خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اندیشمندان هندو در سمینار «روز حسین» بمبئی + عکس

به گزارش ادیان‌نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سمینار «روز حسین» در مومبرا (ناحیه‌ای در شمال کلانشهر بمبئی هند) با حمایت خانه فرهنگ ایران در بمبئی و همکاری مؤسسه «منشن یونتی حسینی» هند و با حضور مرتضی زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئی و نیز اندیشمندان مسلمان، عالمان هندو و علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) برگزار شد. 
در ابتدای این مراسم رضوی، رییس مؤسسه «منشن یونتی حسینی» گفت: یکی از ماندگارترین پیام‌های امام حسین (ع) در واقعه عاشورا که برای تمام بشریت در طول تاریخ، چه مسلمان و چه غیرمسلمان، آموزنده و زندگی‌ساز است، این جمله امام(ع) است، که فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید». 
 
وی افزود: امام حسین (ع) در این جمله به این نکته اشاره می‌کند که انسانیت یک ملاک بسیار ارزشمند است که جدای از هر دین و مسلک که انسان‌ها از آن پیروی می‌کنند و مؤمن به خداوند که یا کافر هستند، یک گوهر درونی در وجود تمام آنهاست که به نام انسانیت که اگر هر فرد به آن مراجعه کند، می‌تواند راه درست و حقیقت را پیدا کند و حق و ناحق را به واسطه همین گوهر درونی تا حدود زیادی تشخیص دهد. 
 
در ادامه سردار سینگ آهوجا، متفکر هندو با بیان سخنانی گفت: واقعه عاشورا دارای پیام‌های بسیاری است که یکی از مهم‌ترین آنها، بحث آزادی افراد در انتخاب و تصمیم‌گیری است. امام حسین(ع) در شب عاشورا یاران خود را جمع کردند و به همه آنها فرمودند که فردا نبردی سخت با دشمنان به وقوع خواهد پیوست، پس شما خود اختیار دارید که با من بمانید یا بازگردید. 
 
وی افزود: آیا شما آزادی عمل و اختیاری بیش از این در طول تاریخ سراغ دارید؟ تنها دلیلی که آن بزرگوار این کار کرد به خاطر اصل آزادمنشی و آزادی در تصمیم‌گیری و احترام به تفکر افراد بود. 
 
مهدی زارع‌بی‌عیب، وابسته فرهنگی ایران در بمبئی، سخنران پایانی این سمینار هم بیان کرد: امام حسین(ع) تنها به یک دین و مذهب تعلق ندارند؛ بلکه الگویی نمونه برای آزادمردان جهان است. 
 
وی افزود: برخی از مردم به خاطر دلبستگی‌های به دنیا، امام حسین(ع) را رها کردند و بسیاری نیز بر علیه ایشان به نبرد پرداختند و واقعه کربلا را به وجود آوردند. به این نکته باید اشاره کرد که تمام زندگی انسان‌ها دارای معنا و مفهوم است. انسان باید این معانی را دریابد، بیاموزد و از آنها در راستای رسیدن به پیشرفت و تعالی بهره‌مند شود. وقتی ما درباره زندگی انسان‌های بزرگی همچون امام حسین(ع) می‌اندیشیم و با آن ارتباط معنایی پیدا می‌کنیم، دیگر صورت ظاهر را رها خواهیم کرد و به آنجایی می‌رسیم که می‌توانیم ذره‌ای از این عظمت و شکوه را دریابیم و روح خویش را به سطوح بزرگ‌تر ارتقا دهیم. 
 
زارع‌بی‌عیب ادامه داد: وقتی تصمیم می‌گیرید با استفاده از آموزه‌های زندگی این بزرگان به سمت خداوند نزدیک شوید و برای این تصمیم‌گیری تلاش می‌کنید، به طور قطع عنایات الهی شامل حال شما خواهد شد و شما در تمام امور زندگی خود آثار آن را احساس خواهید کرد. بایستی به خاطر داشته باشید که برقراری ارتباط با امام حسین(ع)، نیاز به مسلمان‌بودن ندارد و این همان روح بلند سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش است که در تمام تاریخ بر انسان‌ها سایه گسترده و هر انسانی با توجه به میزان تلاش و ارادت خود می‌تواند از آن بهره‌مند شود. 
 
وابسته فرهنگی ایران در در ادامه سخنانشان با اشاره به وجود ادیان و مذاهب مختلف گفت: آن امام همام بسیار برای مفاهیم دینی ارزش قائل بودند تا آنجا که فرمودند: «دین لقلقه دهان شما نباشد.» یعنی به مسائل دینی به صورت ظاهری نگاه نکنید؛ بلکه تلاش کنید تا آن را در زندگی خود متبلور و متجلی کنید. 
 
وی تأکید کرد: نمود حضور دین در زندگی امام حسین (ع)، بزرگی روح، عزت و کرامت انسانی، به اسارت نرفتن روح انسان در دام خواهش‌ها و وسوسه‌ها و تسلیم‌نشدن در برابر آنچه انسانیت و روح انسانی را ذلیل می‌کند، خواهد بود. نبرد عاشورا را می‌توان امتحانی برای مؤمنان و دینداران قلمداد کرد. گروهی که بدون هیچ ترس و واهمه و به خاطر اعتقاد راسخشان در مقابل لشکر کفر و طاغوت زمان قرار گرفت و حماسه بزرگ عاشورا را رقم زد.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.