خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دانشگاه ها از میراث اهل بیت به عنوان منابع درسی استفاده کنند

به گزارش ادیان نیوز، رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان در استان هرمزگان اظهار کرد: امام سجاد(علیه السلام) سرآمد عابدین روزگار خویش و مظهر تقوا و پرهیزگاری بود و از این رو لقب سجاد به او داده اند.

وی با اشاره به جایگاه نماز از منظر امام سجاد(علیه السلام) عنوان کرد: نماز بهترین راه ارتبط انسان و خالق است و نمازی وسیله قرب می شود که بدون توقع و از سر اخلاص خوانده شود.

این استاد دانشگاه روح القدس کشور لبنان افزود: برنامه ای با موضوع نماز از منظر مسیحیت در این دانشگاه اجرا می کنیم و صحیفه سجادیه را نیز در آن گنجانده ایم تا دانشجویان و اساتید با این کتاب ارزشمند آشنا شوند.

پرفسور الکک به مباحث توحیدی مطرح شده در صحیفه اشاره کرد و گفت: امام سجاد(علیه السلام) در قالب دعا و نیایش، مباحث توحیدی و معرفتی را تبیین کرده است.

وی با بیان اینکه امام سجاد(علیه السلام) به بخشندگی معروف بود، خاطرنشان کرد: «فرزدق» در اشعار خود، دست مبارک امام سجاد(علیه السلام) را به باران پی درپی تشبیه کرده است.

مدیر مرکز زبان و ادبیات فارسی و استاد تمدن عربی اسلامی و ادبیات تطبیقی دانشگاه روح القدس اظهار کرد: امام سجاد(علیه السلام) به عقاید دیگران هرچند که مخالف با او بودند، احترام می گذاشت و این رفتار امام، دلیل بزرگی آن حضرت بود.

وی ابراز تمایل کرد که در پنجمین کنگره بین المللی امام سجاد(علیه السلام) که ۲۵ محرم به میزبانی استان هرمزگان در بندرعباس برگزار می شود، شرکت کند.

دکتر الکک در سال ۱۹۳۶ در لبنان متولد شد. نخستین بار در هفت سالگی و در کلیسا در نجواها مسیحیان می‌شنود که «مسیح راه را برای مجوس روشن می‌کند» این زمینه نخستین پرسش وی و آشنایی‌اش با ایران است. پس از آن در ۱۸ سالگی به ترجمه عربی شاهنامه از بنداری دست می‌یابد و با علاقه بیش‌تری به پژوهش در ادبیات فارسی مشغول می‌شود.

بعد از چندی با نخستین استاد ایرانیِ اعزامی زبان و ادبیات فارسی به لبنان، استاد محمد محمدی ملایری آشنا شده و در ۱۹۶۰ دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی را در دانشگاه تهران و زیر نظر استاد فروزانفر آغاز کرد.

پروفسور الکک در ادب عرب و فلسفه هم دارای دکتری بوده و سال‌ها در دانشگاه‌های دنیا به تدریس پرداخته‌ و به زبان‌های فارسی، پهلوی، اوستایی، انگلیسی، عربی، فرانسه و آلمانی آشنایی دارد. او صاحب ۲۰ عنوان کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله بوده و رییس فرهنگستان زبان و ادبیات عرب و رییس دپارتمان زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه لبنان است.
منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.