خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رپورتاژآگهی| برنامه ۳ روز گردش در شیراز

اگر دوست دارید یک سفر ۳ روزه جذاب به شهر شیراز داشته باشید این مقاله را تا انتها بخوانید.

به گزارش سرویس بازار ردنا (ادیان نیوز)، شیراز یکی از شهرهای جذاب کشور برای گشت‌وگذار است. در این شهر انواعی از آثار تاریخی جذاب از تخت‌جمشید و پاسارگاد گرفته تا باغ‌های ایرانی نظیر باغ ارم و آرامگاه مشاهیر ایران‌زمین نظیر سعدی و حافظ وجود دارد. جذابیت این شهر به قدری است که هر سال گردشگران زیادی از خارج کشور برای بازدید از جاذبه­های گردشگری شیراز به ایران می­آیند.

اگر دوست دارید یک سفر ۳ روزه جذاب به شهر شیراز داشته باشید این مقاله را تا انتها بخوانید.

  1. روز اول سفر

باغ عفیف آباد

یکی از باغ‌های جذابی که می‌توانید با خرید بلیط هواپیما شیراز از آن بازدید کنید، باغ عفیف آباد است. این باغ جذاب در دوران صفویه ساخته‌شده است و محلی برای استراحت و خوش‌گذرانی پادشاهان ‌وقت بوده است. این باغ در دوران قاجاریه توسط «میرزا علی‌خان قوام‌الملک» خریداری شد و در وسط آن عمارتی دوطبقه ساخته شد. هم‌اکنون نیز می‌توانید این عمارت را مشاهده کنید. در طبقه اول آن موزه سلاح‌های نظامی و در طبقه دوم موزه عبرت قرار دارد.

بازار وکیل

اگر عاشق بازارهای سنتی و تاریخی هستید، حتماً در سفرتان به شهر شیراز از بازار وکیل دیدن کنید. این بازار به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است. برای بازدید از بازار وکیل باید به خیابان طالقانی، مجموعه وکیل بروید. برای بازدید از بخش‌های مختلف این بازار به حدود ۲ ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

مسجد نصیرالملک

یکی از زیباترین مساجد شهر شیراز مسجد نصیرالملک است. این مسجد به دلیل شیشه‌های رنگیِ جذابی که دارد، به «مسجد نور و رنگ» نیز شناخته می‌شود. کاشی‌کاری‌های جذابِ این مسجد چشمان شما را به خود جلب می‌کند. دستور ساخت این مسجد را «میرزا حسن‌علی خان»، یکی از اشراف‌زادگان شهر شیراز، می‌دهد. ساخت آن ۱۲ سال طول می‌کشد و درنهایت در سال ۱۲۶۷ ساخته می‌شود. مسجد نصیرالملک در خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به باغ شیخ قرار دارد.

آرامگاه سعدی

نمی‌شود بلیط هواپیما تهران شیراز را خریداری کرد و به دیدن آرامگاه یکی از مشاهیر ادب پارسی، یعنی سعدی شیرازی نرفت. این آرامگاه در سال ۱۳۳۰ توسط معماری زبردست به نام محسن فروغی با همکاری علی‌اکبر صادق با اقتباس از کاخ چهل‌ستون اصفهان ساخته شد.

آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ برخلاف آرامگاه سعدی که در عصر پهلوی ساخته‌شده است، ۶۵ سال بعد از مرگ این شاعر نامدار بر روی مزار او ساخته شد. این آرامگاه در طول سالیان دراز بارها مورد بازسازی قرار گرفت. اما بنای حال حاضر حافظیه در سال ۱۳۱۴ در دوران پهلوی اول توسط معمار فرانسوی به نام «آندره گدار» با الهام از معماری عهد کریم‌خان زند ساخته شد. اما تالار حافظیه قبل از ساخت آرامگاه حافظ، در دوران زندیه، به‌وسیله کریم‌خان زند ساخته شد.

آرامگاه حافظ شیرازی

بعد از گشت‌وگذار در حافظیه می‌توانید در چای‌خانه آن گلوی خود را تازه کنید و مسیر خود را به سمت هتل شیراز که در آن اتاق گرفته‌اید، ادامه دهید و آماده برنامه‌های روز دوم سفرِ شیراز شوید.

  1. روز دوم سفر

باغ ارم شیراز

اولین بنایی که می‌توانید در روز دوم سفرتان در شیراز از آن بازدید کنید، یکی از باغ‌های ایرانی این شهر است. نام آن باغ ارم است. تعداد گیاهان کاشته شده در این باغ ایرانی به‌قدری زیاد است که اکنون به‌عنوان یک باغ گیاه‌شناسی نیز شناخته می‌شود. اگر عاشق باغ‌های ایرانی هستید، باغ ارم شیراز را از دست ندهید. در سفرنامه‌هایی که در قرن‌های دهم و یازدهم هجری نوشته شده است، از این باغ نام‌برده شده است. اما هنوز مشخص نیست باغ ارم شیراز در چه زمانی و توسط چه کسی طراحی و ساخته‌شده است.

سفرمارکت+شیراز

برای بازدید از آن به حدود یک ساعت الی یک ساعت و نیم زمان نیاز خواهید داشت.

دروازه قرآن

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر شیراز دروازه قرآن نام دارد. این طاق زیبا در زمان حکومت «عضدالدوله دیلمی» در این منطقه ساخته شده است. این طاق بارها تخریب شد. در زمان حکومت زندیه مورد بازسازی قرار گرفت و بر روی آن یک اتاق ساخته شد و بر فراز دروازه قرآن دو جلد قرآن که توسط «سلطان ابراهیم بن شاهرخ گورکانی» نوشته‌شده است، قرار داده شد. در سال ۱۳۲۷ نیز یکی از بازرگانان شیراز برای چندمین بار این طاق را بازسازی کرد و بر روی کاشی آن چند آیه از قرآن با خط ثلث و نسخ نوشت.

حمام وکیل

یکی دیگر از بخش‌های مجموعه وکیل که در دوران کریم‌خان زند ساخته‌شده است، حمام وکیل نام دارد. نحوه ساخت این حمام به شکلی بود که از هدر رفتن آب گرم جلوگیری می‌شده است. از جمله بخش‌های آن می‌توان به گرم‌خانه، کانال‌های جریان هوای گرم، خزینه با دو دیگ بزرگ برای گرم کردن آب و همچنین یک حوض که از سنگ مرمر ساخته‌شده، اشاره کرد.

مسجد وکیل

مسجد وکیل در دوران زندیه به دستور کریم‌خان زند تشکیل ساخته شد. دو ایوان بزرگ، یک حیاط زیبا و دیدنی که دورتادور آن را شاه‌نشین و هشتی‌های مختلف تشکیل می‌دهد؛ از جمله بخش­های این مسجد است. محراب این مسجد از جنس سنگ مرمر است. برخی از تزیینات این مسجد در دوران قاجار به آن افزوده شد.

ارگ کریم‌خان زند

اگر دوست دارید با محل زندگی و مقر حکومتی کریم‌خان زند در شهر شیراز آشنا شوید، به دیدن ارگ کریم‌خانی بروید. بسیاری از تزیینات نظیر درها و آینه‌های بزرگ این بنا در زمان قاجار به دستور آقامحمدخان قاجار به تهران برده شد.

باغ دل‌گشا

یکی دیگر از باغ‌های زیبای شهر شیراز باغ دل‌گشا نام دارد. زمان ساخت این باغ به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. عمارت این باغ شاهدی بر معماری دوران ساسانیان است؛ یک تالار با ۴ شاه‌نشین. مساحت باغ دل‌گشا به ۵٫۷ هکتار می‌رسد و در جای‌جای آن درخت نارنج و پرتقال کاشته شده است.

باغ جهان‌نما

یکی دیگر از باغ‌های جذاب شهر شیراز که به‌عنوان کهن‌ترین باغ این شهر شناخته می‌شود، باغ جهان‌نما است. عمارت کلاه‌فرنگی درون این باغ به جذابیت آن افزوده است.

  1. روز سوم سفر

پاسارگاد

یکی از بناهای باشکوه تاریخی که می‌توانید در سفرتان به شهر شیراز از آن بازدید کنید، مقبره کوروش کبیر در پاسارگاد است. البته در این مجموعه فقط مقبره کوروش قرار ندارد و شما می‌توانید نیایشگاه پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه و بخش‌های دیگری را نیز در این مجموعه مشاهده کنید. پاسارگاد در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

تخت‌جمشید

در آخر می‌توانید به دیدن یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی ایران یعنی تخت‌جمشید بروید. ساخت این بنا به دستور داریوش هخامنشی آغاز شد و در دوران‌های پادشاهان دیگری نظیر خشایارشا و حتی اردشیر اول ادامه داشت. بر روی یکی از سنگ‌نوشته‌های کشف‌شده در این بنا نام اصلی آن «پارس» عنوان شده است.

جمع‌بندی

اگر عاشق آثار تاریخی و بناهای قدیمی هستید، شهر شیراز یکی از مقاصد جذاب برای شما به حساب می‌آید. با سفر به این شهر می‌توانید از انواعی از آثار تاریخی، از تخت‌جمشید و پاسارگاد گرفته تا باغ‌های ایرانی و مساجد زیبا و دیدنی نظیر مسجد نصیرالملک را از نزدیک ببینید. در این مقاله سعی کردیم برنامه سفر ۳ روزه‌ای را برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز به شما معرفی کنیم تا بتوانید درک کلی نسبت به جاذبه‌ها و نحوه برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر به دست آورید.

 

منبع سفرمارکت
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.