خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بازگشایی مساجد روسیه به روی غیر مسلمانان

به گزارش ادیان نیوز، به نقل از «الالوکه»، آلبر کرجانوف، مفتی مسکو به روزنامه «ریا نیوز» گفت: طی دو ماه آینده درهای مساجد مسکو و جمهوری چواشستان، یکی از جمهوری ‌های خودمختار روسیه برای بازدید مردم باز می شود.
 وی افزود: تمامی مردم در مسکو می توانند برای آشنایی اسلام  و مسلمانان به مساجد بروند و از فضای روحانی و معنوی مسجد استفاده کنند.
 مفتی مسکو تاکید کرد: اجرای این طرح می تواند گام مهمی در جهت تقویت نقش فرد در جامعه بردارد و مردم با ادیان مختلف می توانند به مساجد بروند و با امامان جماعات مساجد صحبت کنند. این اقدام فرصتی برای همگان فراهم می آورد تا با فرهنگ اسلامی آشنا شوند و مهمان مسلمانان نیز خواهند بود.
اسلام دومین دین بزرگ در جمهوری فدراتیو روسیه محسوب می‌شود. پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن هشتم هجری قمری باز می‌ گردد و نتیجه آن جمعیتی حدود ۱۵ تا ۲۳ میلیونی مسلمانان در روسیه فعلی است.
حضور اسلام در روسیه پس از فتح خان قازان در سال ۱۵۵۲ میلادی گسترش یافت. فتوحات روسیه در سده ۱۸ و ۱۹ میلادی در شمال ناحیه قفقاز سبب شد تا بسیاری از مسلمانان داغستان، چچن، اینگوش و استان ‌های دیگر به روسیه بپیوندند. فتح چرکس و آبخاز باعث شد تا مردم این نواحی به مکان‌های دیگر مهاجرت کنند. پس از تصرف ناحیه شمالی قفقاز توسط امپراتوری روسیه، و فتح شمال قفقاز سبب شد تا ایالت‌های مستقل آسیای میانه و آذربایجان نیز که مسلمان‌نشین بودند به روسیه بپیوندند.
منبع: شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.