خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جوهره‌ی طلایی یهودیت از دیدگاه حاخام گلستانی‌نژاد

جوهره‌ی طلایی یهودیت از دیدگاه حاخام گلستانی‌نژاد
لطفاً بیوگرافی مختصری ازخودتان برای خوانندگان ما بگویید. 
– اینجانب ماشاالله گلستانی‌نژاد فرزند یوسف، متولد ۱۳۱۸، در شیراز در خانواده‌ای کاملا مذهبی به دنیا آمدم. اجداد من از خدمتگزاران جامعه کلیمیان شیراز بودند و من از همان اوان کودکی با فعالیت‌های دینی و اجتماعی آشنا گردیدم. پدربزرگم مرحوم رئیس مراد، درگذشته نقش زیادی در تهیه نیازهای دینی مردم مثل پخت مصا داشتند. ایشان هنوز هم که سال‌ها از فوتشان می‌گذرد در خدمتگزاری به مردم شهره هستند. 
میزان تحصیلات مذهبی شما چیست؟ و چند سال است در این زمینه فعالیت می‌کنید؟ 
– از سن ۱۳ سالگی وارد یشیوا (مدرسه علوم دینی) شدم و در نزد اساتید زمان مانند جناب حاخام یهوشوع نتن-الی، مرحوم حاخام بن خئیم و حاخام خانی دارشان و هاراو کولی گر و ربی یعقوب لوی فرزند هاراو لوی موسس اوتصرهتورا (گنج دانش) در ایران کسب دانش نمودم. همچنین سمیخای شحیطا را از مرحوم جناب حاخام بن خئیم در سال ۵۷۱۹ گرفته و از همان سال‌ها به خدمت در امور کشروت مذهبی شیراز و همچنین تدریس در مدرسه کوثر مشغول شدم. چند سالی نیز در سمت معاونت دبیرستان کوثر مشغول به خدمت به جامعه بودم و به فعالیت‌های اجتماعی نیز می‌پرداختم. حدود ۵۰ سال است که به فعالیت مذهبی در شیراز اشتغال دارم. در حال حاضر نیز علاوه بر انجام وظایف مذهبی، ریاست شورای روحانیت انجمن خیریه کلیمیان شیراز و بِت‌دین شیراز را برعهده داشته و طی حکمی از طرف دادگستری شیراز به عنوان عضو شورای حل اختلاف نیز، انجام وظیفه می‌نمایم. 
جناب حاخام به نظر شما اعتقادات مذهبی جامعه ایرانیان یهودی در طول تاریخ ۳۰۰۰ ساله خود در ایران، چگونه بوده است ؟ 
– جامعه کلیمیان ایران همواره از مذهبی‌ترین جوامع کلیمی دنیا بوده است. گرچه در شهرهای مختلف آیین‌ها و رسم‌های متفاوتی برای انجام مراسم مذهبی وجود دارد ولی مسلماً همه همکیشان سعی داشته‌ و دارند که در پناه تعالیم دینی به سعادت و کامیابی بیشتر دست یابند و این بسیار پسندیده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اعتقادات مذهبی کلیمیان نیز پیرو افزایش اعتقادات مذهبی در ایران و با روح یکتاپرستی ایرانیان در هم آمیخت و این موضوع باعث رشد اعتقادات مذهبی کلیمیان، گشت و از آن گذشته نگاه به تاریخ جامعه‌مان در این سرزمین و وجود آرامگاه‌های متعدد از بزرگان دینی، خود گواهی بر اعتقاد راسخ و پایبندی این جامعه به تعالیم دینی خود است. 
با توجه به این سابقه تاریخی و این اعتقادات دینی، اکنون رفتار مذهبی این جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما تفکر مذهبی در این جامعه بر چه پایه و اصولی باید باشد؟ 
دین و مذهب در تمامی شئونات زندگی همکیشان من رخنه کرده است به طوری که کلیمیان ایران در تمامی رفتارها و کردارهای خویش دین و خدا و هویت دینی خود و مفاهیم آن را مد نظر دارند و کلیمیان به راستگویی و صداقت در اکثر شهرهای ایران زبانزد هستند. تفکر مذهبی زمانی ثمربخش است که موجب تحرک و پیشرفت شده و سعادت و کامیابی را در پی داشته باشد. تفکر مذهبی باید از پویایی لازم برای تطابق پیدا کردن با زمان، برخوردار باشد و این چیزی است که همه ادیان آن را ترغیب و تشویق می‌نمایند. تفکرات مذهبی متعصبانه و خشک و بدون انعطاف، منزوی شدن دین را در بر دارد و باعث روی آوردن افراد به خرافه‌پرستی می‌شود. مذهب و تفکر مذهبی باید توسط افراد درک و پذیرفته شود، اعمال فشار برای روی آوردن افراد به مذهب، نتیجه مثبتی را در پی نخواهد داشت. 
جناب حاخام گلستانی نژاد فکر می‌کنم اعضای جامعه و خوانندگان ما خیلی مشتاق هستند که بدانند چه چیزی باعث شد که شما این مسئولیت را پذیرفتید؟ چگونه می‌خواهید وظیفه دینی و شرعی خود را انجام دهید؟ 
– من این مسئولیت را در درجه اول براساس وظیفه و تکلیف الهی پذیرفتم و امیدوارم که بتوانم در این سمت به خوبی انجام وظیفه نمایم و با یاری خدا و همکاری مسئولین و اعضاء جامعه در راه اعتلا و فقط اعتقادات دینی همکیشانم گام بردارم. من سعی خواهم کرد که با استعانت از ذات باریتعالی و با پیش گرفتن شیوه مهر و محبت و با توجه به شرایط و شناخت تاریخ و هویت جامعه کلیمیان ایران و پرهیز از هرگونه تعصب، تعالیم دینی را در میان همکیشانم، بیش از پیش نهادینه سازم. 
شما برای جلوگیری از چنددستگی‌ها و مبارزه با رفتار و تفکرات خرافه‌آمیز، آیا برنامه خاصی هم دارید؟ 
– در دین یهود سعادت فردی، امکان‌پذیر نیست. هر جایی که از سعادت وکامیابی نام برده شده، به جماعت اشاره گردیده است. سعادت افراد تنها در پناه جامعه ممکن خواهد بود. تمامی انبیا و بزرگان دینی ما نیز به این موارد اهمیت می‌دادند. سعی خواهم نمود با رایزنی با صاحبنظران، شناخت مذهبی را به وجود آورم به دور از هرگونه خرافه‌گویی و از آنجا که رفتارهای خرافه‌آمیز نتیجه ناآگاهی است، با آگاه کردن بعضی از افراد به واقعیات دینی می‌توان از خرافه‌پرستی جلوگیری نمود. 
در پایان به عنوان مرجع دینی کلیمیان ایران، چه توصیه‌ای را برای اعضای این جامعه دارید؟ 
– در پایان به قانون طلایی دین یهود اشاره می‌کنم. همان قانونی که جوهره و ملاک یهودیت و ادیان است و آن چیزی نیست جز این جمله که «همنوعت را مانند خودت دوست بدار.» تمامی دستورهای دینی و مذهبی ما در همین جمله خلاصه شده است. جمله‌ای که می‌تواند نوع‌دوستی، انسان‌دوستی و رعایت آداب اجتماعی – محیطی را فراهم آوریم که همه بتوانیم در سایه الطاف الهی، با دستیابی به سعادت، در کنار هم با هم بخندیم نه به هم. و در خاتمه از مسئولین مجله وزین بینا به خاطر این که وقتی را به من اختصاص دادند سپاسگزارم. سپاس ما را هم بابت قبول این مصاحبه پذیرا باشید.
منبع: انجمن کلیمیان تهران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.