خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

در جهان کنونی، تفسیر انحرافی از زن ارائه می شود

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید در دیدار مدیر حوزه های علمیه خواهران ایران و جمعی از مدیران این مرکز، وظایف حوزه‌های علمیه خواهران را بسیار سنگین و مهم خواند و اظهار کرد: درست است که این کار سابقه‌‌ای چندین ساله دارد، ولی نوپا و جدید برشمرده می‌شود.
ایشان، با اشاره به جامعیت دستورات اسلام در هر زمینه، تشکیل حوزه‌های علمیه خواهران را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت: اگر این حوزه‌ها تشکیل نمی‌شدند، خیل عظیم زنان از یادگیری معارف ناب اسلامی محروم می‌ماندند. در این زمینه، لازم است افزون بر مردان، به بانوان نیز توجه شود.
آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی از اقتضائات مواجهه با فرهنگ‌های گوناگون جهان سخن گفت و ابراز کرد: در شرایط کنونی، بهره‌مندی بانوان از معارف راستین دین، بسیار ضروری است.
او بر تلاش به منظور اجرای درست برنامه‌های تدوین‌شده تأکید ورزید و درباره مقام زن در اسلام گفت: زن، جایگاه بسیار والایی در اسلام دارد، ولی متأسفانه در جهان کنونی، تفاسیر انحرافی از آن ارائه می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که زن و مرد هر دو مسائلی دارند که باید به آن توجه شود، تصریح کرد:‌ اگر حرکت ما رو به جلو و درست باشد، نسل آینده از نظر علمی، دینی و اخلاقی موجب رضای خداوند خواهد بود.
او، با اشاره به انحطاط بنیان خانواده در مغرب‌زمین، از توجه ویژه اسلام به خانواده سخن گفت و اظهار کرد: ارتباط زن و مرد اهمیت فراوانی دارد که لازم است به آن و ابعاد گوناگونش توجه شود.
آیت الله صافی ضمن تأکید بر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، غفلت از مقاصد اصیل اسلامی را آسیب‌زا دانست و بر واسپاری امور مربوط به بانوان به آنان تأکید ورزید.
او، در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه خواهران، نزول آیات فراوانی را، که همزمان، از زن و مرد سخن به میان آورده است، نشان‌دهنده اهمیت توجه به هر دو قشر دانست.

احداث ۶ مدرسه علمیه جدید در استان سیستان و بلوچستان
شایان ذکر است، در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در سخنانی، با اشاره به تأسیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران در دو سال پیش، هدف از راه‌اندازی حوزه علمیه خواهران را فراهم آوردن محیطی امن و راحت برای بانوان، به منظور آشنایی با معارف اسلامی دانست و تصریح کرد: در این سال‌ها کوشیده‌ایم مدیریت و تدریس حوزه‌های علمیه خواهران برعهده بانوان باشد؛ در ابتدای مسیر، ۹۰ درصد استادان حوزه‌های علمیه خواهران را مردان تشکیل می‌دانند، ولی امروزه، بیش از ۹۰ درصد از وظیفه تدریس را در حوزه‌های علمیه خواهران، بانوان برعهده دارند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: امروزه، نزدیک به ۱۲ هزار معلم زن در آموزش و پرورش مشغول تدریس‌ دروس اسلامی هستند. همچنین نزدیک به سی‌هزار نفر از دانش‌آموختگان ما در مدارس دخترانه، به برپایی نماز جماعت اهتمام دارند.
او آمار مدارس علمیه خواهران را در سراسر کشور، ۴۸۰ باب برشمرد و اظهار داشت: نزدیک به ده سال است که کوشیده‌ایم دیگر مدارس خوابگاهی نداشته باشیم و بانوان طلبه در کنار خانواده‌هایشان به دانش‌اندوزی مشغول باشند.
جمشیدی افزود: ۶۸ مدرسه علمیه ما در مناطقی هستند که پیروان فرقه‌ها و مذاهب اسلامی دیگر حضور دارند.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور از راه‌اندازی شش مدرسه جدید در استان سیستان و بلوچستان، که جمعیت زیادی از اهل تسنن در آن جا سکونت دارند، سخن به میان آورد و در ادامه، بیان نمود: به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به شرایط بانوان، مناسب است که زمینه اشتغال آنان در امور پژوهشی فراهم شود. بدین ترتیب، ۳۵۰ هسته پژوهشی، ۱۷۰ کانون و ۵۱ انجمن علمی با حضور بانوان تشکیل شده است. در این عرصه‌ها، بانوان به تولید مقاله و کتاب و نیز پاسخ به شبهات در زمینه قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) مشغول‌اند.
او مدارس علمیه بانوان را در شهر‌های مختلف، قطب علمی دانست و بر توجه به نظام تربیتی حوزه تأکید ورزید.
در ادامه، «حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری»،‌ معاون فرهنگی- تبلیغی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، از ظرفیت‌های خوب و بی‌بدیل حوزه‌های علمیه خواهران سخن گفت و تصریح کرد: به تازگی، برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم که در نظر دارد از این ظرفیت برای حل آسیب‌هایی که بانوان را تهدید می‌نماید، بهره ببرد.
او ادامه داد: تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ حجاب، از اولویت‌های ما در این معاونت است.
«حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد»، رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز گفت: ممکن است برخی از مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، به جامعه روحانیت بازگردد و برای رفع این کمبود، در پی آن هستیم که اتصال اجتماعی آن را با قشرهای دیگر تقویت نماییم.
او اظهار داشت: بدین منظور، طرحی را با محوریت حوزه علمیه پی می‌گیریم و
کارشناسان حوزوی را گرد هم می‌آوریم تا دغدغه‌های مردم را در هر شهر و
منطقه دریابیم. در این زمینه، از استان فارس آغاز کرده‌ایم و پانزده تن از
کارشناسان حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و… را جمع کرده‌ایم تا دغدغه‌های
موجود در زمینه خانواده را سامان دهند و برای کاهش آسیب‌های خانوادگی طرح
بدهند.
منبع: شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.