خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیام تسلیت ریاست دانشگاه به مناسبت درگذشت آیت الله محقق کابلی

به گزارش ادیان نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب طی پیامی درگذشت آیت‌الله محقق کابلی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

درگذشت دانشمند وارسته، فقیه مجاهد و مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ قربان‌علی محقق کابلی(ره) باعث تأسف و تأثر این‌جانب گردید.

ایشان از علمای بزرگی بودند که سال‌های متمادی از محضر استادان حوزه علمیه نجف اشرف بهره بردند و سپس در همان صرح علمی راقی و نیز حوزه‌های علمیه ایران و افغانستان نورافشانی کردند.

مرحوم آیت‌الله محقق کابلی(ره) هم‌چنین در سال‌های مقاومت اسلامی مردم مظلوم افغانستان، نقش مهمی در ساماندهی مجاهدان و مبارزه با اندیشه‌های الحادی و مارکسیستی داشتند؛ همان‌گونه که بعد از شکست اشغال‌گران شوروی سابق، تأثیرات مهمی در ترویج اندیشه اسلامی و نیز تشویق مردم برای شرکت در انتخابات‌ و مشارکت در روند مردم‌سالاری گذاشتند.

این‌جانب از سوی خود و استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه ادیان و مذاهب، این مصیبت را به محضر امام زمان(عج) و نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه ایران، افغانستان و عراق، ملت شریف افغانستان، مقلدان، شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت گفته، از درگاه الهی برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می‌کنم.

سید ابوالحسن نواب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

۲۱ خرداد ۱۳۹۸

 

شایان ذکر است آیت‌الله العظمی حاج شیخ قربان‌علی محقق کابلی از اساتید و مراجع تقلید حوزه‌های علمیه بودند. ایشان در طول سال‌های متمادی حضور در نجف اشرف از محضر اساتید نامی و برجسته آن حوزه علمیه راقیه، هم‌چون حضرات آیات «سید عبدالاعلی سبزواری»، «شیخ کاظم تبریزی»، «سید عبدالحسین رشتی»، «شیخ محمدتقی آل‌رازی»، «شیخ صدرا بادکوبه‌ای»، «شیخ عباس قوچانی»، «سید حسین حمامی»، «شیخ حسین حلی»، «سید ابوالقاسم خوئی»، «شیخ محمدباقر زنجانی»، «سید محسن حکیم» و «امام خمینی» بهره‌مند شدند.

مرحوم آیت‌الله العظمی محقق کابلی(ره) پس از قریب به بیست سال تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه علمیه نجف اشرف، در سال ۱۳۵۱ به وطن خویش افغانستان برگشتند و افق‌های تازه‌ای را در خودباوری، اعتماد به نفس، وحدت و هماهنگی مردم جامعه خویش ایجاد کردند.

آن مرحوم پس از ایفای نقش تاریخی خویش در مقاومت و دفاع مقدس مردم مظلوم افغانستان، از سال ۱۳۷۲ به جمهوری اسلامی ایران آمدند و خدمات علمی و ارشادی خویش را در حوزه علمیه قم ادامه دادند.

آیت‌الله محقق کابلی که از اعضای برجسته مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) نیز بودند، پس از سال‌ها خدمت علمی و اجتماعی در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی، نهایتاً شامگاه دیروز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ در سن ۹۱ سالگی در شهر قم چشم از جهان فروبستند.

پیکر مطهر ایشان ساعت ۱۸ پنج‌شنبه ۲۳ خرداد از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع خواهد شد و در کنار بارگاه مطهر آن حضرت آرام خواهند گرفت.

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.