خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگاه مذهبی به تعطیلی روز شنبه را کنار بگذارید!

بازرگانان ایرانی خواستار تعطیلی روز شنبه به‌عنوان روز دوم هستند با این استدلال که در ۹۰ درصد کشورهای مسیحی و یهودی جهان، روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است و در ۱۰ درصد باقی‌مانده هم جمعه و شنبه و بدین ترتیب تعطیل شدن پنجشنبه، قطع ارتباط ایران با جهان را ۴ روزه می کند.

به گزارش سرویس اقتصادی ردنا (ادیان نیوز)، دلیل مخالفت با تعطیلی روز شنبه البته اقتصادی و تجاری نیست و منتقدان استدلالات تجار را رد نمی‌کنند. بلکه مشکل جای دیگری است و این است که هزاره‌هاست که شنبه به‌عنوان روز تعطیل خاص یهودیان شناخته می‌شود و جایگاه آن نزد آنان مانند جمعه است برای مسلمانان یا یک‌شنبه برای مسیحیان و چه‌بسا جدی‌تر و پررنگ‌تر چراکه در دین اسلام و مسیحیت به دست کشیدن از هر کار و عملی در روزهای جمعه و یک‌شنبه توصیه نشده درحالی‌که یهودیان شنبه را به معنی واقعی کلمه تعطیل می‌دانند یعنی کاری انجام نمی‌دهند یا خواسته شده چنین باشند.

در این میان سه نکته را نمی‌توان نادیده انگاشت: نخست اینکه اگر بحث اقتصادی در میان است و هدف ارتباط بیشتر با دنیاست تعطیلی پنج‌شنبه هیچ کمکی نمی‌کند کما اینکه در حال حاضر نیز پنج‌شنبه‌ها عملاً تق و لق و نیمه‌تعطیل است ولی اگر بحث مذهبی می‌چربد چرا که ادیان ابراهیمی با هم اختلافات جدی ندارند حتی از حیث الهیاتی اشتراکاتی میان آنها وجود دارد. به بیان دیگر مسلمانان با الهیات یهود کمترند تا با الهیات مسیح و با خود یهودیان بیشتر تا با مسیحیان. (مراد یهودیان ایران نیست تا برخی بگویند چرا صهیونیسم را از یهود تفکیک نکرده‌ام).

بحث تعطیلی روز شنبه با این نگاه اشتراک الهیاتی نباید مانع باشد چندان که به دفعات در قرآن کریم به داستان‌های حضرت موسی و حضرت عیسی سلام الله علیه اشاره شده است.

نکته سوم اما از زبان پدرام سلطانی فعال بازرگانی قابل توجه‌تر است. اینکه بخش عظیمی از جمعیت انسانی که روزهای شنبه تعطیل هستند مسلمان‌اند نه اینکه تنها ۱۵ میلیون یهودی شنبه‌ها را تعطیل کنند. جدای این اگر بخواهیم جنبه‌های مذهبی را ملاک قرار دهیم در اسلام تنها بر نمازجمعه و تعطیل کسب و کار هم‌زمان با آن تأکید شده و نه تعطیل کل جمعه و از این منظر هم می‌توان نگریست.

همان‌گونه که در قرآن کریم بارها و بارها به نام موسی علیه‌السلام اشاره شده و استدلال مدیران تلویزیون در صرف هزینه‌های هنگفت برای ساخت سریال این است که او در انحصار یهودیان نیست و با این نگاه تعطیلی روز شنبه را هم می‌توانند از انحصار آنان به درآورند، شاید اگر این‌گونه نگاه کنند مشکل حل شود خاصه اینکه می‌دانیم از دیرباز توجه به خواست اهل تجارت و کسب و کار بر دیگر صنوف ترجیح داده شده است.

منبع روزنامه هم میهن
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.