خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نتانیاهو به دنبال لغو اقامت ۱۰۰هزار فلسطینی قدس

به گزارش ادیان نیوز، فلسطینیان خاطرنشان کردند، آنچه که تحت عنوان ” تفاهم های مسجد الاقصی” شناخته شده یک اقدام اسراییلی ـ آمریکایی و به سود رژیم صهیونیستی است.
آنان افزودند: چنین اقدام هایی نمی تواند خیزش مردمی در سرزمین های فلسطین اشغالی را متوقف کند.
صهیونیستها دو جوان فلسطینی را به شهادت رساندند
از سوی دیگر تارنمای روزنامه الحیات خاطرنشان کرد: دو جوان فلسطینی بر اثر تیراندازی نظامیان اشغالگر قدس به شهادت رسیدند. این دو جوان از سوی صهیونیست ها به اجرای دو حمله با سلاح سرد در شهر الخلیل متهم شده بودند که در یکی از این حملات یک سرباز صهیونیست زخمی شده بود.
ارتش اشغالگر قدس همچنین یک جوان دیگر فلسطینی را به حمله با سلاح سرد به یک شهرک نشین صهیونیست در نزدیکی نابلس متهم کرد. یک شهرک نشین صهیونیست هم کارگر فلسطینی را با چاقو مورد اصابت قرار داد.
فلسطینیان تفاهم الاقصی را نمی پذیرند
ادامه این حملات و ناآرامی ها نشان داد فلسطینیان از تفاهم های الاقصی ناراضی اند. بر اساس تفاهم به دست آمده وضعیت موجود در مسجد الاقصی حفظ و دوربین هایی برای مراقبت در نقاط مختلف مسجد نصب خواهد شد و اقامه نماز در این مسجد تنها مختص مسلمانان است اما پیروان سایر ادیان اجازه دارند از مسجد الاقصی دیدن کنند.
فلسطینیان معتقدند تفاهم ها وضعیت تحمیل شده از سوی رژیم اسراییل در مسجد الاقصی پس از انتفاضه قدس سال ۲۰۰۰ را تثبیت کرده و نه وضعیتی که پس از اشغال قدس در سال ۱۹۶۷ حکمفرما بود.
صائب عریقات عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفت: ما خواستار بازگشت وضعیت موجود در مسجد الاقصی به همان شکلی هستیم که از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۰ وجود داشت و وضعیت موجود شکل گرفته پس از شعله ور شدن انتفاضه سال ۲۰۰۰ که نتانیاهو ازآن سخن می گوید، را نمی پذیریم.
شایان ذکر است اوقاف اسلامی از سال ۱۹۶۷ تا سال ۲۰۰۰ مسوولیت اداره مسجد الاقصی را برعهده داشت و نگهبانان اوقاف گردشگران خارجی از جمله اسراییلی ها را همراهی می کردند اما وضعیت موجود پس از سال ۲۰۰۰ تغییر کرد و پلیس رژیم صهیونیستی نظارت بر بخش جهانگردی خارجی و همراه شدن باگردشگران به ویژه یهودی ها را برعهده گرفت که شروع به انجام مراسم دینی خاص خود کرده و اعلام کردند قصد دارند مسجد الاقصی را از نظر زمانی و مکانی تقسیم کنند.
از سوی دیگر عریقات از نصب دوربین های مراقبت در صحن های مسجد الاقصی انتقاد و خاطرنشان کرد: نتانیاهو از آنها برای بازداشت فلسطینیان استفاده خواهد کرد.
نتانیاهو دیروز با نصب دوربین ها بدون هماهنگی قبلی با نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر قدس اعلام مخالفت کرد.
لغو اقامت فلسطینیان قدس
در همین خصوص گزارشهای مطبوعاتی حاکی است دولت کوچک امنیتی رژیم اسراییل به زودی به منظور بررسی پیشنهاد نتانیاهو در مورد لغو اقامت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از ساکنان بیت المقدس که در شرق دیوار نژادپرستانه حائل باقی ماندند، تشکیل جلسه خواهد داد.
صائب عریقات دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین از این اقدام به عنوان پاکسازی نژادی و جنایت نام برد که با تمامی قوانین و معاهدات بین المللی در تضاد است.
وی دولت اسراییل را از پیامدهای چنین طرحی برحذر داشت.
نتانیاهو دیروز در کمیسیون خارجه و امنیت کنیست (پارلمان رژیم صهیونیستی) طی اظهاراتی که در تلویزیون اسراییل پخش شد، تاکید کرد که در نظر دارد برای مشکل محله های فلسطینی در بیت المقدس که در شرق دیوار حائل باقی مانده اند، راه حلی بیابد.
یکی از وزیران کابینه نتانیاهو در گفت وگو با روزنامه صهیونیستی هآرتص گفت: از پیشنهاد نتانیاهو شگفت زده شده اند و آن را یک اقدام نامعقول برشمرد زیرا نمی توان اقامت دهها هزار فلسطینی ساکن بیت المقدس را باطل اعلام و لغو کرد.
منبع: العالم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.