خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نشست‌ سران ادیان مصر در سازمان بیت العائله

به گزارش ادیان‌نیوز،‌ نشست‌های بیت العائله پس از مدتی وقفه، با حضور هیئت اجرایی شیوخ الازهر از سر گرفته شد.در نشست‌ اخیر این سازمان، مسائل دینی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
شرکت‌کنندگان در این نشست خواستار شدند که الازهر بتواند در همه امور دینی از جمله انتخاب وزیر اوقاف، مفتی مصر و رهبران مؤسسات دینی مختلف، صاحب‌نظر باشد و هم‌چنین در وضعیت آموزش کشور و رشد توانایی‌های نسل جدید مصر مشارکت داشته باشد.
این درخواست به دلیل جنجال گسترده‌ای که به دنبال انتخاب دکتر محمد یسری ابراهیم، دبیرکل هیئت شرعی حقوق و اصلاح مصر، به عنوان وزیر جدید اوقاف و امور دینی این کشور به راه افتاده بود، مطرح شد.
اعتراضات پیرامون انتخاب وزیر اوقاف جدید مصر بدین جهت بود که یسری ابراهیم وابسته به جریان سلفی بوده و اتهاماتی مبنی بر تشویق به تخریب اماکن زیارتی مصر متوجه او بوده است.
هم‌چنین برخی نیروهای سیاسی او را منتسب به وهابیت می‌دانند اما این مسئله از سوی خود وی تکذیب شده است. وی هم‌چنین تعهد داده است که هرگز اماکن زیارتی را تخریب نخواهد کرد و دیگران را نیز به این کار تشویق نخواهد نمود.
در بیانیه‌ای که بیت العائله مصر در این زمینه صادر کرده، چنین آمده است: هیئت اجرایی لازم است با الازهر در انتخاب منصب‌های مرتبط با مؤسسات دینی در مصر، مانند قرون گذشته مشورت نماید، از آن رو که این کشور دارای فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و ادیان آسمانی مختلف است.
در این بیانیه بر ضرورت تمسک به اعتدال و میانه‌روی که روش الازهر در مورد دین اسلام است، تأکید و اشاره شده است که همه ملت مصر در طول تاریخ به میانه‌روی و دوستی با سایر ملت‌های مسلمان شهره بوده‌اند.
هم‌چنین بر ضرورت انتشار بیانیه رسمی بیت العائله در رسانه‌ها به منظور بیان موضع معتدلانه مصر تأکید شده است تا همگان بدانند که کشور مصر در گذشته و حال و آینده، کشورِ اسلامِ میانه‌رو بوده و خواهد بود و به حق اختلاف میان افراد احترام می‌گذارد. مردم این کشور نیز با حکمت و موعظه حسنه با یکدیگر گفت‌وگو کرده و برای ساخت یک کشور دموکراتیک و قانونمند تلاش می‌کنند.
گفتنی است بیت العائله مصر در زمان نخست‌وزیری دکتر عصام شرف، نخست‌وزیر سابق مصر تأسیس شد و به ریاست دکتر احمد الطیب؛ شیخ الازهر، پاپ شنوده سوم؛ پاپ اسکندریه و پاتریاک الکرازه تشکیل جلسه داد.
هدف از تشکیل این سازمان، حفظ هم‌بستگی اجتماعی مردم مصر، هماهنگی با وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی و پیشگیری از بحران‌های مختلف پیش از به وجود آمدن آن‌ها بوده است.
علاوه بر شخصیت‌هایی که ریاست بیت العائله را بر عهده دارند، تعدادی از علمای مسلمان و رجال کلیسای قبطی مصر و هم‌چنین نمایندگان فرقه‌های مسیحی این کشور به همراه تنی چند از اندیشمندان و کارشناسان امور دینی در این سازمان عضویت دارند.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.