خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فتح مکه و درس‌های مهم آن | جغرافیای سیاسی اسلام

بیستم ماه رمضان مصادف بود با فتح مکه، فتحی که با کمک الهی و علی رغم تصورات آن روز میسر شد. مسلمانان با نصرت الهی بر کفار قریش که غیرقابل شکست می‌نمود پیروز شدند و اوضاع مسلمانان و اسلام تغییر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “۵pillars” ماریا اکبر در مطلبی با عنوان “پنج درس فتح مکه” می‌نویسد با درس‌هایی که از فتح مکه می‌توان گرفت مسلمانان می توانند امیدوار باشند خداوند اوضاع نابسامان امروز آنان را نیز تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در سوره فتح که در آن خداوند می‌فرماید ” همانا، ما به شما یک پیروزی آشکار عطا کردیم” نسبت به نصرت دوباره الهی به مسلمانان ابراز امیدواری می‌کند.

فتح مکه در آن زمان برای اسلام و مسلمانان از اهمیت خاصی برخوردار بود، درست هشت سال قبل از این فتح، مسلمانان از خانه هایشان در مکه رانده شده بودند و به خاطر اعتقادشان به خدای یکتا توسط کفار قریش تحت تعقیب قرار گرفته و شکنجه می شدند.ترک سرزمین و خانه آباء و اجدادی برای مسلمانان بسیار سخت بود اما آنان چون به خداوند بزرگ ایمان آورده بودند حاضر بودند در این راه هر سختی را تحمل کنند.

تحقق وعده الهی

به اعتقاد نویسنده اولین درس مهمی که از فتح مکه می توان گرفت درستی وعده الهی ست. خداوند فتح مکه را به پیامبر نوید داده بود. خداوند در قرآن کریم می فرماید “آنچه را خداوند در خواب به پیامبرش وحی کرد حق و حقیقت است. شما بدون شک وارد مسجدالحرام در مکه خواهید شد و به دور از ترس و اضطراب سر خود را تراشیده و موهای خود را کوتاه خواهید نمود. خداوند می داند آنچه را که شما نمی دانید. شما به زودی به یک پیروزی بزرگ دست خواهید یافت.” این وعده دو سال قبل از فتح مکه و در شرایطی که مسلمانان از لحاظ سیاسی و اقتصادی ضعیف بودند به پیامبر داده شده بود و تصور آن در آن زمان و در آن شرایط برای مسلمانان سخت می نمود.

خداوند قادر به انجام هر کاری می‌باشد

نویسنده مطلب به عنوان دومین درس فتح مکه به توانایی خداوند در انجام تمام کارها اشاره می کند. یکی از شگفت آورترین چیزهایی که در فتح مکه توسط مسلمانان وجود داشت این بود که خداوند به طور کامل اوضاع مسلمانان و دین اسلام را تغییر داد. مسلمانان به تدریج قدرتمند شدند و تعدادشان افزایش یافت. خداوند به مسلمانان در رسیدن به اهداف الهی کمک می کند.امروز مسلمانان در اقسا نقاط دنیا مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و نباید امید خود به قدرت خداوند را از دست بدهند. پشت هر اتفاقی دلیلی هست که فقط خدوند متعال به آن واقف است.

استفاده از خرد و استراتژی

استفاده از خرد و استراتژی سومین درسی است که به نوشته مطلب می توان از فتح مکه گرفت. پیامبر اسلام(ص) برنامه فتح مکه آن را مدتی طولانی مخفی نگه داشت تا از رسیدن اطلاعات به قریش مکه و آمادگی نظامی و برنامه های دفاعی آنان جلوگیری کرده باشد. پیامبر حتی به نزدیک ترین یاران خود نیز حرفی از برنامه فتح مکه نزد. رهبران مسلمان در عصر حاضر نیز با توسل به شیوه پیامبر(ص) در فتح مکه می بایست متحدانه برای پیروزی امت اسلامی وارد عمل شوند.

تواضع

تواضع پیامبر اسلام(ص) حین ورود به مکه در مقایسه با تمام رهبران دینی و نظامی در طول تاریخ بی نظیر بود. گفته شده پیامبر با حالت کاملا متواضعانه وارد مکه شد، سر پیامبر(ص) آنقدر پایین بود که نزدیک بود پشت شترش را لمس کند. رهبران مسلمان باید از غرور در کسب دستاوردهایشان دوری کنند تا کمک خداوند همیشه شامل حال آنان گردد.

رحمت و پخشش

سپاه مسلمانان حین فتح مکه به ده هزار می رسید و به راحتی می توانستند انتقام سختی از کفار قریش بگیرند اما پیامبر(ص) خطاب به کفار قریش گفت امروز به آنان چیزی را می گوید که حضرت یوسف به برادرانش گفت. شما را سرزنش نمی کنم چون خداوند شما را می بخشد و خداوند بخشنده ترین بخشندگان است.

دعوت عملی به اسلام

پیامبر اسلام(ص) با بخشش کفار قریش آنان را به اسلام دعوت کرد و بسیاری به اسلام گرویدند. این اقدام پیامبر اسلام(ص) در حقیقت قلوب کفار را نرم کرد و آنان به یقین درک کردند که پیامبر(ص) اگر می خواست می توانست به راحتی آنان را به کیفر عملکردهای ظالمانه گذشته شان برساند.

منبع: سرویس انگلیسی ادیان نیوز

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.