خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فاطمه مرنیسی” نقادی عقل مردانه

فاطمه مرنیسی (۲۰۱۵-۱۹۴۰) نویسنده و جامعه‌شناس مراکشی بود. وی از جمله پژوهشگرانی بود که به فمینیسم اسلامی می‌اندیشید. معتقد بود که نگاهی مردسالار بر جوامع اسلامی حاکم است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، پروژه­ فاطمه مرنیسی نقادی عقل مردانه در جهان عرب بود و کوشید تا این رویکرد را به پیش بَرَد. مرنیسی از یک سو متون دینی را مورد توجه قرار داد و از سوی دیگر، تاریخ کشورهای اسلامی را پیش چشم گذاشت. فاطمه مرنیسی از این طریق می‌کوشید تا نشان دهد که رفتارهای مسلمانان و جوامع اسلامی، لزوماً منطبق با رویکرد متون دینی نبوده و نمی‌باید احکام دینی را از رفتارهای مسلمانان جستجو کنیم.

مرنیسی علیه برداشت‌های مردسالارانه نسبت به اسلام واکنش نشان داد. او بسیاری از احادیث را نشان داد که زن‌ستیز و جنسیت‌گرا بودند و با شواهد تاریخی بیان کرد که هیچ‌کدام از این روایات اعتبار صحیحی ندارند. او معتقد بود که این احادیث، ساخته و پرداخته­ نظام‌های مردسالار است و با انگیزه‌هایی پدرسالارانه نوشته شده‌اند.

منبع دین آنلاین
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.