا کرده و تبدیل شده است به ادبیات جدید حوزه جنسیت. آسیب این فضا مصادره به مطلوب‌ها و تحریف‌هایی است که به مثابه الگوی سوم ارائه شده است. به همین جهت باید درباره حقیقت الگوی سوم بیشتر گفت و گو شود تا ابعاد مسئله روشن شود.

وی ادامه داد: مرز میان الگوی سوم و گفتمان های رقیب آن صحبت درباره مرزهای جنسیتی و مردانگی و زنانگی است. علاوه بر این زن ایرانی که نقش مادری و همسرداری را خوب ایفا می‌کند باید کنشگر اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز باشد. این الگو مبتنی بر نقش خانوادگی همراه با نقش آفرینی اجتماعی و منطبق بر ظرفیت جنسیتی زنان و بسترهای مشارکت اجتماعی و اقتصادی در سطوح مختلف حکمرانی است.

در ادامه این نشست دکتر سمیه عرب خراسانی بحث خود را با بیان تفاوت الگو و مدل آغاز کرد و گفت: الگو طرح های ویژه ای مد نظر ما است که بر اساس احساسات منتخب ما ایجاد می شود. بسیاری چه در داخل کشور و چه در خارج این دو واژه را مترادف با هم به کار می برند و برخی نیز تفاوت هایی را ذکر کرده اند که در هنگام مباحث عملیاتی شمول آن برای هر دو وجود داشته و چندان متمایز کننده PATTERN به عنوان الگو و MODEL مدل نمی باشد.

وی ادامه داد: مدل، بررسی از واقعیت و یا نمایش نظری و ساده شده از جهان واقعی می باشد. اما واژه الگو یا نمونه برای ساده تر و قابل فهم کردن پدیده ها، به تنظیم عناصر آن پدیده و ایجاد نظمی در آنها، می پردازد و آن را شکل یک طرح منطقی و یک پیکره درمی آورد. در واقع مدل ها زمانی که توانسته باشند عناصر و روابط بین سازه و متغیرها و بطور کلی پدیده‌ها را خارج از استثنا نمایند می‌توانند تبدیل به الگو شوند.

وی گفت: الگوی سوم زنان، دادن یک وضعیت خاص برای تمام زنان ایرانی است که بر اساس پایه اسلامی شکل گرفته است. اما باید توجه داشت که ما با تنوعی از حوزه‌های زیستی در کشور مواجه هستیم و تمرکز بر برخی الگوها ممکن است طیف دیگری از زنان و مردان را حذف کند.

در انتهای نشست زنان، انقلاب اسلامی، الگوی سوم زن از حقیقت تا برساخت دکتر خادمی مشاور اجتماعی وزیر ارشاد بیان داشت: موضوعی که ذهن بنده را درگیر کرده است مسئله حکمرانی زنان در وضع موجود و وضع مطلوب است. مشارکت فعال بانوان در عرصه های مختلف اجتماعی یکی از شاخصه های توسعه و پیشرفت جامعه است و ارتقای حقوق زنان از شاخصه‌های کلیدی در این حوزه به شمار می رود.

وی ادامه داد: تاریخ تحولاتی را طی کرده و این مسئله آن طوری که ما مطلوب می انگاریم درک نشده است. عموماً اندیشمندان و حکمرانان ایده‌های را داده‌اند و بر اساس آن سیاستگذاری‌هایی در کشور انجام شده است. اما در بیرون، این اتفاق در زیست زنان چیز دیگری است. بیرون مسیر خودش را طی می کند و اندیشمندان و حکمرانان هم مسیر خودشان را طی می کنند.

وی در پایان افزود: بحث بنده حول محور حکمرانی زنان و حکمرانی عمومی است. ما اساسا نظریه بندی خوبی نداشتیم و صورت بندی نظری ما نیز ناقص خواهد بود. البته هنگامی که احیای ظرفیت زنان درگیر سیاست گذاری شود، اتفاق دیگری رقم می خورد و دولت ها داعیه دار این تحول می‌شوند. باید توجه داشت بانوان در تعلیم و تربیت و تربیت نسل‌ها نقشی اساسی دارند و همین مساله نشانه ای از اهمیت نقش کلیدی آنان در توسعه انسانی است. یکی از فرصت‌های تحول در الگوی سوم زن، می‌تواند توجه به مدیریت زنانه باشد که این امر با توانمندکردن زنان محقق می‌شود.

لازم به ذکر است این نشست به همت «رسانه نخبگانی بانوان» و با همکاری «ستاد راهبری زن و خانواده»، «اندیشکده زوج» و «دانشکده زن و خانواده دانشگاه ادیان و مذاهب» برگزار شد.

منبع دانشگاه ادیان و مذاهب
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.