خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

الکساندر وب؛ سفیر آمریکا در فیلیپین چگونه مبلغ اسلام شد؟

به گزارش ادیان نیوز، محمد الکساندر راسل وب، اولین آمریکایی انگلیسی‌تبار معروفی بوده که در سال ۱۸۸۸ به اسلام گرویده است. او که در سپتامبر ۱۸۸۷ به عنوان نماینده سیاسی ایالات متحده به مانیل رفته بود، پس از آشنایی با آثار یکی از مسلمانان هند و نامه‌نگاری با او در سال ۱۸۸۸ اعلام به مسلمان شدن کرد، سپس به هزینه مسلمانان هندی به هند رفت و در آن جا به سیاحت شهرهای مهم آن و ایراد سخنرانی پرداخت. پس از آن به مصر، و بعد به عثمانی سفر کرد و مورد استقبال سلطان عبدالحمید دوم قرار گرفت. بعد در همانجا، در سال ۱۸۹۳ از شغل دولتی خود استعفا کرد و به آمریکا بازگشت تا به تبلیغ اسلام بپردازد. او اولین مسجد را نیز در آمریکا، در خیابان برادوی منهتن تاسیس کرد که بعدها به دلایل نامعلومی تخریب شد. او در آمریکا برنامه‌های بسیاری را برای ایجاد مسجد و قبرستان برای مسلمانان پی‌ریخته بود که به مرحله عمل در نیامد. او در سن ۶۹ سالگی درگذشت و در رادرفورد، نیوجرسی در قبرستان مسیحیان هیلساید به خاک سپرده شد.
از زبان خودش:
از من خواسته شده که به شما بگویم که چرا من، یک فرد آمریکایی متولد کشوری که اسماً مسیحی می باشد، کسی که از کودکی تحت پرورش و تربیت دقیق و یا شاید شدید مکتب ارتدوکس پروتستان بوده است به جایی رسیده است که دین اسلام را شیوه ی زندگی خویش برگزینم. ممکن بود بی درنگ و صادقانه پاسخ دهم که این دین را به این دلیل پذیرفتم که پس از مطالعات طولانی دریافتم که اسلام بهترین و یگانه نظامی است که نیازهای معنوی بشریت را تامین می کند. در اینجا بگذارید بگویم که من مثل برخی از پسران با ششخصیتی پر از حرارت تند مذهبی متولد نشده ام. وقتی به سن ۲۰ سالگی رسیده و عملاً روی پای خودم ایستادم، چنان از محدودیت و خمودی کلیسا بیزار بودم که به آن پشت کرده ودیگر هرگز به سویش برنگشتم.
خوشبختانه جزو کسانی بودم که ذهن پرسشگری داشته و برای هر چیزی دنبال دلیل می گشتم و خوب می فهمیدم که هیچ فرد روحانی یا عامی نمی تواند درباره این دین توضیحی منطقی ارائه دهد، اما همه می گفتند که این چیزها مسائلی رازگونه یا فراتر از فهم من می باشند.
حدود ۱۱ سال پیش به مطالعه درباره ی ادیان شرقی علاقمند شدم. میل، لوک، کانت، هگل، فیتچ، هاکسلی و بسیاری دیگر که کم و بیش نویسندگانی آگاه بودند که با جلوه های والای دانش درباره ی پروتوپلاسم و اتم سخنرانی می نمودند را از نزدیک دیده بودم، با اینحال هیچ کدام از ایشان نمی توانست به من بگوید که روح چیست یا پس از مرگ چه پیش خواهد آمد…
در مورد خودم برای شما زیاد صحبت کردم، البته برای آنکه به شما نشان دهم که پذیرفتن اسلام از جانب من نتیجه ی احساسات بیجا، زودباوری بسیار یا غلیان ناگهانی احساسات نبوده است، بلکه من با دلیل، صداقت، پایداری، تحقیق منصفانه و بدور از غرض و تمایل شدید به دانستن حقیقت پا به این دنیا نهاده ام.
دین اسلام از نظر من:
جوهره ی ایمان راستین اسلام تسلیم در برابر اراده ی خداوند و ستون آن نماز می باشد. چنین ایمانی به برادری و عشق جهانی و نوع دوستی در پهنه ی گیتی منجر می گردد و لازمه ی آن پاکی ذهن، پاکی کردار، پاگی گفتار و پاکیزگی تمام و کمال جسم می باشد. این دین، بدون شک، ساده ترین و والاترین نوع دینی است بشر آن را شناخته است.
منبع خبر: منابع اینترنتی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.