خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا آل سعود و صهیونیست ها از اجرایی شدن برجام نگرانند؟

ادیان نیوز: پس از اینکه شنبه شب با گزارش یوکیا آمانو  مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای (برجام ) عمل کرده است و  امریکا و اتحادیه اروپا هم اعلام کردند تحریم های هسته ای ایران را لغو خواهند کرد و دسترسی تهران به دارایی های بلوکه شده خود میسر خواهد شد، مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی از اجرایی شدن برجام ابراز نگرانی کردند .
در حالیکه توافق هسته ای و روند اجرای برجام از سوی جامعه جهانی با نگاه مثبت مورد استقبال قرار گرفت مقامات عربستان همسو با همتایان خود در اسراییل موضع منفی در مورد اجرای برجام اتخاذ کردند بطوریکه عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان ادعا کرد  آزاد شدن میلیاردها دلار ثروت مسدود شده ایران باید برای هر کسی نگران کننده باشد و همین مسئله این حق را به عربستان می دهد که به گونه‌ای شدیدتر در بخش‌هایی از خاورمیانه مداخله کند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز که از اجرایی شدن برجام خشمگین شده بود  بر خلاف گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تائید کرده است همانند جبیرادعا کرد ایران همچنان علاقه مند به دستیابی به تسلیحات هسته ای است حال که تحریم های اقتصادی علیه ایران لغو می شود این کشور رفتار ستیزه جویانه اش را در منطقه افزایش خواهد داد.
مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی در طول مذاکرات هسته ای نیز با تهدید وفشار سعی داشتند از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای جلوگیری نمایند .
در بررسی چرایی مخالفت مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و اجرایی شدن برجام به نکات مشترکی می رسیم که نشان می دهد این دو رژیم نامشروع همواره درصدد بوده اند با تمرکز جهانیان بر یک تهدید و بحران ساختگی یعنی برنامه هسته ای ایران ، بر جنایت های خود در دو صحنه داخلی و بین المللی سرپوش بگذارند .
سرکوب فریادهای آزادیخواهانه  و نادیده گرفتن حقوق شهروندی  در داخل ، خوی اشغالگری ، حمایت از تروریسم ،  نژاد پرستی و ترویج فرقه گرایی و در پی آن افراط گرایی در خارج از مرزها از نقاط مشترکی است که در رفتار صهیونیست ها و آل سعود بطور آشکارا دیده می شود .
همانگونه که صهیونیست ها با سرکوب فلسطینی ها ، محاصره نوار غزه و تجاوز نظامی به کشورهای همسایه مانند لبنان ، سوریه و مصر و همچنین خوی نژاد پرستانه سیاست های توسعه طلبانه ای داشته اند آل سعود نیز در داخل با سرکوب فریادهای آزادیخواهانه ، تجاوز نظامی به یمن و مداخله نظامی در بحرین و سوریه ، حمایت از گروههای تروریستی شبیه صهیونیستها رفتار کرده اند .
از سویی آل سعود با تکیه بر در آمدهای عظیم نفتی در طول دهه های گذشته در کشورهای مختلف با ایجاد مدارس مذهبی  تعالیم فرقه ساختگی وهابیت مبتنی بر افراط گرایی وتکفیر دیگران را ترویج کرده  که همین مسئله امروز به شکل گیری جریان ها وگروههای تروریستی نظیر القاعده ، داعش ، النصره ، بوکوحرام ، لشگر جنگوی ، سپاه صحابه و دهها جریان تروریستی دیگر از غرب تا شرق جهان منجر شده  که جهانیان  را در معرض تهدید قرار داده است .
اما پس از انقلاب اسلامی به ویژه در دهه اخیر جریان صهیونیستی و سعودی با کمک لابی های خود در غرب به ویژه در امریکا با کوبیدن بر طبل ایران هراسی و بالابردن دیوار آن ، به بهانه ساختگی تهدید آمیز بودن برنامه هسته ای ایران سعی داشته اند توجه جهانیان را از تهدیدات واقعی خود به تهدیدات ساختگی ایران معطوف سازند .
اما اکنون با تائید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران و فروریختن دیوار ایران هراسی ، فریاد  مخالفت آل سعود و رژیم صهیونیستی بالارفته است چرا که پس از این جهانیان متوجه خواهند شد که تهدید واقعی از سوی چه رژیم هایی بوده است ؟ 
امروزه در غرب نیز بسیاری از آزاداندیشان متوجه این تهدیدهای واقعی شده اند و همین مسئله موجب شده است تا انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات بگوید : نویسندگان غربی قلم خود را به سمت عربستان سعودی نشانه رفته اند و از ایران طرفداری می کنند بنابراین عرب ها باید نخستین مانع در برابر این حملات تند و شدید بر ضد عربستان باشند.
قرقاش  با همان نگاه نژاد پرستانه آل سعود ادامه می دهد : «قرار گرفتن در کنار ریاض و همکاری و همدلی با عربستان در قبال این حملات تند، موضع قاطع عربی است چرا که هدف قرار دادن عربستان، به معنای هدف قرار دادن پایگاه و راه و روش های ماست».
اما مگر امروز در غرب در باره عربستان چه گفته می شود که اینگونه قرقاش  از طرف  آل سعود به موضع گیری پرداخته است ؟ 
روزنامه نیویورک تایمز  پس از حوادث تروریستی پاریس نوشته بود عربستان سعودی هم مانند گروه تروریستی داعش است که خود آن را ایجاد کرده است.
نشریه پولیتیکو نیز نوشته بود  ایده‌های وهابی‌گری و سلفی‌گری که عربستان سعودی مشوق و مروج آن است، دشمن واقعی ما هستند. 
این نشریه  در اشاره به  مماشات مقام های امریکایی با عربستان افزوده بود از سال ۲۰۰۱ میلادی که وقایع یازدهم سپتامبر رخ داد، سیاستِ ما برای مقابله با تروریسم آنقدر ناکارآمد بود که گویی سیاستگذارانِ ما یک فیل بزرگ را در یک اتاق کوچک، نمی‌دیدند و به جای رسیدگی به علل اصلیِ پدیده تروریسم تلاش داشتند معلول‌های آن را از بین ببرند. 
پولتیکو با اشاره به مدارس مذهبی عربستان که در گوشه گوشه جهان ساخته شده است افزوده بود کودکانی که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به مدارس عربستان سعودی می رفتند و در آنجا انواع ایده‌های خشونت‌آمیز و افراطیِ وهابی به آنان آموزش داده می‌شد، اکنون به بزرگسالانی تبدیل شده‌اند که ضمن نهادینه شدن این ایده‌های خطرناک در اذهانشان، به تروریست‌ها کمک‌های مالی می‌کنند و  برخی از آنان به جنگجویان تروریست در خاک عراق و سوریه نیز پیوسته اند. 
بنابر این بی دلیل نیست که آل سعود از اجرای برجام نگران است چرا که پس از این با فروریختن دیوار ایران هراسی باید به بسیاری از اقدامات ضد بشری اش پاسخگو باشد . / بررسی و تحلیل: رضا محمدمراد
منبع: 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.