خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

صدور مجوز گواهی حلال برای مشاغل کوچک و متوسط در اندونزی

مسئولان اندونزی قصد دارند در راستای توسعه صنعت حلال، امسال به همه مشاغل کوچک و متوسط این کشور گواهی حلال اعطا کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، تصور کنید در خیابان‌های شلوغ جاکارتا قدم می‌زنید، جایی که عطر غذاهای خیابانی فضا را پر می‌کند و هر فروشنده خیابانی با افتخار گواهی حلال خود را به نمایش گذاشته است. این چشم‌انداز می‌تواند به زودی به واقعیت تبدیل شود.

دولت اندونزی برنامه بلندپروازانه‌ای را آغاز کرده تا اطمینان حاصل کند که همه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط (MSME) تا ۱۸ اکتبر ۲۰۲۴ گواهی حلال دریافت می‌کنند. هدف این طرح نه تنها تقویت اقتصاد کشور بلکه تقویت هویت اندونزی به عنوان یک مرکز جهانی حلال است.

برای تحقق این هدف، همکاری با وزارتخانه‌ها، نهادها و انجمن‌های مختلف در حال انجام است تا به شرکت‌های کوچک و متوسط در کسب گواهینامه کمک کنند. یکی از جنبه‌های جالب این ابتکار معرفی طرح گواهی حلال خود اظهار شده، است. انتظار می‌رود این رویکرد فرآیند را ساده‌تر و آن را برای صاحبان کسب‌وکار کوچک که ممکن است تحت تأثیر الزامات سخت‌گیرانه قرار گیرند، در دسترس‌تر کند.

علیرغم چشم‌انداز مثبت و تعهد دولت، سؤالاتی در مورد امکان این کار عظیم وجود دارد. با توجه به اینکه به طور متوسط تنها ۲۰۰ محصول کسب و کارهای کوچک و متوسط سالانه گواهی حلال دریافت می‌کنند، این هدف بلندپروازانه به نظر می‌رسد.

گواهی حلال، نشانی بیش از یک برچسب است. این گواهی بر کیفیت و انطباق با قوانین اسلامی دلالت دارد که در کشوری که اکثریت جمعیت آن مسلمان هستند بسیار مهم است. این گواهینامه طیف وسیعی از محصولات از جمله غذا و نوشیدنی، مواد خام، افزودنی‌های غذایی و کشتار حلال را پوشش می‌دهد. هدف نه تنها ارائه خدمات به بازار داخلی، بلکه قرار دادن محصولات اندونزیایی به عنوان مدعیان برتر در بازار جهانی حلال است.

این ابتکار بر اساس قانون شماره ۳۳ اندونزی در سال ۲۰۱۴ در مورد ضمانت محصول حلال و اصلاحات آن است. این قانون گواهی حلال را برای طیف گسترده‌ای از محصولات الزامی و یک چارچوب قانونی واضح برای فرآیند صدور گواهی حلال در کشور تعیین می‌کند. اندونزی با پایبندی به این مقررات، قصد دارد اعتماد مصرف‌کننده را افزایش دهد و راه‌های جدیدی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط در بازارهای بین‌المللی باز کند.

چشم انداز یک کشور کاملاً منطبق با الزامات حلال تا سال ۲۰۲۴، در واقع بلندپروازانه‌ است. با این حال، این گواهی بر تعهد این کشور به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی خود و عزم آن برای ایجاد جایگاه قابل توجهی در بازار جهانی دلالت دارد.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.