خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آن هنگام که وعده الهی سند سازی می شود

ادیـان نیوز : وی وعده را در مقابل وعید دانست و بیان داشت: وعده یعنی نوید دادن و
امیدوار کردن به پاداش نیک و به آینده روشن، وعید نیز یعنی هشدار به آینده
سخت و تهدید به کیفر.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به وعده
الهی در این سلام، خاطرنشان کرد: این وعده یعنی حق در تمام ابعاد زندگی
بشری ظهور کند و این ظهور کامل حق امکان ندارد مگر زمانی که امام معصومی
“مبسوط الید” باشد و بدون هیچ مانعی حکم خداوند را در پهنه گیتی جاری کند.
این
پژوهشگر مهدوی اظهارداشت: این وعده یک اعتقاد محکم است که شیعه به آن
عقیده دارد و با این سلام دادن به امام زمان (علیه السلام) یک انگیزه ایجاد
می کنیم که این عقیده همچنان با نشاط در وجود انسان بماند.

وی با
بیان اینکه نوع آیات قرآن که در آن سخن وعده آمده است،‌ به گفته معصومین به
امام مهدی (علیه السلام) تفسیر شده است، تصریح کرد: یکی از وعده های بزرگ
الهی که همه پیامبران و امامان به امت هاشان وعده دادند، تشکیل حکومت عدل
جهانی توسط امام مهدی (علیه السلام) است.

حجت الاسلام رمضانعلی زاده
با اشاره به آیه ۵۵ سوره نور در این باره، ادامه داد: خداوند در این آیه
به مومنانی که صالح هستند، وعده داده است که اینها خلیفه خدا در زمین می
شوند. در ذیل این آیه آمده که امام سجاد (علیه السلام) این آیه را خواندند و
فرمودند: به خدا قسم این مومنان صالح شیعیان ما اهل بیت (علیه السلام)
هستند که به دست اینها حکومت عدل بر روی زمین به امامت امام مهدی (علیه
السلام) برقرار می شود، همچنین خدا در آیه ۴۴ سوره معارج می فرماید؛ آن
روزی که وعده داده شده. امام باقر (علیه السلام) فرمودند منظور از آن روز،
روز ظهور مهدی آل محمد(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

این
پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه این وعده، وعده فرا قرآنی است، افزود: غلبه
مستضعفان بر مستکبران و مژده ظهور حضرت علاوه بر قرآن در کتاب های دیگر
آسمانی آمده است. مثل تورات، انجیل و زبور که در آیه ۱۰۵ انبیا فرمود؛ ما
در زبور نوشتیم بعد از اینکه در ذکر یعنی تورات نوشتیم و حتمی کردیم اینکه
همه زمین به به عباد صالح ارث می رسد که همان حکومت جهانی است. پس این وعده
یک وعده فرا قرآنی است و آن قدر این وعده محکم بود که خداوند در کتاب های
آسمانی سندسازی می کند.

وی این سلام را از دو منظر بررسی کرد و گفت:
منظر اول از نظر امام و خدا و منظر دوم از منظر زائر. از منظر امام وقتی
امام در این سلام به ما گوشزد می کند که وعده الهی محقق می شود و همه انسان
ها آزمایش می شوند و اگر شما یاری حق نکنید، دیگران این وظیفه را انجام می
دهند و حق پیروز می شود و باطل نابود. امام به ما می فهماند که شما یاری
حق کنید که اگر نکنید دیگران می کنند و وعده خدا محقق می شود.

حجت
الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به منظر زائر، خاطرنشان کرد: در عصر غلبه
ارباب زر و زور زائر مایوس نشود و امید به افق نهایی بدوزد و در ظلمات فتنه
ها چشم انتظار خورشید شود، همین طور که ما دو طلوع فجر و خورشید داریم.
یکی سپیده صبح که زود فضا روشن می شود تا اینکه خورشید طلوع می کند و ما
تشبیه می کنیم که انقلاب اسلامی طلوع فجر است و فضا را روشن کرده و آماده
می کند و چند صباحی طول می کشد که خورشید اصلی که همان ظهور حضرت است، طلوع
کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه موعود بودن امام مهدی (علیه
السلام) در زیارت نامه ها هم زیاد مطرح شده است، اظهارداشت: سلام بر مهدی
(علیه السلام) که خدا به امت ها نه فقط شیعیان و مسلمانان به تمام بشریت
وعده داده که مهدی می آید و یک حکومت جهانی برگزار می کند و همه کلمه ها را
یکی می کند. همه کتاب های آسمانی در قرآن جمع می شود و دینش اسلام است و
پرچمش لا اله الا الله. اختلاف نظرها کنار می رود و همه متحد می شوند.

وی
با اشاره به دعای امام مهدی (علیه السلام) در زمان ولادتشان، تصریح کرد:
حکیمه خاتون که دختر امام جواد (علیه السلام) و عمه امام زمان (علیه
السلام) است، می گوید امام مهدی (علیه السلام) را در حال سجده دیدم که
شهادت به وحدانیت خدا و شهادت به رسالت جدش پیامبر (صلی الله علیه و آله) و
شهادت به امامت اجداد طاهرینش می دهد. در همان حال این دعا را خواندند.
اللهم انجز لی ما وعدتنی … خدایا آنچه به من وعده دادی، وفا کن. کارم را به
پایان برسان. گامم را استوار ساز و زمین را توسط من پر از عدل و داد کن،
می بینیم در این دعا امام در حال سجده و زمان تولد دم از وعده می زند.

حجت
الاسلام رمضانعلی زاده با اشاره به قسمت دوم سلام “الذی ضمنه” تاکیدکرد:
اگر خداوند وعده دهد، تحقق آن حتمی است و اگر ضمانت را هم به آن ضمیمه کند،
حتمیت آن دو برابر می شود، زیرا هم وعده کرده و هم این وعده را ضمانت می
کند.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه چه کسی خوش قول تر از خداوند
که می فرماید: امام می آید، گفت: آیه ۳۱ سوره رعد می فرماید: خدا خلف وعده
نمی کند، آیه ۴۷ سوره ابراهیم می فرماید: آن وعده که خدا به رسولان خود
داده، گمان نکنید که خلاف وعده عمل می کند.

وی با بیان اینکه اسباب
خلف وعده چیست؟ افزود: یکی نادانی است. یکی ناتوانی است. یکی هم پستی است،
اینها همه صفاتی است که خداوند متعال از این صفات مبرا است زیرا خدا عین
علم است، علیم است، قدیر است، عین قدرت است و خدا پستی ندارد.

حجت
الاسلام رمضانعلی زاده با بیان اینکه آیا خدا جای دیگر ضمانت چیز دیگری را
کرده است، ادامه داد: نمونه های عملی وعده خدا یکی دعاست. شما دعا کنید، من
مستجاب می کنم، در دعای کمیل نیز امام علی (علیه السلام) فرمودند: بندگان
خود را امر به دعا کرده و ضمانت اجابت کرده، دوم توبه است. در آیه ۱۰۴ سوره
توبه آمده آیا مردم نمی دانند که خدا توبه را از بندگان قبول می کند و
سومی هم اینکه در ادامه این آیه آمده که خداست که صدقه را می گیرد. یعنی در
روایت است سائل که در خانه می زند، آن فرستاده خداست.

این پژوهشگر
مهدوی خاطرنشان کرد: امام صادق (علیه السلام) فرمودند در آخرین شب جمعه
فرشته ای به آسمان دنیا نازل می شود و بعد از طلوع فجر می رود و بر آسمان
عرش می نشیند، در عرش برای پیامبر (صلی الله علیه و آله)،‌ امام علی (علیه
السلام)، امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) چهار منبر می
زنند و همه انبیا دور این حضرات جمع می شوند و پیامبر (صلی الله علیه و
آله) خدمت خداوند عرض می کند: خدایا به وعده ات عمل کن و آیه ۵۵ نور را
تلاوت می کنند و پیامبران کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) را تکرار می
کنند. چهار تن به سجده می روند و به خداوند شکوه می کنند که خدایا حریمت
شکسته شد و بندگان خالصت کشته شدند. به وعده ات عمل کند. در این زمان است
که امام زمان (علیه السلام) ظهور می کنند و جمعه ظهور است.
منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.