خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیمان «المیزان، میثاقی برای زمین»

سازمان‌های برجسته اسلامی از سراسر جهان پیمان «المیزان، میثاقی برای زمین» را در مجمع محیط زیست سازمان ملل در کنیا امضا می‌کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سازمان‌های برجسته اسلامی از سراسر جهان پیمان «المیزان، میثاقی برای زمین» را در مجمع محیط زیست سازمان ملل در کنیا امضا می‌کنند.

این سازمان‌ها امروز، ۲۷ فوریه (سه‌شنبه ۸ اسفند) گردهم می‌آیند تا پیمانی را که ضرورت نجات سیاره زمین را به مسلمانان و همه ساکنان این کره خاکی یادآوری می‌کند ،امضا کنند.

این پیمان که توسط شورای بزرگان مسلمانان تایید شده و توسط بیش از ۳۰۰ سازمان اسلامی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است به آموزه های کلیدی قرآن اشاره می کند مبنی بر اینکه انسان‌ها باید به زمین احترام بگذارند.

در این پیمان آمده است که ایمان ریشه در این شناخت دارد که همه چیز در آسمان‌ها و زمین به جلال پروردگار همه از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و انسان‌ها مسئول محافظت از آنها هستند نه ویران کردن آنها.

این پیمان، مادی‌گرایی را اصلی ترین چالش زیست‌محیطی می‌داند و می‌افزاید: ما وارد مرحله خطرناک و نامطمئن داستان بشر شده‌ایم؛ بدیهی است که تمدنی که ما اکنون در آن زندگی می کنیمکه منافع مادی بی نظیری به همراه دارد، خود ریشه این بحران است.

به گفته نویسندگان این پیمان، از آنجایی که مسلمانان اکنون حدود یک چهارم جمعیت کره زمین را تشکیل می دهند باید در حل بحران های جهانی مشارکت داشته باشند و مساجد می‌توانند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کنند.

«فضلون خالد»، بنیانگذار بنیاد اسلامی بوم شناسی و علوم محیطی مستقر در بریتانیا و یکی از اعضای تیم اصلی که میثاق المیزان را گرد هم آورده است، می گوید که این میثاق مشخص می کنداسلام چه کاری می تواند انجام دهد تا نسل های آینده سیاره ای سالم و پایدار را به ارث ببرند.

او از اواخر دهه ۱۹۸۰ به طور داوطلبانه در بخش محیط زیست کار می کند و توسط یک نشریه علمی برجسته به عنوان اسلامی ترین محیط بان دوره معاصر معرفی شده است.

میثاق المیزان بیانگر آن است که عامل بحران، نگرش غلط به طبیعت است که مورد بهره برداری قرار گرفته است و مورد دیگر تمرکز بر رشد اقتصادی است که در تار و پود دنیای طبیعی رخته کرده است.

این میثاق مشارکت جوامع دینی را در مقابله با این نگرش بسیار مهم می داند و قائل بر این است که می‌گوید که جوامع ایمانی طی قرن‌ها در مورد چگونگی تعامل با اکوسیستم‌ توصیه‌هایی داشته اند.

بر اساس این تعهدنامه، مسلمانان می توانند با تاکید بر اینکه چگونه آموزه‌های اسلامی مراقبت از محیط زیست را با سبک زندگی، اقتصاد، منابع زندگی، تجارت، امور مالی و حکمرانی پیوند می زند به تمرکز جهانی بر رشد اقتصادی بپردازند.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.