خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اولین پیش نشست همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان

اولین پیش نشست همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان
به گزارش ادیان نیوز، به نقل از آستان نیوز، اولین جلسه از پیش نشست‌های «همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان» ظهر دوشنبه ۷ اسفند به میزبانی دانشگاه اسلامی «همدرد» هند در شهر دهلی‌نو برگزار شد.
این نشست با مشارکت دانشگاه ادیان و مذاهب، جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی دهلی نو، دانشگاه‌های همدرد، جامعه ملیه اسلامیه، علیگره، کشمیر، جواهر لعل نهرو و در دانشگاه اسلامی همدرد هندوستان برگزار شد.
در این جلسه موضوعات «گفت‌وگو و عقلانیت در ادیان با تأکید بر آموزه‌های حضرت رضا (ع)، تبیین جایگاه گفت‌وگو در ادیان، روش گفت‌وگوهای عقل محور در ادیان، عقلانیت در ادیان و ادب و اخلاق اختلاف» مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
آیت‌الله دکتر محمدهادی عبدخدایی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی و دکتر محمود واعظی به عنوان نمایندگان آستان قدس رضوی در این نشست، به ارائه مقاله و سخنرانی پرداختند.
هدف این همایش پیروی از سیره امام هشتم و اسلام اصیل همچنین ترویج گفتگو میان ادیان و مذاهب مختلف است.آیت الله «محمد هادی عبدخدایی» دبیر علمی همایش امام رضا (ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام رضا (ع) درب گفتگو بین ادیان گوناگون را باز کردند.
وی افزود: امام رضا (ع) با گفتگو و مناظره با بزرگان ادیان مختلف از جمله مسیحی و یهودی براساس کتاب مذهبی آنان به سؤالات آنها با اخلاق و رفتار نیکو پاسخ می‌دادند. دبیر علمی همایش امام رضا (ع) با بیان اینکه با پیروی از رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام به ویژه امام رضا (ع) باید گفتگوها بین مذاهب و ادیان مختلف را آغاز و گسترش دهیم، افزود: تعالیم اسلام تابنده است و ما باید درباره اسلام ناب آگاهی رسانی کنیم. وی افزود: تمام ادیان الهی بر گفتگو تاکید دارند و دین مبین اسلام هم در این زمینه تاکید زیادی دارد.جایگاه گفتگو در ادیان، روش گفتگوهای عقل محور و عقلانیت همچنین ادب و اخلاق اختلاف بین ادیان از محورهای سخنرانی‌ها در این همایش بود.
ماه‌اند کی لاشنات از رهبران مذهبی هندو که از سخنرانان این همایش بود گفت: این برنامه یک پیام بزرگ صلح به همه بشریت ارسال می‌کند و پیروان ادیان مختلف باید ضد گروه‌هایی که صلح و امنیت جهانی را به اسم مذهب تهدید می‌کنند متحد شوند.
دکتر «غلام یحیی انجم» رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه همدرد در این همایش از امام رضا (ع) به عنوان الگوی کامل برای بشریت یاد کرد و افزود: حضرت امام رضا (ع) شخصیتی است که در فقه، حدیث، عرفان، علم، زهد و تقوی اخلاق نیکو جایگاه والایی داشتند، دوست و دشمن از ایشان راضی بود.
گفتگو در قرآن کریم هم از دیگر محورهای سخنرانی‌ها بود. توجه به مشترکات، شنیدن حرف‌های دیگران و انتخاب بهترین آنها، حاکمیت فضای علمی به دور از احساسات و بهره گیری از سخنان نیکو از ارکان و اساس گفتگو در قرآن کریم است.
حجت الاسلام و المسلمین «محمدرضا صالح» مدیر نمایندگی جامعه المصطفی در هند با بیان اینکه در قرآن کریم ۱۳۳ بار از گفتگو یاد شده است، افزود: این نشان دهنده ظرفیت عظیم فرهنگ قرآن و اسلام درباره گفتگو با دیگر مذاهب و مردم است.وی با بیان اینکه اکنون دشمنان با ترویج افراط گرایی مذهبی تلاش می‌کنند خشونت را بین مذاهب مختلف ترویج کنند، افزود: پیام این همایش به نسل جدید این است که باید با تحمل، نظرات دیگران و استدلال، باب گفتگو بین افکار و اندیشه‌های مختلف باز شود.
مدیر نمایندگی جامعه المصطفی در هند افزود: اکنون به شدت بشریت نیازمند تقویت روحیه گفتگو و عقلانیت است و برای مقابله با روحیه افراطی گری و جنگ و خشونت که آسیب زیادی به جهان اسلام وارد کرده است ترویج گفتگو بین مذاهب امر ضروری است.تاکید بر ضرورت پرهیز از افراطی گری در میان پیروان مذاهب مختلف تربیت انسان‌های صادق و کامل از موضوعاتی بود که سخنرانان در این همایش به آن پرداختند. 
«گیانی سوک ویندر سینگ» از رهبران سیک در هند هم گفت: پیروان مذاهب مختلف باید با هم مذاکره کنند با این روش پیام محبت بین مردم گسترش می‌یابد این همایش که با نام امام رضا (ع) برگزار شده همایش خوبی برای رسیدن به این هدف است. 
در این همایش علمی و تخصصی ۹ مقاله توسط اساتید دانشگاه‌های مختلف هند و نمایندگان ایران از آستان قدس رضوی ارائه شد. برگزاری نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم از برنامه‌های جنبی این همایش بود. 
اولین پیش نشست همایش بین المللی امام رضا علیه السلام و گفتگوی ادیان
این همایش پیش نشست تخصصی برای برگزاری همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در مشهد مقدس است. پاییز سال ۹۷ همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.شایان ذکر است، همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان با مشارکت آستان قدس رضوی آذر ماه ۹۷ در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، قبل از برگزاری این همایش، سه پیش نشست با هدف آشنایی علمای ادیان با یکدیگر و انجام جلسات هم‌اندیشی در کشورهای هندوستان، روسیه و لبنان برگزار می‌شود.
روسیه میزبان دومین پیش نشست همایش بین‌المللی امام رضا (ع) و گفتگوی ادیان است، در این نشست که اردیبهشت ماه سال ۹۷ در دانشگاه و موزه ادیان سن‌پترزبورگ تدارک دیده شده است اندیشمندان و علمای ادیان در مورد مسیحیت به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.سومین پیش نشست این همایش نیز در تابستان سال آینده با موضوع یهودیت در کشور لبنان و شهر بیروت برگزار خواهد شد.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.