خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دفاع جانانه احمد الطیب از مسیحیان و لزوم حفظ حرمت کلیسا

شیخ الازهر «احمد الطیب» با دفاع از حقوق مسیحیان در جامعه گفت: هیچ استدلالی در قرآن و سنت مانع از ساخت کلیسا و آزار و اذیت به مسیحیان وجود ندارد.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، احمد الطیب شیخ الازهر در پی حوادث تلخ و تفرقه افکن روستای «الفواخر» در جنوب مصر در بیانیه ای خود را ملزم به دفاع تمام قد از کلیسا دانست.

شیخ الازهر در بیانیه روز گذشته خود نوشت: هیچ استدلالی در قرآن و سنت مانع از ساخت کلیسا و آزار و اذیت به مسیحیان وجود ندارد. ممانعت از برگزاری آداب و سنن قبطیان در اسلام مشروع نیست و این قانون اسلام  در ساخت اماکن مذهبی است. من به عنوان یک مسلمان وظیفه ندارم که کلیسا را ​​ببندم و چراغ آن را خاموش کنم یا جلوی عبادت در آنجا را بگیرم، بلکه لازم است اگر کلیسا مورد حمله قرار گرفت، تمام قد از آن دفاع کنم.

روستای «الفواخر» در جنوب مصر با اکثریت مسیحیان قبطی این روزها در دام آتش اختلاف افراطیون مسلمان با مسیحیان افتاده است. پس از انتشار شایعه ساختن کلیسایی جدید در این روستا، افراطیون با آتش زدن منازل و مغازه های مسیحیان و شلاق زدن آنها را تهدید به مرگ کردند تا کلیسایی در الفواخر ساخته نشود. در پی انتشار این خبر احمد الطیب بیانیه ای منتشر و این فتنه را مهار کرد. به تصریح روزنامه الاهرام، این خبر مثل آبی روی آتش شد و این فتنه را خاموش کرد. بیانیه الطیب دست به دست در میان شهروندان مسیحی مصر (حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از شهروندان مصر مسیحی اند) چرخید و مسیحیان را به اسلام اعتدالی الازهر امیدوار کرد.

شیخ الازهر در گذشته نیز اظهارنظرهای جالبی نسبت به حقوق اقلیت های سایر ادیان داشته است. به طوری که او گفته دست زدن بدون طهارت به تورات و انجیل جایز نیست. چرا که منشأ دین در همه این رسالت‌های الهی یکی است و به همین دلیل است که خداوند متعال – در قرآن کریم – تورات و انجیل را «هدایت و نور» توصیف می‌کند و قرآن خود را کتاب مصدّق (تأییدکننده) دو کتاب مقدس پیشین (تورات و انجیل) معرفی می‌کند.

شیخ+الازهر

منبع مسلمنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.