خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام موسی صدر دلیل مخالفت اسرائیل با لبنان را چه می‌دانست؟

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌گوید: از دید امام موسی صدر یکی از دلایل مخالفت اسرائیل با لبنان این است که در لبنان همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان و مذاهب وجود دارد و برای آنها قابل تحمل نیست.

ه گزارش ردنا (ادیان نیوز)، شریف لک‌زایی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در نشست علمی «مواجهه تمدنی امام موسی صدر با رژیم اسرائیل» با بیان اینکه مباحث تمدنی در نظریات امام موسی صدر بسیار پررنگ است، گفت: ایشان رویکردی تمدنی بر فعالیت‌های خود حاکم کرده بود که واجد بینش و نظریه تمدنی هم بود و طبعا با مسائل داخل لبنان و منطقه و اسرائیل هم از این منظر مواجهه داشتند.

لک‌زایی با بیان اینکه این مواجهه تمدنی امام موسی صدر، نظری و عملی است، افزود: در مباحث تفسیری هم مطالبی را در مورد یهود و صهیونیست‌ها مطرح فرموده‌اند؛ ایشان در اکثر مکتوبات و سخنرانی‌ها در مورد اسرائیل سخن گفته و باید تحقیق کنیم ببینیم در مقاطع خاص چه مواجهه‌ای داشتند و در علم هم پیش بردند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه ایشان در تفسیر آیاتی که از سوره جمعه و اسراء دارند به بحث یهود اشاره دارند، گفت: ایشان معتقد است که ما مشکلی با یهود و یهودیت نداریم و مشکل با رژیم اسرائیل است که دائما تحرکات و فعالیت‌هایی دارد که جامعه لبنان و فلسطین و … را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جنایت می‌کند لذا ایشان فرمودند اسرائیل، شر مطلق است و در دنیا هیچ چیزی بدتر از اسرائیل نیست و اگر شیطان و اسرائیل با هم بجنگند ما در کنار شیطان هستیم و اگر با کمونیست بجنگد ما همراه کمونیست هستیم و هیچ نهادی خطرناک‌تر از اسرائیل نیست.

مگر می‌توان کنار شیطان ایستاد

لک‌زایی اضافه کرد: همیشه برای من سؤال بود که این سخنان ریشه در چه تفکری دارد و مگر می‌توان در کنار شیطان ایستاد وقتی در برابر اسرائیل است؟ ایشان در آن دوره با یاسر عرفات مراوده داشت و با فلسطینیان هم رابطه خوبی داشت و در کنار مردم لبنان هم بود بنابراین این نگاه خیلی اهمیت دارد. ایده‌ای که مستنبط از آرای خود امام موسی صدر است نشانه رویکرد تمدنی است و اسرائیل را هم در این فضا تحلیل می‌کند.

وی ادامه داد: ایشان اسرائیل را محصول تمدن غرب می‌داند که ریشه او، آمریکا است و اگر آمریکا بخواهد این سگ هار را متوقف می‌کند و اگر جلوی او را نگیرد او هم به جنایاتش ادامه می‌دهد؛ این فرمایشات برای نیم قرن قبل است ولی امروز ما به روشنی این مسئله را لمس می‌کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به فلسفه صهیونیسم و یهودیت از منظر امام موسی صدر، بیان کرد: در این فلسفه چون ایده برتربینی وجود دارد و اینکه می‌گویند ما موجود و نژاد برتر هستیم جنایات را هم توجیه می‌کنند و در تحلیل ایشان این جنایات ناشی از همین روحیه برتربینی است. ایشان فرموده است ما با دو گروه غیرمسلمان مواجهیم؛ مشرکان و یهودیان که ستمکار هستند و دشمن خدا، بنابراین نباید با آنان دوستی کرد و گروه دوم مسیحیان هستند و یهود هم به خود و هم به انسانیت ظلم می‌کند.

این پژوهشگر اظهار کرد: در تعبیر امام موسی صدر یهودیان علاوه بر اینکه خودشان باید هدایت می‌شدند باید دیگران را هم به خدا دعوت می‌کردند ولی این کار را نکردند و اینکه مشرکین در کنار یهود قرار گرفته‌اند به این علت است که هر دو به بشریت ظلم می‌کنند. از دید ایشان مشرک هم به خود و هم به دیگران ظلم می‌کند.

وی ادامه داد: در تعابیر امام موسی صدر آمده است؛ شرک دوگانگی در نظریه و تفکر و ایمان به خدایان متعدد است لذا مشرک در اندیشه و رفتار خود چندگانگی دارد لذا نیرو و توانش به هدر می‌رود لذا وجود آنها برای جامعه خطرناک است. از دید ایشان اگر یک مسلمانی هم واجد این صفت شود به خود و انسانیت ظلم کرده است.

برتربینی صهیونیست‌ها ریشه ظلم آنان است

لک‌زایی تصریح کرد: این فلسفه سبب آن است که ما از این تفکر دوری کنیم به تعبیر دیگر ما از یک یهودی به خاطر انسان‌بودن او تبری و دوری نداریم بلکه به خاطر رویکرد نژادپرستانه و خودبرتربینانه اوست. قرآن کریم فرموده است که بدترین دشمن نسبت به مؤمنان، یهود هستند و این پشتوانه نظری برای تبیین این دیدگاه امام موسی صدر است؛ در حقیقت ما از یهود به عنوان یک انسان بیزار نیستیم بلکه به خاطر فلسفه‌ای است که به آن معتقد و ملتزم هستند و این نگاه از آنان موجودی شرور و تفرقه‌انگیز درست کرده است.

وی افزود: امروز هم می‌بینیم کسانی که از نقاط مختلف دنیا به فلسطین اشغالی آمده‌اند همین رویکرد و روحیه برتری‌طلبی را دارند و ما با این نگاه مشکل داریم وگرنه الان در مجلس شورای اسلامی کلیمیان و یهودیان نماینده دارند و کسی با آنان مشکلی ندارد. در جریانات اخیر وزیر دفاع اسرائیل گفت ما با یک مشت انسان‌نما طرف هستیم یعنی فقط چهره آنان مانند انسان است. امام موسی صدر معتقد بودند که پیدایش اسرائیل پیدایش یک موجود خطرناک برای همه عالم است.

وی اضافه کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری هم در یک‌سال اخیر به شدت به دیدگاه‌های امام موسی صدر نزدیک شده است از جمله اینکه فرمودند اسرائیل در ذیل طراحی آمریکا فعالیت دارد و مقابله با اسرائیل خدمت به همه بشریت است؛ وجود این موجود منحوس ابعاد مختلفی دارد از جمله اینکه به آوارگی ملت فلسطین منجر شده و حقوق این مردم را نادیده گرفته است.

تمدن غرب برگرفته از آرای یهودیان منحرف است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: امروز شاهدیم اگر آمریکا و اروپا یک هفته کمک خود را از اسرائیل دریغ کنند فرو می‌پاشد یا بایدن می‌گوید اگر اسرائیل هم نبود باید آن را ایجاد می‌کردیم. امام موسی صدر معتقد است تمدن غرب، یک تمدن مسیحی نیست بلکه مبتنی بر آرای یهودیان منحرف است از این رو تجمعاتی که در سراسر دنیا و آمریکا و اروپا در ضدیت با اسرائیل شکل می‌گیرد نشانگر تحولاتی است گرچه بخشی از اینها خود یهودیان در نقاط دیگر دنیا هستند.

لک‌زایی با اشاره به اهمیت قدس و مسجدالاقصی، تصریح کرد: قدس قبیله اول مسلمین بوده است همچنین بحث معراج پیامبر(ص) از این نقطه رخ داده یعنی مستقیما پیامبر از مسجدالحرام به معراج نرفتند بنابراین ارتباط پیامبر(ص) با قدس و مسجدالاقصی برای جهانی‌شدن پیام پیامبر(ص) است؛ قدس ریشه همه ادیان توحیدی است و غیر از این ریشه توحیدی بحث تمدنی هم مطرح است یعنی این منطقه سرچشمه اصیل تمدن‌ها و پیونددهنده بین همه ادیان است لذا باید این سرزمین حفظ شود و در خدمت همه ادیان باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: از دید امام موسی صدر یکی از دلایل مخالفت اسرائیل با لبنان این است که در لبنان همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان و مذاهب وجود دارد و برای آنها قابل تحمل نیست. از دید امام موسی صدر ادیان و مذاهب باید در کنار هم با مسالمت زندگی کنند ولی رژیم نژادپرستانه این را قبول ندارد؛ رژیمی که می‌گوید فلان پست باید برای مسیحی و فلان سمت برای مسلمان شیعه و سنی باشد؛ از دید ایشان مبنا باید شایسته‌سالاری باشد و هر کسی برای هر سمتی شایسته است در آن جا قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: از این جهت که قدس شریف جایگاهی برای پیوند میان ادیان است و اکنون به نقطه تفرقه و جنایت تبدیل شده است برای امام موسی صدر دردناک و غیرقابل تحمل است. ایشان معتقد است فلسطین امتداد ماست و اسرائیل دشمن تمدنی و خطرناکی است و برخورد ما هم باید تمدنی باشد و این کار را شیعیان لبنان انجام خواهند داد و شیعه هم بر اثر این رویارویی برخواهد کشید و رشد خواهد کرد.

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.