خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیشنهاد بنگلادش برای ایجاد واحد پولی مشترک اسلامی

نخست‌وزیر بنگلادش، پیشنهاد کرد کشورهای اسلامی عضو D-۸ ارز مشترکی مانند یورو را راه‌اندازی کنند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شیخ حسینه، نخست‌وزیر بنگلادش، ارز مشترکی مانند یورو را برای کشورهای مسلمان پیشنهاد کرد.

این پیشنهاد برای تقویت تجارت بین اعضای D-۸، گروهی متشکل از هشت کشور با اکثریت مسلمان بنگلادش، مصر، اندونزی، ایران، مالزی، نیجریه، پاکستان و ترکیه مطرح شده است.

او در دیدار با هیئتی متشکل از وزرای بازرگانی D-۸ به سرپرستی مصطفی تیزجو، معاون وزیر بازرگانی ترکیه گفت: بسیار خوب است که بتوانیم یک ارز مشترک همچون واحد پولی اتحادیه اروپا معرفی کنیم تا تجارت و بازرگانی بین ما تسهیل شود.

حسینه گفت که گروه D-۸ از هشت کشور مسلمان جهان با هدف توسعه تجارت و بازرگانی میان آنها و افزایش دوستی برای توسعه موقعیت اجتماعی و اقتصادی مردم این کشورها تشکیل شده است.

وی افزود: هدف من بهبود وضعیت و توسعه اجتماعی و اقتصادی مردم عادی است. این تنها زمانی ممکن است که بتوانیم تجارت و بازرگانی را در میان خود تقویت کنیم؛ کشورهای عضو D-۸ برای دستیابی به این هدف، ظرفیت وسیعی دارند. اگر بتوانیم تجارت بین خود را بهبود ببخشیم، دیگر مجبور نیستیم به دیگران وابسته باشیم.
او گفت که D-۸ باید مانند یک خانواده در زمینه تجارت، بازرگانی و فنی به یکدیگر برای توسعه سرنوشت خود همکاری کنند.

این هیئت از شیخ حسینه به عنوان یکی از مبتکران راه‌اندازی گروه D-۸ در ۲۷ سال پیش تشکر و اعلام کرد که در این نشست تصمیم گرفتند حجم تجارت بین کشورهای عضو D-۸ را تا سال ۲۰۳۰ از ۱۴۶ میلیارد دلار کنونی به ۵۰۰ میلیارد دلار افزایش دهند.

آنها همچنین از بنگلادش برای میزبانی از آوارگان روهینگیا قدردانی کردند و گفتند که D-۸ و کشورهای مسلمان به ارائه کمک و همکاری برای آنها ادامه خواهند داد.

او درباره مسئله آوارگان روهینگیا هم گفت که یکی دو نسل آنها در حال از دست رفتن است و بسیاری از آنها درگیر فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند. او گفت: بازگشت آنها روز به روز سخت‌تر می‌شود، به‌ویژه به دلیل درگیری داخلی فعلی در میانمار، اقدام برای بازگرداندن آنها سخت شده است.

اعضای این هیئت همچنین از موضع شیخ حسینه در حمایت از سرزمین فلسطین تمجید کردند.

منبع ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.