خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترسیم سیمای پیامبر(ص) راهگشای انسان معاصر و جاهلیت مدرن است

به گزارش ادیان نیوز، قرآن‌پژوه عراقی مقیم انگلیس و استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن، در گفت‌و‌گو با ایکنا به تشریح سیمای پیامبر اکرم(ص) و لزوم شناخت پیام جهانی آن حضرت برای حل معضلات انسان معاصر پرداخت و گفت: رسول اکرم(ص) بعد از وقفه‌ای طولانی در برانگیخته‌شدن پیامبران، در شرایطی که ارزش‌های انسانی پایمال شده بود، افراد بی‌گناه کشته می‌شدند، مظلومان تحت ظلم و ستم بودند و بت‌پرستی فضای جزیره‌العرب را فرا گرفته بود، به پیامبری برانگیخته شد. فضای جامعه آن روز جزیره‌العرب به انواع انحرافات اخلاقی و فکری آلوده بود.
 
وی افزود: با آغاز رسالت پیامبر، روح تازه‌ای در کالبد نیمه جان انسانیت دمیده و بسیاری از مکارم اخلاقی احیا شد. پیامبر(ص) ملاک‌های ظالمانه را از بین برد و معیارهای توحیدی را جایگزین افکار شرک‌آلود کرد. این فرآیند، تنها یک کار عادی و انسانی نبود، بلکه نبی رحمت با کمک وحی الهی، ظلم و ستم را به صلح و نیکی، دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل و انسان‌ها را بیدار کرد.
 
قرآن؛ آیینه تمام‌نمای سیمای پیامبر(ص)

استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن در ادامه قرآن را بهترین منبع شناخت صفات پیامبر(ص) معرفی و تأکید کرد: آیات متعددی وجود دارد که به روشنی ویژگی‌های پیامبر را شرح می‌دهد؛ آیه ۱۵۹ سوره آل عمران «وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: و اگر تندخو و سخت‌ دل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‌شدند»، آیه ۴ سوره قلم «وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ: و راستى که تو را خویى والاست»، آیه ۱۰۷سوره انبیا «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ: و تو را جز رحمتى براى جهانیان نفرستادیم» و ده‌ها آیه دیگر، تصویر روشنی از صفات پیامبر در اختیار ما می‌گذارد. پیامبر بین مسلمانان می‌نشست و به لحاظ ظاهری تفاوتی با دیگر افراد جمع نداشت. با فقرا و ضعفا و افراد ناشناس و غریبه مهربان بود. وجود پیامبر، سراسر رحمت و نور و هدایت بود. نبی مکرم اسلام با این منظومه از سلوک و صفات حسنه بود که توانست بر شرک و بت‌پرستی و رذایل اخلاقی غلبه و یک حکومت بزرگ اسلامی تأسیس کند.

صلح‌طلبی نبی رحمت

وی افزود: سیره پیامبر(ص) نشان‌دهنده صلح‌طلبی و اعتقاد ایشان به برادری و دوستی میان انسان‌هاست. پیامبر در مکه پیمان «حلف‌ الفضول» را با مشرکین امضا و در مدینه بین مسلمانان برادری ایجاد کرد. در این شهر بود که «محمد امین» لقب گرفت. نبی اکرم(ص) در مسأله نصب حجر‌الاسود، با پهن کردن عبای خود، گذاشتن حجرالاسود بر روی آن و سهیم کردن همگان در حمل این سنگ، اختلاف و مشاجره میان قبایل عرب را از بین برد. رسول الله(ص) در مدت کوتاه اقامت خود در مکه کوشید برادری و دوستی بین مردم ایجاد کند.
آماده/فردا/ترسیم سیمای واقعی پیامبر(ص) راهگشای انسان معاصر و جاهلیت مدرن است

الاوسی تصریح کرد: کل قوانین شریعت اسلامی و سنت شریف نبوی، انسان‌ها را به عدل، مساوات، کرامت، عزت و آزادی اندیشه‌ دعوت می‌کند؛ در نتیجه این معیارها با افکار قبیله قریش سازگار نبود و آنها علیه پیامبر توطئه کردند تا جایی که نزدیک بود آن حضرت را به شهادت برسانند یا می‌خواستند او را زندانی و یا تبعید کنند؛ اینگونه بود که رسول اعظم(ص) به مدینه هجرت کردند. حقیقت این است که پیامبر در مدت کوتاه سیزده ساله حضور در مدینه توانست رسالت خود را برای کل انسان‌ها و نه فقط مسلمانان به طور کامل انجام دهد. وی توانست امتی اسلامی با عقایدی متمایز از سایر ادیان تشکیل دهد. پیامبر اکرم(ص) در رفتار و افکار خود نمونه اعلای تجلی نبوت الهی در زمین بود و اینگونه بود که به «اسوه حسنه» تبدیل شد. بنابراین هر کس که می‌خواهد مسیر صلح و رحمت را طی کند باید صفات رسول‌الله را الگوی خود قرار دهد.

استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن با اشاره به تلاش‌ها برای ضربه زدن به اسلام و مخدوش‌کردن چهره پیامبر(ص) اظهار کرد: در جوامع غربی همچون نمونه‌هایی که در دانمارک یا فرانسه شاهد بودیم، تلاش‌های زیادی برای ترویج اسلام‌هراسی و تحریف چهره واقعی رسول اکرم (ص) انجام می‌شود.
 
راه‌کارهای مقابله با تحریف اسلام در غرب
 
الاوسی مهمترین اقداماتی که فعالان مسلمان می‌توانند برای نشان دادن چهره حقیقی پیامبر اکرم در کشورهای غربی انجام دهند، به چندین بخش تقسیم‌بندی می‌کند. از نظر وی، ترسیم سیمای واقعی پیامبر نخستین راهکار مقابله با نقشه‌های مروجان اسلام‌هراسی در غرب است، وی تأکید دارد که قدرت‌های غربی، سازمان‌های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره و پیش از آن القاعده را بنیان گذاشتند و هدف همه آنها تحریف چهره رحمانی و صلح‌طلبانه اسلام است. اسلام یعنی صلح و تسلیم شدن در برابر خدای سبحان نه جنگ با دیگران. اسلام با پیام رحمت آمد. خداوند متعال پیامبر را هدایتگر، بشارت دهنده و هشداردهنده برای کل انسان‌ها قرار داده است. پیامبر(ص) برای همه جهانیان رحمت است و محدود به قریش یا جهان اسلام نیست. تلاش غربی‌ها برای تحریف چهره اسلام از طریق ایجاد درگیری‌های تروریستی، ترویج افکار منحرف، تحریف کتاب‌های تاریخی درباره پیامبر(ص)، تطمیع برخی چهره‌ها برای اسلام‌ستیزی و نگارش کتاب‌های جهت دار درباره اسلام صورت می‌گیرد.
 
این قرآن‌پژوه عراقی افزود: از دیگر اقدامات برای مقابله با این جریانات، ایجاد الگوهای درست دینی است. باید شخصیت پیامبر به عنوان یک الگو را نه تنها برای جوامع غربی بلکه برای مسلمانان نیز به درستی ترسیم کرد.

از دیدگاه علی رمضان الاوسی تألیف کتاب‌ها و چاپ مجلات برای نشان دادن چهره صلح‌آمیز اسلام و شریعت اسلامی نیز می‌تواند مؤثر باشد. علاوه بر این مقایسه شریعت اسلامی و ویژگی‌های مثبت آن با ظلمتی که غربی‌ها در آن زندگی می‌کنند و نظریات اجتماعی غربی که  انسانیت را تهدید می‌کند، ضرورت دارد.
 
الاوسی در پایان از دیگر فعالیت‌های ضروری در این راه را، برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌های بزرگ به منظور آشنایی مردم با حقایق اسلام دانسته و گفت: درصد بالایی از غربی‌ها مشتاق شناخت حقیقت هستند. این اقدامات تنها نباید برای جوامع غربی باشد بلکه در جوامع اسلامی نیز این فعالیت‌ها لازم است. کاری که در کنفرانس سالانه تقریب مذاهب اسلامی در تهران صورت می‌گیرد، ایجاد ارتباط بین شیعیان و اهل سنت است. برگزاری کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس وحدت اسلامی بسیار مهم است. این کنفرانس به مسائل مهم کشورهای اسلامی به ویژه فلسطین می‌پردازد./ ایکنا

انتهای پیام/ز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.