خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توصیه‌های مهم بعثه‌‌ رهبری به حجاج

به گزارش ادیان نیوز، از امروز اول شهریور اعزام ۶۴ هزار زایرانی ایرانی به سرزمین وحی برای انجام مناسک حج تمتع آغاز می‌شود، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای رفاه حال زائران حرمین شریفین توصیه‌هایی را برای رفاه بیشتر زایران و انجام هر چه بهتر اعمال حج تمتع دارند، برخی مباحث مهم را تقدیم زایران عزیز می‌کند.

اهم توصیه‌ها بدین شرح است:

الف: حضور زایران در فرودگاه
زایران باید تا ۴-۳ ساعت پیش از ساعت پرواز در فرودگاه حاضر شوند. امسال زایران استان‌های تهران، البرز، قم، قزوین، لرستان و سمنان از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به عربستان اعزام می‌شوند.

برای رفاه حال زایران و همراهان آنان و جلوگیری از ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به فرودگاه و ظرفیت سالن حجاج فردوگاه امام بهتر است بدرقه زائران در حسینیه‌ها و مساجد صورت گیرد و بدرقه کنندگان حجاج از همراهی زائران تا فرودگاه جداً خودداری کنند.

کشف مواد مخدر به هر میزان در مبادی خروجی کشور و فرودگاه‌ها قطعاً مانع سفر زائران می‌شود. هیچگونه چشم پوشی دراین باره صورت نمی‌گیرد. همچنین براساس مقررات عربستان کشف مواد مخدر از زائران بازداشت‌های طولانی مدت و مجازات‌های سخت به دنبال دارد.

در فرودگاه‌ها از دریافت بار دیگران به‌دلیل اینکه ممکن است اشیای ممنوعه یا مواد مخدر در آن جاسازی شده باشد جداً خودداری کنند، در صورت کشف این موارد، فردی که بار همراه دارد مقصر است.

اشیاء قیمتی، مدارک و پول خود را در جامه‌دان‌های تحویلی به بار قرار ندهید. شرکت‌های هواپیمایی در قبال مفقود شدن آنها مسئول نخواهند بود. از حمل مایعاتی همچون سرکه، آب‌لیمو، مواد شیمیایی و وسایلی نظیر کپسول گاز، فندک، قوطی نوشابه جداً خودداری شود.

روی ساک‌های خود حتی المقدور نام و شماره تلفن تماس خود را به طور خوانا بنویسید. گذرنامه خود را در جامه‌دان‌هایی که به قسمت بار تحویل می‌شود نگذارید.

افزون بر گذرنامه و بلیت، لازم است کارت زرد رنگى را که پزشک پس از تزریق واکسن مننژیت و آنفولانزا و بررسى وضعیت جسمانى و سلامتى تان به شما مى‌دهد همراه داشته باشید.

ب: ورود به عربستان
باعنایت به قوانین و مقررات امنیتی عربستان، به هنگام ورود در فرودگاه‌های عربستان (جده یا مدینه‌منوره) انگشت‌نگاری و تصویربرداری از چهره مسافران امری معمول و رایج بوده و پس نسبت به این مسئله هیچ گونه حساسیتی نشان ندهید. همچنین پلیس عربستان از ورود هرگونه دارو که مشتقات و یا حاوی مواد مخدر و کدئین باشد، جلوگیری می‌کند.

هنگام سوار شدن به اتوبوس در فرودگاه جده یا مدینه، شماره اتوبوس خود را به یاد داشته باشید تا در هنگام پیاده و سوار شدن، دچار مشکل نشوید. در صورت گم شدن یا بروز هرگونه تأخیر، در فرودگاه به دفتر ستاد حج مستقر در فرودگاه مراجعه کنید.

پول و اشیاء قیمتى خود را در ساک قرار ندهید و حتى الامکان آنها را به همراه داشته باشید یا به صندوق امانات هتل بسپارید.

زائران در مکان‌های شلوغ از جمله میقات‌ها، هتل‌ها، مشاعر، خیابان‌ها و هنگام طواف مراقب باشند تا مورد سرقت قرار نگیرند. زائران هنگام تردد در خیابان‌ها حتماً از محل‌های خط کشی عابر پیاده عبور کنند، در غیر این صورت و بروز تصادف، زائران مقصر هستند.

در طول سفر به سرزمین وحی از حضور در نزاع‌های خیابانی، تجمعات زائران دیگر کشورها جداً خودداری کنند.

از تردد انفرادی در خیابان­ها و عزیمت به حرمین شریفین حتی ­المقدور اجتناب شود.

سعی شود به همراه زایران کاروان و به صورت گروهی یا چند نفره رفت و آمد نمایید.

ج: توصیه‌های مهم در شهرهاى مقدسه
از توزیع هرگونه کتاب، نشریه، دعا و امثال آنها در حرمین شریفین و بیرون از هتل‌ها، نگاه غضب ناک، بحث و مشاجره با مأمورین سعودی، خواندن نماز فرادا در هنگام برگزاری نماز جماعت در حرمین شریفین در شهرهای مدینه منوره و مکه مکرمه اجتناب شود.

از عکسبرداری و فیلمبرداری به هنگام اقامه نماز، سجده بر مهر و امثال آن، گذاشتن قرآن مجید بر روی زمین، بریدن یا کشیدن نخ پرده کعبه و مکالمه با تلفن همراه هنگام برگزاری نماز جماعت خودداری شود.

از برداشتن قرآن با کفش در یک دست و گذاشتن کفش روی زمین در حرمین شریفین اجتناب شود.

بوسیدن و تبرک جستن به در و دیوار و آستان مقدس حرم شریف نبوی(ص) و مرقدهای مطهر ائمه مظلوم بقیع(ع)، گرفتن کفش به سمت مرقد مطهر پیامبر اسلام(ص) و خلفا در مسجدالنبی(ص) و اشخاص، روشن کردن شمع در حرم شریف نبوی(ص) و بقیع، از دیگر اموری است که زایران باید از آن اجتناب کنند.

از توزیع نذورات (حتی دادن یک شکلات به کودکان)، ورود غیر مجاز به طبقات برج ساعت که در کنار مسجدالحرام واقع شده، سیگارکشیدن در محوطه‌های حرمین شریفین و انداختن آب دهان در حرمین شریفین و بقیع امتناع شود.

زایران از برداشتن پول، گوشی یا هر شیء متعلق به دیگران از روی زمین به ویژه هنگام طواف جدا خودداری کنند.

تلصیق از مواردی است که ماموران سعودی با آن به شدت برخورد می‌کنند، زائران مرد باید در هنگام طواف مراقب باشند تا حتی‌المقدور بدن آنان با بانوانی که جلوی آنان قرار می‌گیرند تماس پیدا نکند. معمولا دستگیری به این اتهام در کنار حجرالاسود که از شلوغی خاصی برخوردار است اتفاق می‌افتد و اثبات اینکه شما محرم خود را برای استلام حجرالاسود همراهی ‌کرده‌اید، امری دشوار است.

زائران محترم قبل از شرکت در نمازجماعت حرمین شریفین از روحانی کاروان در خصوص برخی احکام خاص نمازهای جماعت اهل سنت اطاعات لازم را کسب کنند، به زائران محترم توصیه می‌شود در نمازهای میت حرمین که اغلب بعد از نمازهای واجب اقامه می‌شود شرکت نمایند.

هنگام اقامه نماز یا اوقات نزدیک به وقت نماز از خروج از مسجد النبی(ص)، یا مسجد الحرام جداً اجتناب شود.

د: خرید از بازار
از خرید اجناس حجیم و کالاهاى صوتى، تصویرى و برقى که بهاى آنها معمولا در ایران ارزان‌تر است، خوددارى کنید. سازمان حج و زیارت به زایران توصیه کرد از خرید کالاهای حجیم و الکترونیکی در عربستان خودداری کنند.

بردن هر وسیله‌اى به داخل حرم مطهر پیامبر(ص) و مسجدالحرام ممنوع است،‌ همچنین بیرون حرم نیز جاى امنى براى گذاشتن اثاثیه نیست، رئیس سازمان حج و زیارت به زایران توصیه کرد زمان خرید را طورى تنظیم نمایید که پس از خرید اجناس از بازار، مستقیماً به هتل یا محلّ سکونت خود بروند. هنگام برپایى نماز جماعت، از تردد در خیابان‌ها و نشستن کنار پیاده روها و فروشگاه‌ها جداً اجتناب شود و بانوان از بحث و جدل، خندیدن با صداى بلند، اصرار و چانه زدن با مردان بیگانه جداً پرهیز کنند.

هـ: پرهیز از بحث های بیهوده
با توجه به تبلیغات گسترده وهابیت در حرمین شریفین به ویژه در اطراف بقیع و ایجاد شبهه برای زائرین، حجاج ایرانی با ماموران و مبلغانی که در بقیع هستند وارد بحث و مجادله نشوند.

از انداختن عریضه، برداشتن خاک، بستن نخ به پنجره‌های بقیع، سخن گفتن با صدای بلند، بلند خواندن زیارتنامه، گرفتن کتاب‌ها وادعیه که از طرف مبلغان سعودی توزیع می‌شود، جدّاً خودداری کنند تا ضمن حفظ آرامش خود، موجب تحریک مأموران سعودی نشوند.

و: توصیه‌های بهداشتی:
همراه داشتن داروهایی که در ایران مصرف می‌کنید به میزان ۴۰ روز(در صورتی که داروها از مواد مخدر تشکیل می‌شوند با پزشک مجموعه کاروان و مدیر کاروان هماهنگی شود). همراه نداشتن وسایل ضروری مانند عینک دارو و … باعث سرگردانی شما در زمان انجام مناسک می‌شود، حتما آنها را همراه خود ببرید.

دست‌های آلوده و ناخن‌های بلند منبع انتشار آلودگی و باعث ابتلا به انواع بیماری‌های واگیردار است. با استحمام و شستن و تعویض لباس، از اذیت شدن هم کاروانی‌های خود جلوگیری کنید. پیاده روی منظم تا قبل از اعزام به سرزمین وحی.

در پایان نیز مطالعه کتاب‌های سودمند و کاربردی در باره حج پیشنهاد می‌شود. پایگاه بعثه رهبری به نشانی www.hajj.ir در این زمینه اقدام به تولید نرم‌افزار موبایلی کتاب­خوان حج کرده است.

قرآنی که از طرف بعثه مقام معظم رهبری به زائران اهدا می‌شود، به همراه داشته باشید.
منبع : مهر

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.