خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

وبینار بین المللی نقش زنان به عنوان محرک های تحولات اجتماعی-فرهنگی در ایران و اندونزی

وبیناربین المللی تحت عنوان نقش زنان به عنوان محرک های تحولات اجتماعی-فرهنگی در ایران و اندونزی به همت رایزنی فرهنگی و با همکاری مرکزمطالعات زنان و کودکان دانشگاه اسلامی دولتی شریف وامور بانوان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در آغاز این وبینار آقایان محمدرضا ابراهیمی رایزن فرهنگی کشورمان و پروفسور دین وحید معاون دانشگاه به تشریح فعالیت های زنان دو کشور ایران و اندونزی پرداختند. دو طرف با برشمردن اشتراکات فرهنگی و دینی ایران و اندونزی خاطر نشان کردند: اندیشمندان و شخصیت های زن ایرانی و اندونزیایی می توانند از ظرفیت های همدیگربهره مند شوند. همکاری های علمی – دانشگاهی و فرهنگی از جمله موضوعاتی بود که دو طرف در جلسه وبیناری تاکید کردند. درادامه جلسه سرکارخانم دکتر زینب رستگار پناه به ارائه مقاله خود با عنوان نقش زنان بعنوان محرک های تحولات اجتماعی – فرهنگی میان دو کشور پرداختند. زینب رستگارپناه به پشرفت های زنان در جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و افزودند: زنان ایرانی در بسیاری از علوم روز سرآمد و صاحب ایده اند و این نتیجه توجه و اهمیت دادن به نقش زنان در جمهوری اسلامی ایران است. ( مقاله ایشان بعدا ارسال خواهد شد)

پروفسور ذریۀ طیبه استاد جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی سیاسی دانشگاه شریف هدایت الله جاکارتا نیز گفت:زنان در بسیاری از جنبه ها دراندونزی نقش بسیار مهمی دارند. اکنون زنان تحصیلات بیشتری دارند. برخی در دانشگاه‌ های زیرمجموعه MoEC، برخی درحوزه علمیه یا مدارس شبانه روزی دینی هستند. برخی از آنها دانشجویان و کارکنان آموزشی مؤسسات آموزش عالی اسلامی و دانشگاه ها هستند. اینها به سرمایه ای قوی برای مشارکت و توسعه تحول اجتماعی تبدیل شده اند. وی افزود : اندونزی از توسعه اقتصادی و پیشرفت های فناوری برخوردار بوده است. از نظم جدید تا اصلاحات؛ و از دوره اصلاحات تا بعد از جوکوی. همه این موارد اندونزی را دچار تغییرات قابل توجهی در ساختار، هنجارها، ارزش ها و نهادهای درون جامعه کرده است. خانم ذریه طیبه با بر شمردن چالش های زنان در اندوزی گفت: خط لوله نشتی، سقف شیشه ای، انگیزه جنسیتی، ملکه زنبور عسل، خشونت جنسی، پدرسالاری و محافظه کاری نتیجه نگاه منفی نسبت به زن است که متاسفانه هنوز در جامعه اندونزی و جهانی رواج دارد.

فرصت ها: علمای زن که در کنگره علمای زن اندونزی گنجانده شده اند، نگرش خود را در رابطه با حقوق زنان در بسیاری از زمینه ها بیان کرده اند.

پروفسور آملیا فوزیه، استاد تاریخ اسلام اندونزی دانشکده ادب و علوم انسانی دانشگاه شریف هدایت الله درادامه وبینار گفت : زنان درکمک به دگرگونی جامعه در عرصه های اجتماعی و فرهنگی جایگاه منحصر به فردی دارند. در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و مذهبی، مشارکت زنان در جامعه به شیوه‌ای ظریف در برابر جامعه مردسالار تغییر می‌کند. به برخی از مطالب ارائه شده ایشان در این وبینار تیتر وار اشاره می شود.

اندونزی در جامعه مردسالار: سنت و مذهب طبیعت زنان را تشکیل می دهد.

دوره پیشامدرن: نقش زنان در آسیا (به ویژه اقتصاد).

دوره های استعماری و نظم قدیم: زنان در سازمان های سیاسی فعال بودند.

سیاست‌های ایبویسم (زنان به‌عنوان مادران و همسران ایده‌آل) از مردسالاری حمایت کرد و از مشارکت زنان جلوگیری کرد.

دوران اصلاحات (۱۹۹۸-اکنون): جریان سازی جنسیتی.

توانمندسازی زنان مسلمان: یک موقعیت متعادل

زنان مسلمان یکی از بازیگران مهم برای حمایت از اقتصاد هستند
۶۵.۴ کارخانه کوچک و متوسط، ۹۹.۹ درصد خرد بودند. حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد آن توسط زنان اداره می شود یا در مالکیت آنهاست
سازمان های زنان مسلمان به سمت توسعه کسب و کارهای کوچک
ایجاد خانواده های هماهنگ و شاد

زنان مسلمان کارآفرین و زنان اسلامی

چگونه زنان تاجر طبقه متوسط موفق به تحقق زنانگی اسلامی شده‌اند که وظایف متضاد مراقبت از خانواده و یک زن تاجر را با هم ترکیب می‌کند؟

● زن و مسلمان بودن مانعی برای انجام فعالیت های اقتصادی ندارد.

● این زنان به شدت استدلال می‌کنند که فعالیت‌های تجاری آنها نه تنها برای خانواده‌هایشان بلکه برای جوامع شان نیز مفید است.

● زنانگی اسلامی آنها وظیفه اولیه دیرینه آنها به عنوان همسر و مادر را با وظیفه اسلامی آنها در تلاش برای خیر عمومی و برای بهبود جامعه خود ترکیب می کند.

نقش زنان در تحول فرهنگی-اجتماعی (زنانه و دین)

• پذیرش مفهوم (غربی) جنسیت و توانمندسازی زنان، اما با ارزش های اسلامی و سنت اندونزیایی ترکیب شده است.

• از فعالیت های اقتصادی، سازمان های اجتماعی و بشردوستانه، زنان مسلمان اندونزی نقش مهمی در تغییر جامعه در سطح پایین به بالا نشان می دهند.

• این یک استراتژی میانه است، یک استراتژی نرم در جامعه مردسالار.

خانم دکتر فاطمه ابراهیمی مشاور رییس و رییس مرکز بانوان سازمان فرهنگی وارتباطات اسلامی هم در این نشست با تقدیر از اندیشمندان و اساتید دانشگاه گفت : مقاله ای در همین عنوان تهیه شده و دراین مقاله به پیشرفت های زنان درجامعه ایران اشاره شده است . نقش زنان ایرانی درعرصه های مختلف خصوصا علوم امروزی گواهی این مطلب است که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری در بخش های مختلف ایجاد شده است. این رشد و بالندگی مدیون اسلام و انقلاب اسلامی است چرا که نگاه حاکمان اسلامی یعنی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره بر نقش آفرینی زنان درهمه ی عرصه هابوده است. خانم دکتر فاطمه ابراهیمی به سیاه نمایی رسانه های غربی برعلیه زنان ایرانی اشاره کردند و افزودند: این سیاه نمایی حاصل تفکر غربی است و غربی مانع پیشرفت زنان مسلمان خصوصا زنان ایرانی هستند. در پایان جلسه پرسش و پاسخ با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد. این وبینار با حضور اساتید و دانشجویان در بستر زوم بر پاشده است .

منبع سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.