خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تشیع انگلیسی و تسنن آمریکایی مکمل یکدیگر در خون ریزی و فتنه گری

به گزارش ادیان نیوز، در نگاهی اجمالی به وضعیت صلح و ثبات در خاورمیانه بسیار واضح است که وضعیت امنیت در منطقه، وضعیت مطلوبی نیست و مردم مسلمان منطقه درگیر جنگ، خشونت و خونریزی و دیگر پیامدهای آن هستند.
در حال حاضر، سه کشور بزرگ در منطقه، یعنی سوریه، عراق و یمن درگیر جنگی تمام عیار هستند و کشور لبنان نیز در بخشی از مرزهای خود گرفتار این جنگ است. از طرفی در افغانستان و پاکستان نیز درگیری‌های پراکنده بین گروه‌های مختلف در گوشه‌هایی از آن وجود دارد. در حالی که رژیم صهیونیستی در کنار این آشوب‌ها به یهودی کردن بیت‌المقدس و پیشبرد اهداف خود در فلسطین اشغالی می‌پردازد؛ نکته‌ای که نباید از آن غافل بود.
بدیهی است در وضعیت ناامن منطقه، تنها سیاست‌های غرب در استثمار مردم منطقه تأمین خواهد شد و این مردم مظلوم منطقه هستند که با انواع ناملایمات، مشکلات زیادی همچون آوارگی، قتل و خشونت را باید به اجبار بپذیرند. در این میان سیاست دیرین جمهوری اسلامی ایران حمایت و دفاع از مظلومین در برابر قدرت طلبان و مستکبرین بوده است.
حمایت از مظلومین شیعه و سنی
آیت الله محمد حسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «مسئله ظلم ستیزی و استکبار ستیزی را باید سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم و بدانیم در این جهت نباید کوتاه بیاییم. باید با استکبار و سیاست‌‌های استکباری که به دنبال تسلط است مقابله کنیم و از مسلمانان و مظلومین حمایت و دفاع کنیم.»
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه ما از مظلومین حمایت و پشتیبانی می‌‌‌کنیم، تصریح می‌کند: « ما هم از مظلومین فلسطینی که سنی بودند پشتیبانی کردیم و هم شیعیان را در مقاومت اسلامی حمایت کردیم. این راهی است که امام خمینی(ره ) آن را روشن و بر این اساس حرکت کردند و امروز نیز همان طوری که امام از فلسطینیان و لبنانی‌‌ها اعم از شیعه و سنی حمایت کردند، ما نیز همین راه را ادامه می‌‌‌دهیم.»
تضاد تجزیه طلبی با منافع مسلمانان
مسئله دیگر که در سناریوی غرب علیه مسلمانان منطقه بسیار قابل توجه است، ترویج ادعاهای تجزیه‌طلبانه در برخی گروه‌های خاص در منطقه است.
آیت الله اختری با اشاره به سیاست دیرین انگلستان و غرب در اجرای توطئه‌های تجزیه‌طلبانه در شرق آسیا و آفریقا اظهار می‌دارد: «ما در برابر سیاست‌‌های تجزیه طلبانه آمریکا در منطقه، چه در سوریه و چه در عراق ایستادگی می‌‌‌کنیم و با سیاست تجزیه طلبی غرب در منطقه مقابله خواهیم کرد زیرا تجزیه کشورهای اسلامی بنابر قومیت‌ها به وحدت و همبستگی مسلمانان در برابر دشمنانشان لطمه سنگینی وارد خواهد کرد.»
وی ادامه می‌دهد: «اساس دین اسلام بر تقواست و اسلام بر همدلی مسلمانان از هر قومیت، رنگ و نژادی تأکید دارد. بنابراین، تجزیه کشورها براساس قومیت‌گرایی و مذهب گرایی خلاف نص صریح معارف دین اسلام و قرآن است.»
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تصریح می‌کند: « ما مانند گذشته، از راه‌‌هایی که برایمان امکان داشته باشد، از مظلومان حمایت می‌‌‌کنیم و با این تجزیه‌طلبی مقابله خواهیم کرد.»
محور وحدت مسلمانان؛ تاکید بر اصول مشترک
در هر دینی، با توجه به قدمت آن، گرایش‌ها و مذاهب و فرقه‌های مختلفی پدید آمده است و هیچ یک از ادیان بزرگ دنیا از این اصل کلی مستثنا نیست. متاسفانه دشمنان جهان اسلام در راستای پیگیری و اجرای سیاست تجزیه طلبانه خود در کشورهای اسلامی در جهت تضعیف مسلمانان، بر طبل اختلاف بین مذاهب می‌کوبند و افراطیان فرقه‌های مختلف را علیه یکدیگر مسلح می‌کنند. از آن جا که وجود اختلاف حتی در افراد متعلق به یک طیف مذهبی و فکری نیز امری طبیعی و عادی است، مسلمانان باید با هوشیاری و آگاهی بیشتر در برابر توطئه تفرقه واکنش درخور و شایسته‌ای نشان دهند.
احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گزارشگر کیهان در این باره می‌گوید: «با توجه به ضرورت همدلی و اتحاد برای داشتن قدرت مقابله با تهدیدات دشمنان اسلام و نیز با توجه به تاکیدات دین اسلام بر همدلی و وحدت مسلمین، مقام معظم رهبری به دنبال اتحاد جامعه اسلامی و مسلمین جهان هستند و این کار خیلی مهمی است.»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اتحاد مسلمین وحدت امت‌ها را می‌طلبد، تصریح می‌کند: « برای تحقق وحدت و همبستگی مسلمانان باید بر روی اصول مشترک کار کرد و از دامن زدن به اختلافات و تفرقه پرهیز کرد و باید برای تحقق وحدت و همدلی تلاش کرد و زحمت کشید.»
شیعه لندنی و سنی آمریکایی
حجت‌الاسلام سالک درباره ضرورت بصیرت بخشی در میان ملت‌های مسلمان و نقش علمای اسلام در بصیرت افزایی می‌گوید: « مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب همه علمای جهان اسلام بود و بدیهی است از آن جا که علما پرچمداران عقیده و اندیشه مردم هستند، نقش بسزایی در این زمینه می‌توانند داشته باشند.»
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره گسترش افراط در میان شیعه و سنی از سوی غرب بیان می‌دارد: « مسئله شیعه لندنی و سنی آمریکایی یک مسئله انحرافی است که باید آن را در مباحث جریان شناسی در دل دشمن شناسی مطرح کرد؛ در این سناریو، لندن شیعه معرفی می‌کند و آمریکا سنی.»
وی می‌افزاید: «امروز به وضوح می‌بینیم که شیعه لندنی و سنی آمریکایی هر دو مسئله ایجاد کرده‌اند اما نباید فریب این دو جریان و حامیانشان را خورد.»
توطئه تفرقه
سالک درباره نشانه‌های شیعه لندنی و سنی آمریکایی می‌گوید: «معیارها و علامت‌های این دو جریان روشن است؛ ایجاد تفرقه و درگیری درون‌تشکیلاتی در میان جامعه سنی و شیعی از جمله مهم‌ترین معیارها برای شناخت شیعه لندنی و سنی آمریکایی است.»
وی این مولفه را خطرناک و شیطانی می‌داند و تصریح می‌کند: «مسلمان واقعی چه شیعه و چه سنی، مشترکات اسلام را رها نمی‌کند تا در کنار دشمنان اسلام علیه مسلمان دیگری بایستد. بنابراین شیعه لندنی و سنی آمریکایی در راستای تأمین منافع دشمنان اسلام علم شده است و هیچ ربطی به اسلام و مسلمانان ندارد.»
بی شک جهان اسلام امروز بیش از هر ملت و امت دیگری نیازمند اتحاد و همدلی است.
حجت الاسلام ابوالقاسم علیزاده، معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان با بیان اینکه اختلافات دو مذهب شیعه و سنی هم به لحاظ تاریخی و ماهوی ریشه در مباحث فکری و اعتقادی دارد، عنوان می‌کند: « به طبع، روح اسلام در نشر عقاید درست و صحیح اسلامی، اتحاد و انسجام است و اختلافات جزیی در مسائل عملی اسلامی مثل احکام و فقه و شریعت است ولی از لحاظ اصول اعتقادی و مبانی اعتقادی شیعه و سنی خیلی تفاوتی ندارند بلکه اشتراکات بسیار مهمی دارند.»
وی درباره مشترکات مسلمین می‌گوید: «مهم‌ترین منبع مشترک، قرآن است که همه پایبند به آن هستند و گاهی ما در تفاسیر مربوط به قرآن می‌بینیم علمای شیعه از تفاسیر اهل سنت استفاده می‌کنند و بالعکس. همچنین در مباحث کلامی، فلسفی و عرفان و آنچه به اعتقادات مربوط می‌شود مثل اعتقاد به معاد و نبوت و احترام به پیامبراعظم(ص) و خاندان عصمت و طهارت اختلاف برجسته و پر رنگی وجود ندارد.»
معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه روح اسلام، روح وحدت و یگانگی است، تصریح می‌کند: « نشر حقیقت اسلام به دست علماست و بالطبع همه دنیاطلبان که عظمت اسلام و عزت مسلمانان را برنمی‌تابند، اگر بخواهند اختلافی بین فرق مختلف و شیعه و سنی ایجاد کنند باید به سراغ علما بروند؛ طبیعی است تنها آنهایی که خودشان خود را عالم می‌دانند و علم را به عنوان وسیله‌ای برای مطرح کردن خودشان می‌دانند، با چنین جریان‌هایی همراه می‌شوند.»
وی می‌افزاید: «مواردی بوده که عواملی از سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی غرب مثلا انگلیس، حقوق گرفتند تا با مباحث اعتقادی شیعه و سنی آشنا شوند و بعد به عنوان یک عالم شیعی یا سنی و به فرموده آقا سنی آمریکایی و شیعه لندنی در میان مسلمانان به تفرقه افکنی مشغول شوند.»
بصیرت علما مقدم بر بصیرت مسلمانان
حجت الاسلام علیزاده با اشاره به بی‌بصیرتی برخی علمای شیعه و سنی و همراهی نادانسته آنان با دشمنان اسلام، اظهار می‌دارد: «ما عالمانی که به لحاظ علمی مطرح اما به لحاظ سیاسی ساده لوح باشند در میان علمای شیعه و اهل سنت فراوان داشته و داریم؛ افرادی که در تله دشمنان اسلام گرفتارشدند و به جای اینکه علمشان موجب روشنگری شود و در جهت عزت اسلام باشد خود اینها آتش بیار معرکه دشمن شده و سبب تفرقه و اختلاف شدند.»
معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با تأکید بر اینکه دشمنان از ظرفیت علما برای ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی استفاده می‌کنند، توضیح می‌دهد: « توده‌های مردم، چه شیعه و چه سنی، حقیقت اسلام را از زبان علما دریافت می‌کنند. این خیلی مهم است که مردم مسلمان اعم از شیعه وسنی چهره شناس باشند و سراغ کسی که ادعای عالمی دارد اما در عملکرد خود بصیرت لازم برای شناخت دشمن و توطئه‌هایش را ندارد، نروند.»
تکفیری‌هایی که فریب عالمان مزدور را خورده اند
بنابر آن چه گفته شد، یکی از آن چیزهایی که اکنون گریبانگیر جامعه مسلمانان شده، فریب خوردگی برخی علما و بروز و ظهور علمای مزدور است که به جای تبلیغ اسلام حقیقی، بر طبل اختلاف می‌کوبند و مسلمانان را به نام دین خدا به جان هم می‌اندازند. به راستی چه کسانی جز علمای خود فروخته به دنیا یا جاهل، می‌توانند این چنین جماعتی را به نام دین بر آشوبند و به جان عده‌ای از مسلمانان دیگر بیندازند.
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در برخی سخنرانی‌های خود به این مسئله اشاره کرده است که برخی از اعضای گروه‌های تکفیری جوانان فریب خورده‌ای هستند که گمان می‌کنند به نام دین اسلام دارند می‌جنگند.
همچنین در گفت‌وگوی زنان و اسرایی که از دست داعش فرار کرده‌اند با رسانه‌های مختلف جهان، گاهی به مقید بودن برخی از اعضای داعش به مسایل مذهبی اشاره شده است. نکته مهم در این میان، انتساب خشونت طلبی، جنایت، فساد و تفرقه به اسلام از سوی عالم نمایانی است که هیچ یک از علمای برجسته، شناخته شده و مورد تایید جهان اسلام اعم از شیعه و سنی آنها را به رسمیت نمی‌شناسند.
آل سعود کانون پرورش خشونت علیه اسلام
قطعاً چنان چه تبلیغ اسلام حقیقی در کشورهای اسلامی از سوی علما و دولتمردان پیش از این دنبال می‌شد، امروز شاهد بروز و پیدایش جریان‌های تکفیری در آن وسعت نبودیم.
محمدرضا اکبری نیا کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی ضمن بیان این مطلب به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « البته نباید نقش مهم و جدی وهابیت و آل سعود را در پرورش و تربیت مسلمانان خشونت طلب و هنجار شکن را نادیده گرفت. عالم‌نمایان وهابی از ابتدای تشکیل پادشاهی آل سعود تا کنون، همواره پیروان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی را تکفیر نموده‌اند و آل سعود نیز با تمسک به ادعاها و فتاوای عالم نمایان وهابی به قتل و خونریزی علیه شیعیان و اهل سنت پرداخته است. »
این کارشناس مسایل سیاسی تصریح می‌کند: «بر همین اساس است که امروز شیعه و سنی در یمن از حملات آل سعود و متحدانش در امان نیست و مسلمانان شیعه در بحرین نیز به دست نیروهای نظامی عربستان به خاک و خون کشیده می‌شوند. همچنین تکفیری‌های تروریست نیز، به مدد و یاری همه جانبه آل سعود و وهابیت، چند سالی است شاهد فجیع‌ترین جنایات در طول تاریخ است. از این نظر، وظیفه سنگین علما در بصیرت بخشی و مفتضح نمودن علمای شیعه لندنی و سنی آمریکایی بیش از پیش سنگین‌تر شده است.» 
منبع: قادمون
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.