خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیوار میان اسلام و مسیحیت نازک و ظریف است

به گزارش ادیان‌نیوز، آیت‎الله علوی بروجردی دیشب ۱۴ آبان دیدار با جمعی از پژوهشگران آلمانی در کتابخانه آیت‎الله العظمی بروجردی گفت: ملت ایران و آلمان از جهاتی دارای مشترک هستند و ملت ما هیچگاه از آلمانی‎ها خاطره تجاوزگری تعدی گری نداشته است.
وی افزود: بین اسلام و مسیحیت یک دیوار بسیار ظریف و نازک است؛ مسیحیت از ادیان بزرگ الهی است؛ قرآن کریم نسبت به مریم مقدس و حضرت عیسی(ع) احترام بسیاری قائل است؛ این وحدت باید چراغی باشد که در آینده اشتراکات بیشتری کسب کنیم.
تولیت مسجد اعظم بیان کرد: از نظر علمی و تفکر علمی، آلمان از مراکز بسیار مهم در اروپا بوده است و نظرات فلاسفه و اندیشمندان آلمانی در حوزه نیز مورد مطالعه قرار می گیرد؛ امیدواریم که شما نیز با آشنایی با حضور علمیه و دانشگاهی که در آن حضور یافته اید آشنایی بیشتری با مکتب شیعه و این مجموعه علمی پیدا کند.
وی گفت: ما و شما امروزه به دنبال صلح در میان انسان ها و دوری از جنگ و درگیری و فقر و ناکامی در جوامع انسانی هستیم؛ ما نیز مثل شما آرزو داریم که انسان ها آزادانه تصمیم بگیرند و تحت سیطره کسی نباشند.
آیت‎الله علوی بروجردی تصریح کرد: درگیری عقیدتی بین انسان‎ها وجود ندارد؛ میان اسلام و مسیحیت درگیری و برخوردی نیست ولی جنگ‎ها و درگیری‎هایی که وجود دارد آثار تلاش ابرقدرت هایی است که برای منافع خود ما را به جان هم می اندازند و بین ما و شما نقاب ایجاد کرده و اسلام ستیزی را در بین مردم غرب گسترش می‎دهند.
استاد حوزه عنوان کرد: ریشه این اختلافات در بین ما نیست بلکه ریشه آنها در بین قدرت‎ها است و این قدرت‏ها هستند که در گوشه ای از دنیا اختلاف و جنگی وجود داشته باشد تا منافع آنها تامین شود.
تولیت مسجد اعظم بیان کرد: کشتار انسان‎های بیگناه با هر دینی از نظر ما ممنوع است؛ انسان ها باید در کنار هم با صلح و دوستی زندگی کنند؛ هیچ کسی حق ندارد جان انسان دیگر را بگیرد؛ تندروانی مثل داعش محکوم هستند و چنانچه شما نیز در آلمان صاحبان افکار تند را محکوم می کنید.
وی گفت: در این مسیر صلح و دوستی نیازمند شناخت متقال هستیم؛ علاقه مند هستیم که غربی ها از تمدن ایرانی و اسلامی و همچنین تمدن شیعی و حرکت شیعه در دنیا شناخت بیشتری پیدا کنند زیرا این شناخت آگاهی بیشتر و در نهایت صلحی پایدارتر را ایجاد خواهد کرد.
آیت‎الله علوی بروجردی تصریح کرد: در ایران و در دوران بسیار دور، منشور کوروش را داریم که مضمون آن حقوق بشر است؛ آن هم در زمانی که خبری از این مباحث نبود؛ زمانی که فرهنگ مابا اسلام عجین شد رشد بیشتری پیدا کردیم؛ امام علی(ع) حقوق انسان را در کنار حقوق خدا قرار می دهد و به فرماندار خود فرمان می دهند که مردم یا برادر تو از حیث ایمانی هستند و یا انسان هستند و در حقوق انسانی با تو برادر هستند و باید به این حقوق احترام گذاشت.
استاد حوزه عنوان کرد: ایرانیان در حالی اسلام را پذیرفتند که در ایران از سابقه تمدنی برخوردار بود و به همین لحاظ پذیرش اسلام از سوی ایرانیان با دیگران متفاوت است؛ پس از شکل گیری تمدن اسلامی ایرانیان بالاترین نقش را در پیشبرد این تمدن داشتند.
وی گفت: ابن سینا، ابوریحان، رازی و فارابی از افرادی بودند که کتب علمی آن ها پس از دوران رنسانس در دانشگاه‎های اروپایی تدریس می‎شد؛ این حرکت تمدنی پس از دخالت های دیگران روبه افول نهاد؛ حرکت مشروطه در زمانی رخ داد که در اطراف ما چنین مساله ای دیده نمی‏ شد ولی با دخالت غربی ‏ها این حرکت ناکام ماند.
آیت‎الله علوی بروجردی تصریح کرد: در دوران ملی شدن صنعت نفت به وسیله دکتر مصدق، توسط بریتانیا و آمریکا کودتا صورت گرفت؛ همیشه قدرت های بزرگ در مقابل حرکت های آزادیخوانه ما ایستادند.
استاد حوزه عنوان کرد: امروزه پس از سالها دست قدرت‎های سلطه گر را از ایران کوتاه کردیم؛ در این سالها اجازه تعیین سرنوشت از سوی قدرت ها را نداده ایم و به دنبال آن هستیم که راه خود را خود انتخاب کنیم.
تولیت مسجد اعظم بیان کرد: این امیدواری را داریم که در این مسیر بدون دخالت ابرقدرت ها در جهت حرکت تمدن ایرانی اسلامی که در گذشته از آن برخوردار بودیم بیاندازد؛ ممکن است در این مسیر اشتباهاتی نیز داشته باشیم ولی بیش از هرچیز دیگر به دنبال رسیدن به اصول و فضایل اخلاقی هستیم.
وی گفت: امام خمینی(ره) معلم ما در این مسیر بوده است که ما آن مسیری که دیگران همیشه برای ما تعیین کردند را از دست آن ها گرفته و خود، مسیر حرکت خود را تعیین کنیم.
آیت‎الله علوی بروجردی تصریح کرد: انتظار ما از مردم کشورهای غربی و خارجی آن است که پیش از قضاوت در مورد ما، مطالعات همه جانبه ای در مورد ما داشته باشید.
استاد حوزه عنوان کرد: امیدداریم که با شناخت بیشتر از راهی که پیش روی گرفته ایم؛ ما می خواهیم روی اصول و ارزش های اخلاقی حرکت کنیم و این ارزش ها را به دنیا نیز ارایه دهیم، حتی اگر در این مسیر ما نفهمند.
تولیت مسجد اعظم بیان کرد: امام حسین(ع) یکی از معلمان بزرگ ما در این مسیر است که در این روزها شاهد اجتماع عظیم مردمی اربعین که برای ایشان ایجاد شده است هستیم؛ ایشان و بزرگان دین ما ارزش های والای انسانی و الهی را به دنیا ارایه کردند و دنیا نیز باید با نگاه دقیق تری به این حرکت توجه داشته باشد.
وی گفت: تندروی، بی اخلاقی در سیاست، ضعیف شدن خانواده، از مشکلات بزرگ ما است؛ خانواده باید در جوامع احیا شود؛ ارزش های اساسی اخلاقی در زندگی خانوادگی باید محترم شمرده شود.
وی گفت: آلمانی‎ها دارای روحیه و غرور ملی هستند ولی برای ساخت اروپای واحد در این ساختار حضور پیدا کردند و به همین خاطر باید این روحیه را تقویت کنیم که اجازه ندهیم آمریکا برای ما تصمیم بگیرد؛ ملت‎های ایران و آلمان ظرفیت خوبی برای شکل دهی به این جریان در جامعه جهانی دارند باید ظرفیت های خود را ضمن آشنایی هرچه بیشتر با تفکرات و فرهنگ کشور مقابل در جهت ایجاد صلح جهانی و حرکت رو به جلوی فرهنگی به کار ببریم.
وی گفت: امروزه بسیاری از اروپا و حتی کشورهای خلیج فارس به دنبال تسخیر سوریه هستند و ربطی به جنگ شیعه و سنی ندارد؛ اسراییل یک رژیم دست نشانده است و به دنبال تامین منافع آمریکا است و سوریه از مناطق جریان مقاومت است؛ نه تنها در سوریه بلکه در لبنان همچنین شکلی حکمفرما است.
آیت‎الله علوی بروجردی بیان کرد: خانم کلینتون تصریح کرد که داعش ساخته آمریکا است و القاعده را نیز خود آمریکایی ها توسط عمال خود ساختند؛ امروزه مسیحیان بسیاری در سوریه و عراق کشته شدند.
وی گفت: اگر مردم سوریه واقعا به دنبال دموکراسی هستند قطعا ما به آنها کمک می کنیم ولی سوال این است که چه کسی به این گروه از مردم اسلحه داده است؛ این تلاش به هیچ وجه مقابله با شیعه و سنی نیست بلکه در اینجا شیعه و مسیحی و سنی نیز قربانی هستند زیرا دشمنان به دنبال اهداف دیگری هستند.
وی تصریح کرد: عربستانی که حتی یک انتخابات را برگزار نکرده است مدعی دموکراسی در سوریه شده اند و به همین خاطر مدعی دروغگویی آن ها هستیم؛ تفکر وهابی، اسلام سنی نیست بلکه وهابیت یک گروه ساخته غرب است که می خواهد دنیای اسلام را تحت سیطره خود در بیاورد؛ به هم زدن اوضاع در سوریه، جنگ لبنان، جنگ یمن، جنگ عراق و… همه و همه ساخته و پرداخته این وهابیت است؛ برخی از مساجد مسلمانان در آلمان توسط وهابیت اداره می شود و خرج آنها را عربستان می دهد؛ باید مراقب پرورش داده های این مساجد باشید زیرا این افراد را نه ما به رسمیت می شناسیم و نه اهل سنت؛ آن ها وهابی هستند.
آیت الله علوی بروجردی افزود: اگر به کتب درسی که در مدارس وهابی عربستان و کشورهای خلیج فارس در مدارس و مساجد خود در کشورهای اروپا تدریس می شود می بینید که آنها می گویند هر کسی که غیر از ما است باید کشته شود؛ ما دست آنها را در عراق و سوریه کوتاه کردیم.
وی تصریح کرد: اگر ایران در لبنان نبود امروز لبنان نیز به جمع کشورهای حامی جریان وهابیت و خشن و تندروی اسلامی مبدل شده بود؛ سوال بزرگ این روزها این است که چرا سعد حریری در عربستان استعفا می دهد که کانون وهابیت است؟ چرا تروریست های داعش توسط آمریکایی ها و طرفداران آمریکا درمان می ‏شوند؟ اگر حزب الله طرفدار آمریکا و عربستان بود بازهم امروز به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‏شد؟
وی گفت: یمن کشوری همیشه مستعمره عربستان بوده است؛ یمن ۲۵ میلیون جمعیت دارد و عربستان همیشه چون مزدور به یمن نگاه می کرده است و امروز مردم یمن از حقوق خود دفاع می کند ولی عربستان جنایات عظیم جنگی علیه این مردم روا داشت و دست به کودک کشی زد؛ سازمان ملل نیز به دلیل ترس از قطع کمک عربستان این جنایات راندیده گرفت که این اتفاق ابتذال اخلاق در سیاست در دنیای امروز است.
در این نشست نظرات گروه پژوهشگران آلمانی برگزار شد.
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.