خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ادبیات دینی و فرهنگی ما سرشار از مفاهیم سلامت معنوی است

رییس سازمان نظامی پزشکی کشور با تاکید مجدد بر اینکه سلامت معنوی اسلامی در تعارض با سلامت معنوی سکولار است، گفت: ادبیات دینی و فرهنگی ما سرشار از مفاهیم سلامت معنوی است و نظام سلامت می‌تواند در سطح جهان سرآمد و الهام‌بخش باشد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، محمد رییس زاده روز چهارشنبه در هشتمین همایش سلامت معنوی درقم، افزود: سلامت معنوی یکی از ابعاد مهم سلامت فردی و روانی فرد است که در تدوین منشورهای مربوط به آن باید از مفاهیم سکولار در حوزه سلامت معنوی فاصله بگیریم.

وی گفت: معنویت فرد می‌تواند تمام ابعاد سلامت انسان را در برگرفته و آنچه مراد از سلامت معنوی است را برآورده کند.

محمدزاده با تاکید بر اینکه توجه به موازین سلامت معنوی باید تبدیل به الزام در دانشگاه‌های علوم پزشکی شود، گفت: آموزه‌های سلامت معنوی باید علاوه بر وارد شدن به متون دانشگاهی در بازآموزی‌های جاری دانشگاه‌ها نیز موردتوجه قرار بگیرد.

سلامت معنوی یک دانش مستقل در حوزه پزشکی است

رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی نیز ابراز داشت: پرداختن به‌ سلامت معنوی در نظام سلامت ما بیشتر بر اساس دغدغه‌های شخصی جامعه پزشکی متعهد انجام‌ شده در حالی‌که لازم است در این حوزه موازین و سازوکارهای لازم اندیشیده و اجرایی شود.

آیت‌الله اکبر رشاد خاطرنشان کرد: هم‌اینک در سه ساحت آموزش، پژوهش و تربیت نیرو، قدم‌های اولیه در حوزه سلامت معنوی در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در حال انجام است.

وی گفت:‌ طبق پیش‌بینی‌های انجام‌ شده فاز نخست طرح سلامت معنوی در یک بازه زمانی ۱۲ ساله تدوین نهایی شده و مفاهیم و فلسفه‌های لازم آن، تدوین خواهد شد.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، گفت: نگاه ما به موضوع سلامت معنوی در قامت یک دانش است که بر مبنای نظام سلامت معنوی اسلامی دنبال و پیاده‌سازی خواهد شد.

رشاد با تاکید بر اینکه متون دینی و روایی ما سرشار از مباحث حوزه سلامت معنوی است، گفت: در راستای تدوین مفاهیم سلامت معنوی، یک معجم علمی در ۱۲ جلد در دست نگارش که در آن به فلسفه معنویت پرداخته‌ شده‌است.

وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش و دانش سلامت معنوی اسلامی نیز معجم‌های دیگری در چندین جلد در آینده به نگارش در خواهد آمد.

رشاد با تاکید بر تدوین سند ملی سلامت معنوی، یادآور شد: تلاش می‌شود این سند طی ۶ ماه آینده نهایی و برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شود.

کاهش سلامت معنوی عامل کاهش ابعاد مختلف سلامت است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز بابیان اینکه کاهش سلامت معنوی عامل کاهش ابعاد مختلف سلامت است، گفت: کاهش سلامت معنوی با افت شاخص‌های سلامتی انسان ارتباط دارد.

فریدون عزیزی عنوان کرد: از دوران رنسانس شاهد معرفت و معنویت زدایی از ساحت علم هستیم که تاکنون ادامه یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: از زمان پیدایش و توسعه علوم جدید در دانشگاه‌های ایران از حدود ۹۰ سال پیش نیز همان آموزه‌های علمی غربی وارد کرسی‌های علمی شد که بعدها و از حدود ۵۰ سال گذشته نقدهایی به آن توسط متفکران آغاز و مباحث مربوط به‌سلامت معنوی موردتوجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اینک سالانه افزون بر سه هزار مقاله در خصوص سلامت معنوی در سطح دنیا تدوین می‌شود که این موضوع در کشور ما نیز همیشه موردتوجه بوده است.

عزیزی اظهار داشت: برای هیچ‌کدام از ادیان دنیا، مباحث توحیدی و معنوی به‌مانند اسلام موردتوجه نبوده و ازاین‌رو معارف دینی ما بیشترین ظرفیت را در تدوین سازوکارهای سلامت معنوی دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: استرس، اضطراب، افسردگی و سایر شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی در بین افراد با دارای سلامت معنوی کمتر از افراد بی توجه به امور معنوی و معرفتی است. وی خاطرنشان کرد: همچنین افرادی که سلامت معنوی دارند از نظر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و غیره از وضعیت بهتری برخوردار هستند.

هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی روز چهارشنبه با پیام رییس جمهور آغاز شد و تا چهارم اسفندماه جاری ادامه دارد.

منبع ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.